חיים שוקקים סביב ים המוות


ימי חול המועד סוכות הם יריית הפתיחה לעונת התיירות באזור ים המלח. הטמפרטורות יורדות והחום הכבד מפנה את מקומו למזג אוויר יבש ונוח לטיולים באזור. פסטיבל התמר, המתקיים מדי שנה ברחבי המועצה, מושך אליו אלפי תיירים ומבקרים שעבורם מכינה מועצת תמר שלל פעילויות, רובן ללא תשלום.



אחת היוזמות האטרקטיביות ביותר היא הפעלת שירות היסעים (שאטלים) ללא תשלום לטיול באזור. המבקרים יחנו את רכבם בחניון מוסדר שיוקם לטובת העניין - חניון גבי פרס וסככת הפארק האקולוגי בכיכר סדום (בכניסה לנאות הכיכר ועין תמר) - שישמש כנקודת היציאה למסלול הטיול. ההסדר יחסוך גם את שיבושי התנועה הצפויים כתוצאה מריבוי כלי רכב בכבישי האזור.



בפארק האקולוגי יחכו למטיילים היסעים ממוזגים שייקחו אותם לסיורים בנחלי האזור: צפית, תמר ופרס, בליווי צוות הדרכה מוסמך של בית ספר שדה עין גדי - החברה להגנת הטבע. המסלול מעגלי, ובסיומו ישובו המבקרים אל רכביהם שבנקודת היציאה. האיסוף יתבצע מצומת הערבה בכל שעה עגולה.



הנחלים צפית, תמר ופרס הם נקודות עניין מרכזיות באזור. המסלולים בדרגת קושי קלה, נגישים מאוד להליכה רגלית ומתאימים לכל גיל. במקום יוכלו המבקרים להשתכשך במי הנחלים הצוננים, לסייר בשרידי טחנת הקמח, להביט במצוקים ובמערות שנוצרו לאורך השנים, וכמובן ליהנות מנוף ומהוד מדברי.



גם מפעלי ים המלח פותחים את שעריהם בפני הציבור הרחב ומקיימים סיורים ללא תשלום, שבהם יוכלו המבקרים לחקור, לחוות ולהכיר את הייחודיות של המפעלים מבפנים (היציאה מעין בוקק).




נופי ים המלח. צילום: פלג אלקלאי, זיו שרצר ויח"צ


ובעין גדי, הגן הבוטני לובש חג ומזמין את הציבור הרחב לבוא ולצפות בתופעה יוצאת הדופן של צמחים ועצים שהצליחו לשגשג ולפרוח בתנאי מדבר. הגן יקיים סיורים לכל המשפחה בשילוב סדנאות יצירה מהטבע ומחזור (פרטים מלאים בטל' 08-6594726).



כל זאת לצד מופעי פסטיבל התמר, שיתקיימו לאורך חול המועד, בהם מופעי חינם במלון עין גדי, תחת עץ הבאובב, ובפארק האקולוגי בכיכר סדום, בואכה המושבים נאות הכיכר ועין תמר.



הפעילויות יתקיימו מ־29 בספטמבר ועד 4 באוקטובר. לפרטים נוספים על האטרקציות התיירותיות: www.deadsea.co.il או בטלפון 3977*, לפרטים נוספים על מופעי הפסטיבל: www.tamarfestival.com



גולשים בטבע

בית אריה נמצא במערב השומרון, בין האשדות המערביים של נחל שילה ונחל שורק. האזור היה מיושב מתקופת בית ראשון על ידי ממלכת ישראל. הוא צופה אל ואדי אל־חכים וזרקא בחלקו הצפוני, ואל פיתוליו של נחל שילה. מדרום נמצאת שלוחה של נחל זרקת־טווחין, שמתחבר לנחל שורק. נחלים אלו מהווים את אגן ההיקוות של אקוויפר ירקון־תנינים. היישוב שוכן על גבעה בגובה כ־400 מ' מעל פני הים. ביישוב אתר גלישת מצוקים, (סנפלינג) היחיד מסוגו באזור גוש דן, המושך אליו שוחרי ספורט אתגרי מכל האזור.



בקעת החוויות


בקעת הירדן מקיימת לראשונה פסטיבל שבמסגרתו יפתחו תושביה את משקיהם ובתיהם למבקרים למשך שלושה ימים גדושים בפעילות לכל המשפחה. בפסטיבל יוכלו המבקרים לשוטט בין בתי האמנים, המשקים והחוות, להתנסות בקטיף תבלינים, בסדנאות אמנים שונות, בסדנאות בישול ועוד.



האירוע ייערך במתכונת של תחנות עצירה, כשכל תחנה היא משק/בית פתוח. בכל בית אפשר יהיה להשתתף בפעילויות מותאמות הן לילדים והן לקהל המבוגרים. האירוע יעמוד בסימן "לכל גיל ולכל כיס": הכניסה לרוב המשקים תהיה חופשית והמחיר הגבוה ביותר לכניסה ולסדנה לא יעלה על 30 שקל.


הפסטיבל ייערך בתאריכים 29.9־1.10



עזים, תיישים וגבינות של חג

במשק שמואלי, שבמועצה האזורית באר טוביה, מתקיימים סיורים לקבוצות המונות עד 50 משתתפים.



תוכלו לבחור בין שני סוגי סיורים - האחד כולל הרצאה, סיור במשק ושולחן טעימות ממגוון המוצרים. השני כולל אף הוא הרצאה, סיור מקיף במשק ובנוסף לכך ארוחת בוקר עשירה ומפנקת הכוללת גבינות עזים, יוגורטים, מטבלים, מגוון סלטים, מאפים ושתייה קרה וחמה – והכל מתוצרת מקומית.



במהלך הסיור תשמעו על אודות ההיסטוריה המשפחתית של מקימי המשק, הקמתו ופיתוחו עד היום. בסיור ייכלל מפגש קרוב עם הגדיים, העזים והתיישים, וגם הסבר על גידול הצאן ועל אורח החיים של החיות. בנוסף לכך, ילמדו חברי המשק על אודות תהליך הכנת הגבינה - משלב החליבה ותהליך הגיבון ועד לאריזת המוצר המוגמר.



בחול המועד המשק פתוח למבקרים ואין חובה בתיאום מראש \ טל' לבירורים: 052-6659925



ירושלים כמו שלא הכרתם

בימי החג ובחול המועד מקיים בית שמואל מגוון סיורים בירושלים, המיועדים לקהל הרחב. לפניכם כמה מהסיורים המוצעים:



> סיור שוק ארבעת המינים והכנות לסוכות ראשון, 27.9, בשעה 10:00
מהם הדסים משלושים? אתרוג מהודר? תיומת הלולב וחיבוטי הערבה?


לקראת סוכות לובשת העיר ירושלים חג עם מגוון שוקי ארבעת המינים ססגוניים וצבעוניים. בסיור המיוחד, המתחקה אחר ההכנות האחרונות לחג והידור ארבעת המינים, יעברו המטיילים בשווקים ברחבי העיר, ישמעו על מנהגי החג ויתוודעו לתהליך בניית הסוכות וקישוטן.



> אל המנזר שבוואדי קלט. שלישי, 29.9.15, 8:00
סיור מרתק וייחודי בצפון מדבר יהודה, בחצר האחורית של ירושלים. הטיול משלב נופי בראשית קסומים שהעניקו השראה לנביא ירמיהו עם מנזרים נסתרים בצל המצוקים ופינות חמד שבהן מעיינות שופעים. במסלול קטעי הליכה קצרים ומרשימים. ההגעה למנזר סיינט ג'ורג' כרוכה בירידה ובעלייה תלולה. המסלול: עין פרת ומנזר פאראן (מבחוץ), המשך לעין פואר וביקור במנזר סיינט ג'ורג'.



> גגות, שווקים ובעלי מלאכה בעיר העתיקה רביעי, ב' חוה"מ סוכות, 30.9.15, 10:00 חמישי, ג' חוה"מ סוכות, 1.10.15, 10:00
סיור על גגות ירושלים, הכולל תצפיות מיוחדות. המטיילים ייחשפו לסיפורים על קדושת ירושלים לדורותיה, תוך סיור סביב המבנים ובעקבות הסיפורים של היהדות, הנצרות והאסלאם - שלוש הדתות המתחרות על יופיים של מבני הדת שלהן בירושלים. במקביל יעבור הסיור בשווקים הומים וצבעוניים, שבהם נמצאים בעלי מלאכה ייחודיים שמקצועם הולך ופס מן העולם. הסיור הוא חגיגה של חושים ואווירה: תצפיות, ריחות, צבעים וטעימות. מסלול: שער יפו, תצפית גגות שווקים מרהיבה אל עבר הר הבית, סמטאות העיר העתיקה ומקומות נוספים, סודיים ולא מוכרים.



> קבלת שבת בסוכה. שישי, 2.10.15, 17:00
בסיור ירוק וחגיגי זה, שיתקיים במהלך חג הסוכות, נסייר בסמטאות השכונות החרדיות של מרכז העיר ובשכונת זיכרון משה, נתארח בסוכה של משפחה חרדית מסבירת פנים ונבקר בבית כנסת לתפילה ולקבלת שבת.


למידע, פרטים נוספים והרשמה: בית שמואל, http://www.beitshmuel.co.il/he-il



הכל דיבורים


פסטיבל מספרי סיפורים חוזר השנה בפעם ה־22. הפסטיבל, שהפך לאירוע לאומי־ישראלי, ייערך בתיאטרון גבעתיים במשך עשרה ימים של סיפורים מרתקים, משכילים, מצחיקים ומפתיעים, מ־24 בספטמבר עד 5 באוקטובר.



יותר מ־800 מספרים, זמרים, מוזיקאים, אמנים, בדרנים, יוצרים, אנשי תקשורת, אקדמיה וחברה ייקחו חלק באירוע, ביניהם: שמעון פרס, קרן פלס, יצחק נבון, משה ארנס, השר יואב גלנט, עמוס עוז, אלי עמיר, אריק זאבי, דרור קרן ועוד רבים וטובים.



בין האירועים הבולטים: פסטיבל מספרי סיפורים ייפתח השנה באירוע הצדעה מיוחד לאלברט איינשטיין, לציון 100 שנים לתורת היחסות ששינתה את העולם. באירוע המיוחד יוצגו הכתבים המקוריים של תורת היחסות, כולל השרבוטים והמחיקות של המדען היהודי הייחודי והקוסמופוליטי ביותר שהיה.


מייסדו ומנהלו האמנותי של הפסטיבל, יוסי אלפי, יקיים מפגש של אחד על אחד עם שמעון פרס. 



מחירים: 85־110 שקלים לאירועים השונים. לפרטים נוספים ולכרטיסים: http://stories.pashbar.co.il. כרטיסים אפשר לרכוש דרך פשבר בטל': 03-5745005 או בקופת הפסטיבל: 03-5730661




שמעון פרס ויוסי אלפי. צילום: תאטרון העם 


אז והיום

בתערוכה "ציורי ילדות של אמנים ישראלים" יוצג מבחר מרתק של ציורי הילדות מול ציורי הבגרות של אמנים שהשתתפו במחקר שערכה איילה גורדון, אוצרת ראשית בדימוס ומייסדת אגף הנוער ע"ש רות של מוזיאון ישראל. גורדון, שבבסיס מחקרה שואלת אם אפשר תוך התבוננות בציורי ילדות לחזות מי מהילדים יגדל להיות אמן, חקרה את הגורמים בתהליך גדילתו של ילד שיסייעו לו להפוך לאמן בבגרותו, וכן בדקה אם אפשר למצוא קשר רעיוני או צורני מובהק בין יצירות האמן הבשל ליצירות ילדותו.



התערוכה תוצג בחול המועד סוכות בדרך אבא הלל 146, רמת גן. טל: 03-7521876, אימייל: [email protected]



לא רק כבשים


תערוכת ענק לאמן וחתן פרס ישראל מנשה קדישמן, שבה מוצגות העבודות החשובות והנדירות שלו. התערוכה מציגה עבודות משנות ה־60 המאוחרות ועד תחילת שנות ה־80 ומביאה במרכזה את הקו המחבר בין מחשבתו המינימליסטית ובין הקו האקספרסיוניסטי. התערוכה מתמקדת בעשורים אלה מתוך רצון לתת במה ליצירותיו המשמעותיות והחשובות, ולחשוף בפני הקהל הישראלי את עבודותיו הידועות והמפורסמות בזירת האמנות הבינלאומית.


התערוכה תוצג במהלך כל חול המועד מ־10:00 ועד 22:00 ביריד המזרח, נמל תל אביב, ביתן 16. עלות כניסה: 10 שקלים



טעם הנגב

רחובות העיר העתיקה בבאר שבע יהפכו בשבוע הבא, חול המועד סוכות, למתחמי מסעדות מעוצבים ודוכנים אורבניים בנושאים שונים. בין הדוכנים תהיה תוצרת קולינרית מהנגב: דבש, ריבות, ירקות, מזון אורגני, גבינות ועוד. היישר מהחקלאי אל הקהל. מתחם מוצרי האפייה יציע מוצרי בישול וסדנאות אפייה לילדים ולמבוגרים. מיטב מבשלות הבוטיק יציעו טעימות וממכר של אלכוהול תוצרת הנגב.



במתחם אפשר יהיה למצוא את מיטב השפים של המסעדות הגדולות בדרום, לצד השפים הגדולים והמוכרים בישראל: הילה אלפרט, סמדי בומבה, סהר רפאל, מיקי שמו, טל כהן, עומר מילר ורונן דוברת. כל אלו יעבירו מופעי שף והרצאות במתחם בתוך מטבח פתוח. במסגרת הפסטיבל יוקם אזור ילדים שיציע שלל פעילויות, הפעלות קולינריות, סדנאות בישול, מתחם אינטראקטיבי ועוד. בימים שלישי ורביעי יתקיימו מופעים של יובל המבולבל, פבלו רוזנברג ושירי מימון. האירועים ללא תשלום.



האירוע יתקיים בימים שלישי עד חמישי, 1.10־29.9, ברחובות העיר העתיקה בבאר שבע.


לפרטים נוספים:  אתר האינטרנט כיוונים ואתר עיריית ב"ש : www.kivunim7.co.il



פעילויות קק"ל

> פסטיבל התיישבות וחקלאות בגליל־גולן
לראשונה בישראל, מציגה קק"ל את "פסטיבל החקלאות וההתיישבות בגליל־גולן", שיתקיים בחול המועד בין התאריכים 29.9־1.10 באגמון החולה.


הפסטיבל נועד לחזק את ההתיישבות, החקלאות, התיירות, הקהילה והחברה הצפונית, בהובלת קק"ל, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, רשויות ותנועות מובילות.



הפסטיבל כולו ברוח האזור, הטבע והסביבה, ויכלול מתחמי פעילות פנאי ויצירה לכל המשפחה: שוק איכרים מתוצרת מקומית; ביתן קק"ל שיציג את הפעילות המסיבית של קק"ל מאז ועד היום; ביתן תנועת אור שבו הילדים יוזמנו לבנות בית מחומרים שונים; ביתן תנועת השומר החדש עם תצוגה על התנועה ופועלה; מתחם פעילות לילדים; מבוך תירס מכשולי; סדנאות בישול; הצגות ילדים (שלוש פעמים ביום) ועוד.


הכניסה לפסטיבל ללא תשלום.



> 29 בספטמבר - 1 באוקטובר: פסטיבל הקצב תמנע לייב
חוויה מוזיקלית לכל המשפחה בפארק תמנע: שלושה ימים של מופעים וסדנאות ריקוד, נגינה וקצב, מתחם קפוארה, פעילות אקסטרים, פעילות לילדים ועוד.


הפסטיבל ייערך בחוה"מ סוכות בימים שלישי־חמישי, 29 בספטמבר עד 1 באוקטובר.



בין המופעים בפסטיבל: להקת טיפקס, A-WA, בום פאם עם מאור כהן ועוד.


מבחר סדנאות קצב: סדנת כלי הקשה מרחבי הגלובוס, סדנת לטינו־זומבה דאנס, סדנת ריקוד אפריקאי, סדנת קפוארה ועוד.


הלינה בפסטיבל במתחמי קמפינג מצוידים במקלחות, שירותים וסככות צל לארוחות.



> 29 בספטמבר: מטיילים ומוסקים בהר חרת
טיול ומסיק למען שמירת השטחים הפתוחים סביב ירושלים, שמארגנת הברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה.


הטיול יכלול מסלול של כחמישה ק"מ למיטיבי לכת, בקטע משביל "סובב מבשרת", ובסיום מסיק זיתים מודרך בכרמי קק"ל.


לאורך המסלול נשמע על תוכניות הבנייה העומדות לדיון ממש בימים אלה, ועלולות להעלים את הנופים שלפנינו. כשנגיע לאזור עין חרת נמסוק זיתים בכרמי קק"ל בהנחיית היערנים, נחווה תחנות פעילות ויצירה בהדרכת השינשינים החדשים של קק"ל ונחזור ברגל אל הכביש הראשי של מבשרת. מתוכננות הסעות מנקודת החניה אל תחילת המסלול ומנקודת הסיום חזרה אל המכוניות, לכן נדרשת הקפדה על ההרשמה מראש ועל הגעה בשעת היציאה שאליה נרשמתם. מספר הקבוצות מוגבל.



הפעילות ללא תשלום, מותנה בהרשמה מראש ב"קו ליער", 1-800-350-550.



> 30 בספטמבר: פסטיבל אופניים "סובב אופקים"
האצטדיון העירוני באופקים יארח בחוה"מ סוכות זו השנה התשיעית את פסטיבל האופניים ע"ש רב פקד פטריק פרץ ז"ל.


עם השנים הפך "סובב אופקים" לחגיגת רכיבה מקצועית וקהילתית המותאמת לקהלי יעד שונים וביניהם רוכבי אופניים מקצועיים, רוכבים חובבנים, ילדים ונוער רוכב, חובבי ספורט הריצה ופעילות למשפחות – הכניסה וההשתתפות ללא עלות.


השנה יתקיים האירוע ביום רביעי, 30.9.2015