לאחר נאום בר אילן בגרסתו של יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בה הוא הציע תוכנית להסדר מדיני עם הפלסטינים ומדינות ערב, הוא מספק הסבר נוסף על תוכניותיו להמשך.



בראיון לבן כספית ואריה אלדד בתוכנית "השוטר הטוב והשוטר הרע" ב-103FM, הוא נשאל ע"י עיתונאי מעריב, כספית: "מדוע עשית נאום בר אילן משלך"?



לפיד ענה: "דבר ראשון- צריך לדון על הכישלון האירני של נתניהו והפגיעה בהרתעה הישראלית בגלל הסכסוך עם ארצות הברית, דבר שני- נתניהו לא מביא פתרון ולא מביא ביטחון, לא בירושלים לא בעזה. דבר שלישי - אני מציג תוכנית מדינית אזורית שכוללת פתרון לבעיה הפלסטינית, אחרת, זה יתחיל מזה שערביי ירושלים יצביעו בבחירות המוניציפליות ויהיה ראש עירייה ערבי שייקבע את זמני התפילה בהר הבית, ואחר כך הפלסטינים ידרשו הצבעה".



אלדד פנה ללפיד: "אמרת שפחד הוא לא מדיניות אבל מה שאתה מדבר עליו הוא פחד", כספית הוסיף: "ההיפרדות מהפלסטינים לא עובדת - תראה את עזה". לפיד ענה בתגובה: "נכון, אני מדבר על פחד ממדינה דו לאומית, אבל מציע מה לעשות".



לפי לפיד, "היוזמה מבקשת פתרון צודק לבעיית הפליטים", ובן כספית תיקן אותו: "פתרון צודק ומוסכם". יו"ר יש עתיד הוסיף כי הוא "מתנגד לזכות השיבה וחלוקת ירושלים, אבל צריך להתייחס ליוזמה שתביא לשלום אזורי, לקשרים דיפלומטיים עם כל מדינות ערב ותפתח את השוק המוסלמי אלינו. הייתי שר אוצר ואני מבין את המשמעות של זה".



"נתניהו פגע בביטחון בשביל נאום בחירות"



לשאלת אלדד האם הפלסטינים הסכימו יסכימו לכניסה צבאית לגדה, ענה לפיד: "ההסכם לא יהיה מול הפלסטינים אלא מול המעצמות וכל הסכם יימדד בביצועים. הדבר הראשון הוא הביטחון שנתניהו לא מספק".



כספית הוסיף: "נתניהו הוא זה שאיומיו הביאו למשטר הסנקציות נגד איראן". ועל כך אמר לפיד: "מגיע לו קרדיט על כך, אבל לאחר זמן מסוים הוא ערבב את הפוליטי והלאומי ונאומו בקונגרס היה שיעבוד הלאומי בפוליטי. הוא פגע בביטחון בשביל נאום בחירות".



לשאלת אלדד מדוע בחר לנאום בבר אילן, ענה שר האוצר שלעבר: "למדתי שם אצל פרופסור אבי שגיא, ושמחתי לחזור אליה. חשוב לי לדבר עם קהל שלא מזוהה עם השמאל, כי אני לא שמאל. אני מדבר על יהדות וביטחון, אלה הם העמודים שלי- ישראל יהודית וביטחונית.



לשאלת כספית: "האם אתה בשל לראשות הממשלה"?, ענה לפיד: "הייתי שר בכיר, הייתי בקבינט בזמן מלחמה, אני בשל, אנחנו צריכים את מה שהדמוקרטיה דורשת - חילופי שלטון, כי אנחנו מגיעים לנסיגה. אנחנו במשבר מול יהדות ארצות הברית ובמלחמה בין מדינת ירושלים למדינת יהודה, לכן אני חושב שאני אמור להיות ראש הממשלה".



כזכור, בנאומו הציע לפיד תוכנית להסדר מדיני עם הפלסטינים ומדינות ערב שיפתח בוועידה אזורית, בהשתתפות מצרים, ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ .



לפיד תקף בדבריו בחריפות את נתניהו על מה שכינה כישלונותיו בתחום המדיני, גם בנושא האיראני וגם בנושא הפלסטיני, ואמר: "אבא שלי לא בא מהגטו כדי לחיות במדינה דו לאומית, הוא בא הנה כדי לחיות בארץ היהודים. ואם לא ניפרד מהפלסטינים, יהדותה של ארץ ישראל עומדת בסכנה".



על פי תוכניתו של לפיד, תכונס ועידה אזורית שתפעל בשני ערוצים בחסות ארצות הברית. במסלול ישראלי פלסטיני ישיר, ומסלול ישראלי ערבי רב משתתפים. מסגרת הדיון אותה מציע לפיד תהיה היוזמה הסעודית מ-2002 שאושררה מחדש בוועידת ריאד ב-2007.