עשר נשים נבחרו להשתתף בהשתלות הרחם הראשונות שיבוצעו אי פעם בבריטניה, לאחר שהתקבלו האישורים הנדרשים לניסוי הקליני של הטיפול פורץ הדרך.



ועידה מיוחדת ב"קולג' אימפריאל" בלונדון נתנה אור ירוק לאחר לידתו של תינוק שיצא מרחמה של אישה בשוודיה שעברה השתלה.



למעלה מ-100 נשים הוגדרו כמשתתפות פוטנציאליות או כתורמות רחם אפשריות, בניסוי שמוביל יועץ הגניקולוגיה, ריצ'רד סמית'.



לדברי סמית', מחסור במימון הוא הבעיה המרכזית בניסוי המדובר. עם זאת, אם יצליח הניסוי התינוק הבריטי הראשון שייוולד לאחר השתלת רחם ייצא לאוויר העולם בסוף 2017 או בתחילת 2018.



בין הנשים המקוות להרות בניסוי הראשוני היא סופי לואיס, הסובלת ממצב שבו הרחם שלה לא התפתח כראוי. על פי הנתונים בבריטניה, אחת מתוך 5,000 נשים סובלת מבעיה זו ונזקקת לשירותי פונדקאות או אימוץ כדי להביא ילדים לעולם.



"הליך מורכב אך מרגש"



לדברי לואיס, הניסוי העניק לה תקווה שיום אחד תצליח להקים משפחה עם בן זוגה, טילטן לאמב. זה הליך מורכב מאוד אבל זה מרגש אותנו שניתנת לנו ההזדמנות הזאת", אמרה לואיס.



בן זוגה הוסיף כי "פונדקאות היא אפשרות אבל היא לא עונה על הרצון העמוק של האישה לשאת בגופה את התינוק".



הנשים שנבחרו להשתתף בניסוי נדרשו לעמוד בתנאים מחמירים, ביניהם מערכת יחסים ארוכת שנים ונשים שהגיל שלהן לא עולה על 38. 300 נשים הגישו מועמדות לניסוי, מתוכן נבדקו 104 שענו על הקריטריונים.



ההליך עצמו יבוצע במשך שש שעות לאחר שנה של טיפולים שיביאו לדיכוי של המערכת החיסונית. בכל אחת מהמשתתפות יושתל עובר אחד בתקווה שזה יתפתח לתינוק בריא. הנשים המשתתפות ילדו את התינוקות בניתוח קיסרי.