חול המועד סוכות הוא הזדמנות נפלאה לכל המשפחה להעביר יום שלם בכיף, לאחר שהטמפרטורות כבר הספיקו לרדת מעט בהשוואה לימי החופש הגדול הלוהטים.



אבל כיף לא חייב להיות חסר תוכן, והוא יכול אפילו להיות איכותי. לפניכם שלוש אופציות ליום חווייתי מאוד ומהנה - אך לא פחות חשוב, מפרה את הדעת - במוזיאוני מדע בחיפה, בירושלים ובבאר שבע. המשותף לאותם מוזיאונים מרתקים הוא שלא מדובר רק במוצגים, אלא בידע חשוב שמועבר בצורה דינמית ולא שגרתית, כך שהילדים לא משתעממים. שימו לב, הכניסה למוזיאונים עד גיל 5 היא ללא תשלום וקיימות אפשרויות לכרטיס משפחתי משתלם.



כיוון שאנחנו לא רוצים לרוקן את הארנק אלא לנסות למזער נזקים, שווה לבדוק את ההנחות השונות במועדוני הלקוחות - הן יכולות להוזיל את התשלום באופן ניכר. כמו כן, מומלץ להזמין כרטיסים מראש.



מוזיאון המדע על שם בלומפילד בירושלים


> שדרות המוזיאונים 3, 02-6544888



> שעות פתיחה: ימי חול וחול המועד 10:00־18:00, בימי שישי ובערבי חג 10:00־14:00, בחג ובשבת 10:00־16:00



> מיועד לכל הגילאים, מגיל שנה ומעלה



> המחיר ליחיד: 60 ש"ח. למשפחה ללא הגבלה של מספר הילדים: 220 ש"ח (גם ההורים, סבא וסבתא וכמובן כל הנכדים שלהם). סרט תלת־ממד בתוספת של 10 ש"ח



> אפשר להזמין כרטיסים דרך האתר, ללא עמלות, ולחסוך זמן



בסוכות המוזיאון פתוח לאורך כל ימי החג ומוצגת בו תערוכה נודדת ייחודית שהגיעה מגרמניה. התערוכה מבוקשת בכל העולם והיא הוזמנה כבר לפני כשנתיים וחצי. היא תוצג רק עד סוף החג, כך ששווה למהר ולהגיע.



התערוכה נקראת “מיוּזיקה" (Musica) ויש בה יותר מ־60 מוצגים אינטראקטיביים שאפשר בעזרתם לטבול במים, ללחוש, להקיש, לשקשק ולהכות. בנוסף לכך יוכלו הילדים לתופף ולייצר צלילים ומוזיקה, תוך למידה על קצב, טון, מקצב ואיך יוצרים מוזיקה לבד.




תערוכה נודדת ייחודית מגרמניה. צילום: יח"צ מוזיאון המדע על שם בלומפילד בירושלים


המוצגים נמצאים בתוך המוזיאון הממוזג וגם מחוצה לו במתחם מוצל (ברחבת וואהל לתערוכות קיימים גם מצננים כדי להקל על המבקרים). לצד התערוכה יש הפעלות רבות: סדנת בניית סקסופון – שבה בונים את כלי הנגינה המיוחד ולוקחים אותו הביתה - ונגינה על שלל ירקות ופירות כמו: גזר, אבטיח ובטטה.


פעמיים ביום מתקיים קונצרט מוזיקלי קאמרי, ולכל המעוניין יש סיורים מודרכים ובהם הדגמה מדעית שבה אפשר ממש לראות את הקולות ואפילו לנפץ כוסות זכוכית בעזרת גלי קול.



התערוכה, כאמור, הגיעה מדיסלדורף בגרמניה וזו הזדמנות אחרונה לבקר בה כי מיד בתום החג היא תמשיך לאבו דאבי.



נוסף על כך, ישנו חדר מיוחד במוזיאון שמתאים לקטנים ולגדולים – עם אפשרות להקלטה עצמית, לתקלט ולהיות די.ג'יי - חוויה ממש כמו של הגדולים. בזמן שהקטנים לא ירצו לעזוב את החדר, הגדולים ייהנו לשבת ולשיר לעצמם עם האוזניות והמיקרופון כמו בקריוקי.



כדאי להקדיש לביקור במקום שלוש שעות לפחות, והסבים והסבתות מוזמנים גם הם לבוא וליהנות עם הנכדים. זו פעילות המעשירה את כל בני המשפחה כי היא מחייבת שיתוף פעולה, כולם יוצרים מקצב ביחד.



הססמה של המוזיאון היא "לא רק על הנייר - לראות, לגעת ולדעת, אלא מותר ורצוי לגעת במוצגים".



מלבד תערוכת "מיוזיקה", יש עשר תערוכות שונות נוספות שפונות למגוון רחב של גילים - מהגיל הרך, שיש לו בית חרושת למבני חול, ועד לתערוכות מורכבות יותר העוסקות במדעי המחשב ותערוכות שפונות לכל המשפחה כמו תערוכת משחקי אור וצל שהגיעה מפריז.



שורה תחתונה: תערוכת "מיוזיקה", אשליות מוח, תופי ענק, נגינה על צינורות ועל ירקות, הדגמות מדעיות מוזיקליות ובניית כלי נגינה.




תערוכת מיוזיקה עם מוצגים אינטראקטיביים. צילום: יח"צ מוזיאון המדע בירושלים


פארק קרסו למדע בבאר שבע

> רחוב העצמאות 79, 08-6252600



>  שעות פתיחה: א'־ה', ש' 9:00־17:00, ימי ו' רק עד סוף סוכות 9:00־14:00



> מיועד לבני 3 ומעלה, אך יש מתחם מיוחד המתאים לבני 5־2



> כרטיס משפחתי לתושבי חוץ: 192 ש"ח (ארבע נפשות), כרטיס משפחתי לתושבי באר שבע: 156 ש"ח, כרטיס בודד לתושב חוץ מבוגר: 60 ש"ח ולילד: 54 ש"ח, כרטיס תושב באר שבע מבוגר: 48 ש"ח ולילד: 45 ש"ח. סרט והצגה בתוספת של 10 ש"ח



> אפשר להזמין כרטיסים דרך האתר וליהנות מהנחה של 5%



פארק קרסו הוא מוזיאון מדע משולב בגן מדעי גדול. גודל הפארק עצום, 17 דונם, ובתוכו המוזיאון ששוכן בשני מבנים: מבנה תת־קרקעי חדש ומבנה משומר מהתקופה הטורקית משנת 1906, שעבר שיפוץ.



בתוך המוזיאון ישנם 13 מתחמים אינטראקטיביים בנושאי מדע וטכנולוגיה וגן המעביר עקרונות פיזיקליים שונים באמצעות מיצגי ענק מחוץ למבני המוזיאון. בתוך המוזיאון ישנן תערוכות קבועות, ביניהן: תערוכת תקשורת המציגה את תולדות התקשורת בתחומים שונים באמצעות משחקים אינטראקטיביים; מתחם הגנת הצומח, העוסק בסוגיית המזון העולמי ובאופן שבו מגיע המזון לצלחת שלנו; עולמו של צ'יפ, הדן בעידן המידע ואחסון המידע (אם פעם אחסנו בחדרים, היום הכל מאוחסן בצ'יפ קטן); תערוכת קול וחוש השמיעה, העוסקת באופן הפקת הקול; ותערוכת אור וחוש הראייה, המדגימה את האנטומיה של העין ואת הקשר עם המוח.




13 מתחמים אינטראקטיביים. צילום: יח"צ פארק קרסו למדע בבאר שבע


גולת הכותרת של המוזיאון היא תערוכת גרעין המדע, בשיתוף פעולה עם חברת קמ"ג והוועדה לאנרגיה אטומית, הממחישה לראשונה בישראל מהו כור גרעיני. הילדים לומדים מהם הגרעין והאטום ומהם השימושים שלהם בתעשייה, ברפואה ובחקלאות.



המקום קיים בסך הכל שנתיים, ואף שהתערוכות בו קבועות, בכל ביקור יגלו הילדים דברים חדשים שעוד לא ראו, כך שאפשר ואף רצוי לתכנן בילוי של יום שלם במוזיאון בידיעה שלא תספיקו לראות הכל.



בגן המדעי מתקיימת תערוכה ייחודית מתחת לכיפת השמיים, הכוללת מיצגי ענק ומשחקים המאפשרים לבחון נושאים מדעיים וטכנולוגיים תוך התנסות פעילה.



בחג הסוכות מחכה לכם פסטיבל המדע המתקיים בשיתוף פעולה מקומי עם תנועת הנוער "מנהיגות מדעית" ובמהלך החג יועברו למבקרים סדנאות שונות. בנוסף לכך, תעלה הצגת ילדים הנקראת "לכודים ברשת" ויוקרן סרט תלת־ממד שהושקעה בו מחשבה רבה וגם לא מעט כסף - כמיליון שקלים.



שורה תחתונה: ניסויים מדעיים, תערוכת הגרעין, סרט תלת־ממד והצגת מקור, מבוך לייזרים, ניסויים בכימיה ובריכה מדעית.




בכל ביקור יגלו הילדים דברים חדשים שעוד לא ראו. צילום: יח"צ פארק קרסו למדע בב"ש




פארק נובל אנרג'י מדעטק חיפה


> בלפור 12, 04-8614444



> שעות פתיחה: א'־ה' 10:00־19:00, ו' 10:00־15:00, ש' 10:00־20:00



> מיועד לבני 3 עד 103



> המחיר ליחיד: 89 ש"ח. למשפחה גרעינית עד ארבעה אנשים (בהצגת תעודת זהות) 340 ש"ח



> אפשר להזמין כרטיסים דרך האתר וליהנות מהנחה



קשה להגדיר את פארק נובל אנרג'י מדעטק חיפה כמוזיאון, זהו למעשה מרכז מדעי־חינוכי המאכלס יותר מ־20 תערוכות קבועות. כל המוצגים במקום הם אינטראקטיביים, כך שהילדים נוגעים בהם, מפעילים אותם ומרגישים את החוויה במדע או בטכנולוגיה במלואה.



התערוכות הן בתחומי האנרגיה, התעופה, אקוסטיקה וגלים, אופטיקה, אשליות אופטיות וכימיה. לחובבי הקוסמים מוקדש אולם שלם המתאר את המדע שמאחורי הקסמים – אתם מוזמנים לגלות את כל הטריקים.



שטחו של פארק המדע הצמוד למוזיאון הוא ארבעה דונם ויש בו חצרות המחולקות לפי מדענים: ליאונרדו דה וינצ'י, ארכימדס, אייזיק ניוטון ואחרים. בכל חצר יש מתקנים המבטאים את התגליות המיוחסות לאותו מדען או ממציא והמבקרים עוברים בין המתקנים השונים. לדוגמה: נדנדת קסם שמניעה אותך בלי שאתה צריך להזיז אותה, חד־אופן על כבל, מתקן שמרכז קרני שמש כדי ליצור בעירה וסכרים של מים. בלב לבו של הפארק ישנה מזרקת מים שהילדים ייהנו להיכנס ולטבול בה ויוקסמו כשהיא תשנה את צבעיה - נפלא להתרעננות בימי הקיץ החמים.



מטרת המוזיאון היא להראות שמדע יכול להיות חווייתי ולעודד ילדים לא לפחד ממדע, ממתמטיקה, מכימיה ומפיזיקה.



בכל שנה מארחים במדעטק תערוכה, והשנה מדובר בתערוכה "טיוביקס", שנפתחה בקיץ וננעלת לאחר החגים. המוזיאון חבר לאמנים מבית היוצר של "אלומיניום" והם הפיקו יחד תערוכה חווייתית בינלאומית, תוצרת עצמית, המחברת בין אמנות ומדע. אלה למעשה שישה חללים המעבירים את המבקרים מסע של התנסויות, בין תערוכה להופעה, כשבכל אחד מהחללים עולם אחר של צינורות: אמנות, ריקוד, סאונד, תאורה, המשלבים מסרים מדעיים־חינוכיים והכל מועבר באמצעות סרטי וידאו ויוצר חוויה רב־חושית ייחודית.



סדנה ייחודית לפארק נובל אנרג'י מדעטק חיפה היא מעבדת הייצור הדיגיטלי, שבה מייצרים דברים באמצעות מדפסות תלת־ממדיות. צוות המקום גאה לציין כי זו המעבדה הגדולה מסוגה בעולם. הרעיון מאחוריה הוא שכל אחד נכנס ומתחיל לתכנן ולעצב מוצר משלו, ובסוף התהליך הוא גם מייצר ולוקח הביתה. אפשר להכין מגוון רחב של דברים – פקקים, חותכי עוגיות וכוסות - כל אחד והיצירתיות שלו.



מומלץ לפנות חצי יום לפחות כדי להספיק ולעבור במגוון התערוכות. קחו בחשבון שתוכלו להעביר שם יום שלם בהנאה תוך למידה.



שורה תחתונה: הדרכות והדגמות מדעיות בכימיה ובפיזיקה, סדנת שיגור טילים, שמירה על איכות הסביבה, תערוכת "טיוביקס" והקסם של המדע.




מדע יכול להיות חווייתי. צילום: יח"צ פארק נובל אנרג'י מדעטק חיפה