הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום (חמישי) כדי לאשר את החמרת נוהלי הפתיחה באש נגד מיידי אבנים ובקבוקי תבערה.



בריאיון לתכניתו של ניסים משעל ברדיו 103FM, סיפרה שרת המשפטים איילת שקד על ההצעות שהגישה לטיפול בתופעה והסבירה מה הן כוללות.




"הכנתי ארבעה תסקירי חוק, אחד מהם כולל ענישת מינימום למיידי האבנים והשני בעיקר אמור לייצר הרתעה כלכלית על ההורים", הסבירה שקד. "ההורים יקבלו קנסות במקרה וילדים בין גילאי 18-12 יורשעו ובנוסף ישללו מהם קצבאות ילדים מכיוון שאם ילד מקבל עונש ויושב בכלא, אין צורך שהמדינה תממן אותו פעמיים. הצעתי שעל ילדים מתחת לגיל 12 שאין עליהם אחריות פלילית ההורים יצטרכו להפקיד עירבון למשך שנה ואם במשך שנה הילד לא נעצר, העירבון יוחזר. אם הוא כן חזר ונעצר הכסף יחולק".



השרה התייחסה גם לנוהלי שינוי הפתיחה באש והבהירה: "זה לא ממש שינוי, צריך להבין שעל פי החוק כשנשקפת סכנת חיים למי מכוחות הביטחון או לאנשים בסביבה אפשר לירות. המשטרה ביקשה לפרט את זה וזה בעצם הדבר שעובדים עליו כרגע".



לדבריה של שקד, הפיתרון האמיתי לבעיה נעוץ במנהיגי האזור: "כל ההתפרעויות האלה נובעות כתוצאה מקמפיין שכנראה משרת גם צרכים פוליטיים של חלק מהמנהיגים הערבים. הציבור שלנו לא חשוף לזה אבל אם אנשים היו רואים איזה שקרים ושטנה יש בסיסמאות שמפוזרות הם היו מבינים למה אותם אנשים קמים וזורקים אבנים. זה הבסיס ובזה צריך לטפל. מה שיפתור את הבעיה זה אם אבו מאזן והמלך עבדאללה יעלו ויגידו שיש הסתה שקרית ואנטישמית ויפסיקו עם ההתפרעויות".



על הסתייגותו של היועץ המשפטי לממשלה מהחמרת הענישה אמרה שקד: "צריך להבדיל, בענייני חקיקה כל עוד לא מדובר במשהו לא חוקתי הסמכות היא שלנו, אני שרת המשפטים ואני אחראית על החקיקה. היועץ המשפטי לממשלה מביע את דעתו והרבה פעמים גם מקשיבים לו. דרך אגב, הוא גם נתן את הרעיון שזאת תהיה הוראת שעה ולכן את עניין עונשי המינימום אני עושה כהוראת שעה לשלוש שנים. בעניין נוהלי הפתחה באש זה נעשה ביחד איתו".



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי