מה זה גלוטן? ואילו נזקים עלולים להיגרם לגוף כתוצאה מצריכת גלוטן? 

“גלוטן נחשב כחומר לא בריא, מכיוון שהוא חומר שלא היה מצוי בטבע לפני מאות ואלפי שנים. בעבר אנשים היו נוהגים להכין פת לחם ומצות מסוגים שונים של חיטה, לא היה העושר שקיים היום, ולא הייתה היכולת להנדס חיטה בצורה גנטית. למשל, בחיטת הבר ניתן להבחין בכך שהגבעולים צומחים בגבהים שונים, כמות הגרעינים הנבוטים בהם משתנה, והבשלתם אורכת כמספר ימים. לתעשייה של שנות האלפיים זהו מצב לא נוח, מכיוון שמדובר בתעשייה שמגלגלת מיליונים וזקוקה לתפוקה מהירה מאוד. המטרה היום היא לייצר שיבולים שגובהן יהיה זהה, עם יכולת הבשלה מהירה, תוך שימוש בכמות קטנה של מים, ואף להיות עמידות בפני מזיקים.

"היום הגלוטן הוא חומר שונה ממה שהוא היה פעם. לא מדובר באנשים שסובלים מצליאק – עבורם מדובר בחומר רעיל שאסור לצרוך – הכוונה היא לאנשים שפיתחו עם השנים חוסר יכולת להגיב טוב לגלוטן, כלומר מדובר ברוב האוכלוסייה. אם נבצע בדיקות, נגלה כי 50% מהאוכלוסייה רגישה לגלוטן, דבר שלא היה בעבר. הגלוטן לא היה קיים בכל מקום מכיוון שלא הייתה חיטה.

"בדרום אמריקה ובצפונה, בסין, ביפן וכמעט בכל מקום בעולם, אנשים אכלו פחמימות שלא עשויות מאם החיטה. גלוטן הוא מבנה כימי של חלבון שמתפרק לחומרים קטנים יותר, אלה מתחילים לטייל לנו בתוך הגוף ועושים בו שמות. בשנים האחרונות קיימת התפתחות של סוכרת מסוגים שונים, והרופאים מדברים על סוכרת מסוג שלוש. יש אנשים שמגלים תופעות של אלצהיימר בעקבות התפרקות הגלוטן לחלקיקים שמגיעים גם אל המוח. צריכת הגלוטן גורמת לתחלואות שהעולם לא הכיר בעבר”. 
ב אני מתלבטת אם לעבור תוכנית גמילה מגלוטן במכון אברהמסון. מה התוכנית כוללת? כיצד היא מתבצעת? והאם קיימים ליווי צמוד ותמיכה לאורך התהליך כולו?

“אין ספק שללא תהליך מסודר וליווי צמוד, אנשים לא צולחים את התוכנית. בעבר הייתי מטפל באנשים שאמרו לי שהם רוצה להיפטר מגלוטן או להיגמל מסוכר כמעט תמיד מסיבה רפואית. היום אחוז נכבד מהאנשים שמגיעים למכון עושים זאת על מנת לרדת במשקל וגם כדי שיוכלו להרגיש טוב יותר ולחיות אורח חיים בריא יותר".

"הורדת סוכר וגלוטן מהתפריט היא אינה ערובה בטוחה לירידה במשקל. אנשים שמנסים להיגמל לבדם נוטים להתקשר אלי ולתהות מדוע הם ממשיכים לעלות במשקל, ולכן נושא הליווי הוא חשוב וקריטי מאוד. התוכנית של אברהמסון לדיאטה ללא גלוטן כוללת טיפול שמוריד את הדחף לבצקים, מאפים, סוכר ומתוקים, על מנת שאנשים יוכלו לצאת מהטיפול ללא החשק הבלתי נשלט שבדרך כלל מביא אותם לנקודת השבירה. במהלך התוכנית המטופלים מקבלים הסבר על מרכיבי המזון ולומדים כיצד לקרוא נכון את מה שכתוב על העטיפות של מוצרי המזון השונים. התהליך מלווה על ידי יועצת אישית, מלווה אישית, יועץ ספורט ותזונאי, כולם מלווים את המטופלים שהגיעו להחלטה לשדרג את החיים שלהם".

"יש דרכים נוספות לליווי ולמענה באמצעים משוכללים מאוד, והטכנולוגיה כולה עומדת לרשותנו. יש אנשים שמגיעים אלינו דרך הרשתות החברתיות כדי לקבל תמיכה מיועצים שונים. ישנו גם ייעוץ ארגוני לגופים שלמים שרוצים לעשות שינוי לכלל העובדים שלהם. אנו יוצרים עבורם תוכנית, קובעים מה יוגש בחדר האוכל ובהפסקות האוכל, וכך אנו יוצרים טיפול עבור קבוצה שלמה של אנשים שמעוניינת לעבור את התהליך יחד. לא מספיק לקבל החלטה ולהפסיק, צריך תהליך ברור, ויש נקודות בזמן השבירה שבהן זקוקים לתומכים ולמלווים האישיים שמכירים את האנשים ברמה האישית ביותר”. 
ב אני תוהה לגבי קרוב משפחתי שקרוב ללבי שסובל מתופעה של אגרנות. מעבר לכך שהוא אוגר דברים, הוא מאמץ בחום כל חפץ שאנשים אחרים מעוניינים להיפטר ממנו, בין שהוא זקוק לו ובין שלא. לעתים הוא גם קונה דברים משונים, וחשבון הבנק שלו הוגבל מספר פעמים. כעת לא נותרו לנו מקומות אחסון, וערימות החפצים שלו עולות על גדותיהן. מה לדעתך כדאי לעשות? 
"מדובר בתופעה של אנשים שאוספים כל דבר, לפעמים דברים מסוג מסוים, ולפעמים סתם חפצים שזרוקים ברחוב. התחום הזה לעתים קרובות, וכמעט תמיד, נובע מחסך שהיה בילדות או בגלל רקע לא פשוט, ואז האנשים מנסים למלא את החסך כי היום הם יכולים. הבעיה של קרוב משפחתך עוסקת פחות בגמילה ויותר בתחום ההתנהגותי. אני ממליץ לכם להתייעץ עם פסיכולוג, כי מדובר בבעיה התנהגותית וצריך לחקור ולהבין על מה האגרנות שלו נותנת לו מענה. הבעיה הזאת לא קשורה להתמכרות ולגמילה, כי בעצם אין פה שום חומר כימי שצריך להתעסק בו. נראה שהגיע הזמן שלכם לערוך מכירת חיסול”.