אבנים הושלכו היום (שישי) לעבר כוחות הביטחון והפרות סדר בוצעו סמוך לשער שכם בירושלים. מהמשטרה נמסר שנעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וכי נעצר חשוד אחד. 



בנוסף, יידו אבנים לעבר כוחות משטרה ומג״ב במעבר קלנדיה והאירוע נגמר ללא נפגעים כשהפורעים פוזרו מהמקום.



השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, סייר היום בירושלים ומתח ביקורת על הרשות הפלסטינית וחברי הכנסת הערבים. ארדן טען כי "הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן יחד עם חברי כנסת ערבים-ישראלים מסיתים ומשקרים בקשר למה שנעשה על הר הבית".
 
לדברי ארדן כוונת ישראל היא לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית באופן שכולל חופש תנועה לכל מי שרוצה לבקר בהר. 
 
"פורעים אסלאמיים שאמורים לשמור על קדושתו של ההר כמקום תפילה מכניסים אליו חומרי חבלה, סלעים וצינורות ולמעשה הופכים אותו למחסן של טרור. לכך אנחנו לא נסכים", הבהיר ארדן.
 

"המשטרה תנקוט ביד קשה ביותר נגד כל מי שינסה להפר את הסדר או לנקוט באלימות נגד תושבי העיר ונגד מי שמבקר בה", אמר ארדן.
אישור חריג לגיוס לוחמי מג"ב במילואים

בתוך כך הטיל מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, בתיאום עם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגבלות על גיל המורשים להיכנס לתחומי הר הבית. על פי המשטרה הורשו להיכנס מוסלמים מעל גיל 40 בלבד כדי להימנע מעימותים.



במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים עד אחרי סוכות בסיוע ערבים משטחי ישראל יבוצעו פיגועים של יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ואירועים אלימים אחרים לנוכח ריבוי מבקרים יהודים באזור הר הבית ובעיר העתיקה החל מערב יום הכיפורים ובסוכות.



"כוחות מתוגברים הוצבו באזור ירושלים והר הבית במטרה לשמור על השקט הציבורי ומי שינסה להפר אותו יטופל בהתאם", הוסיפו במשטרה על רקע הצבת 5,000 שוטרים בבירה.



בתוך כך ועדת החוץ והביטחון התכנסה הבוקר לדיון מיוחד בפגרת הכנסת ואישרה לצה"ל לגייס באופן חריג לוחמי מילואים של משמר הגבול כמענה להחמרת המצב הביטחוני בירושלים. 
יושב ראש הועדה, ח"כ צחי הנגבי, אמר לאחר מתן האישור: "ללוחמי משמר הגבול ניסיון עשיר ומוצלח בהתמודדות עם פעילות עוינת ואלימה. הצבת פלוגות מג"ב בבירה תסייע להשבת הסדר על כנו במהרה".


"מדובר במצב נפיץ ביותר"


צה"ל והמשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לקראת תפילות יום שישי היום בהר הבית, זאת על רקע המהומות שהתחוללו במקום בשבוע האחרון. 

"מדובר במצב נפיץ ביותר", אמר אתמול גורם ביטחוני, "אנחנו נמצאים כל הזמן על התפר שבין התפרעות מקומית לפיגוע. ידויי אבנים הופכים למסוכנים ותכופים מיום ליום".



אמש הושלכו אבנים לעבר נהג אוטובוס ערבי מדרום הארץ בראס אל עמוד. הנהג נטש את האוטובוס וחבר לניידת משטרה. עם חזרתו לאוטובוס יחד עם השוטרים, גילו כי האוטובוס עלה באש. 



קודם לכן, נהג אוטובוס נפצע קל מיידוי אבנים לעבר קו 143, בזמן שנסע סמוך למחסום חיזמה שבבנימין. נזק נגרם לשימשת האוטובוס.




האוטובוס שנפגע מאבנים בבנימין. צילום: משה ברמן


מספר בקבוקי תבערה נזרקו לעבר הבסיס הצבאי עופרית שבהר הצופים הביאו לשריפה במקום, אותה הצליחו לכבות כוחות מכבי האש.



כמו כן, אבנים הושלכו אמש גם לעבר הרכבת הקלה בציר שועפט, לא היו נפגעים אך נזק נגרם לרכבת. 

בשעות הלילה נזרק בקבוק תבערה לעבר רכב ישראלי בכביש המחבר בין איתמר לאלון מורה. כוח של גדוד "רותם" שהוצב במארב במקום הגיב בירי ופגע באחד הפלסטינים שהשליכו את בקבוק התבערה, פלסטיני נוסף נעצר לאחר מרדף.

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור באזור יהודה ושומרון ולהגנה על תושבי המדינה״.

מפקד הכוח, מג״ד "רותם" של חטיבת "גבעתי", סגן-אלוף לירון בטיטו סיפר כי "לוחמי הגדוד הוצבו במארב כאשר הם יודעים בבירור את המשימה: למנוע פגיעה באזרחים ישראלים. מקצועיות הלוחמים והחתירה למגע הובילו להצלחה מבצעית הראויה להערכה".

"נמשיך לעשות כל שידרש בנחישות והתמדה על מנת לסכל את הטרור ולהגן על אזרחי מדינת ישראל", הוסיף בטיטו.