רבבות בכל הארץ השתתפו הערב (שני) בהקפות השניות של שמחת תורה, המתקיימות גם במרכזי הערים. למעלה מאלף בני אדם הגיעו לכיכר רבין בלב תל אביב, להקפות המסורתיות, שהתקיימו במעמד ראש העירייה, רון חולדאי והרב הראשי לתל אביב, הרב ישראל מאיר לאו.
 
בפנימיית כפר הודיות שליד קיבוץ לביא נערך בצפון אחד מטקסי הקפות התורה היותר מרגשים - מפגש מיוחד במינו בין ניצולי השואה לבין חניכי הפנימייה שמהווה שיא של סמינר משותף במקום הנמשך לאורך שלושה ימים בחג זו השנה השלישית ברציפות, במהלכו מארחים תלמידי י"א-י"ב את הניצולים ומלוויהם ומקיימים איתם מפגשים שונים. האירוע מתקיים ביוזמת ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), ראש מועצת גליל תחתון מוטי דותן שהוא גם חבר הוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה והנהלת כפר הודיות. 
 
ארנה קרצר, חברת הוועד המנהל של הקרן לרווחת נפגעי השואה, יו"ר התאחדות עולי רומניה וממארגנות האירוע סיפרה  כי "מדובר בנערים ונערות בני 17-18 שמתחנכים בתנאי פנימייה ולרובם אין סבים וסבתות בחיייהם".


צילום: הקרן לרווחת ניצולי השואה בישראל

"הניצולים לעומת זאת הם בגיל של נתינה ורואים בחניכים נכדים שלהם לכל דבר. במפגש הזה נוצרים חום ואהבה שאי אפשר לתאר ולכן שמחת תורה שלנו היא שמחה אמיתית. התחלנו עם 30 ניצולי שואה בשנה הראשונה והשנה הגענו לכפר 110 ניצולים מכל הארצות שסבלנו מהנאצים ועוזריהם – מטוניס ומרוקו דרך בולגריה, הונגריה, רומניה ופולין ועד רוסיה. ההיענות בקרב הניצולים גדולה, הם ממש מוכנים לאמץ פה תלמידים לקשר קבוע", סיפרה קרצר. 

מאות ניצולי שואה חגגו את הקפות שמחת תורה גם בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה ב"בית החם" שהקים מייסד העמותה שמעון סבג. מאות הניצולים המתגוררים בבית החם של העמותה חגגו עם ספרי התורה בבית הכנסה החדש שנבנה לאחרונה בעמותה. 
 
החגיגות מצאו את הניצולים מזילים דמעות של אושר, שמחים ורוקדים. למרות גילם המופלג הם לא הפסיקו לפזז ולרקוד עם הספרים. "כל שנה האירוע מרשים יותר ויותר. אני גאה שהניצולים חוגגים עם ספרי תורה ביום הזה", אמר סבג שהוסיף: "בעבורי רגעים כאלה הם רגעים חשובים במיוחד, לא עבורי אישית ולא עבור מתנדבי העמותה, אלא רק עבור הניצולים". אחת הניצולות אמרה: "זה יום חג לא רק לתורת ישראל אלא גם לי שברחתי מהנאצים ואני חוגגת כאן בארץ ישראל את החג הזה".

הקפות שמחת תורה בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה
 
התרגשות רבה עוררה גם "סוכה של צבע" שהקימו ילדי בית צבע של ארגון אמונה (ילדים בסיכון). זה קרה בבית הילדים של אמונה ע"ש צבע אלעזרקי בנתניה, כאשר הילדים בנו סוכה רחבת ידיים, המשתרעת על פני 450 מ"ר. את הסוכה קישטו 28 צילומים מרהיבים פרי עדשת מצלמתו של אמן הצילום יואל וולף ואשר מהווים מעין מחוו הל-28 העיתים המוזכרות במגילת קהלת, בה קוראים בחג הסוכות.

מיליונים טיילו במהלך החג

בנוסף, למעלה מ-2.3 מיליון מטיילים פקדו במהלך חג סוכות את אתרי רשות שמורות הטבע וקק"ל. גם במהלך סוף השבוע ואתמול נרשמה תנועה ערה של מאות אלפי מטיילים ביערות, בשמורות, באתרים ובחופים. ברשות הטבע והגנים ציינו שלמעלה ממיליון וחצי מטיילים פקדו במהלך החג את השמורות והגנים הלאומיים ברחבי הארץ.


מנהלת חטיבת קהל  וקהילה ברשות הטבע והגנים, רעיה שורקי ציינה שבמהלך סוכות לנו כ-40 אלף מטיילים ברשת חניוני הלילה של הרשות. החניונים בהם נרשמה תפוסה מלאה היו בחורשת טל, אכזיב, בית ינאי ופלמחים, שם ננעלו אתמול אירועי סוכות בתחרות פיסול בחוף הים. ביערות ואתרי קק"ל ביקרו במהלך סוכות כ-800 אלף מבקרים, מהם עשרות אלפי משפחות שיצאו לפיקניקים, רוכבי אופניים ומטיילים בשבילי היערות.

האתרים המטויילים ביותר של קק"ל בזוטר הצפון היו חניוני יער ביריה, מורדות הכרמל נצרת, הפארקים גורן ואדמית, יעיר אחיהוד ואגמון החולה. "כ-30 אלף מבקרים ביקרו באגמון, בו החלה עונת נדידת הציפורים", ציינה ענבר רובין מאגמון החולה.

באזור המרכז האתרים המטויילים ביותר של קק"ל היו ביער בן שמן, פארק בריטניה, יער חולדה ויערות הרי ירושלים. "כ-150 אלף מטיילים הגיעו במהלך החג לגוש היערות הגדול, הכולל את יערות בן שמן ופארק קנדה ומסיק הזייתים", סיכמה בסיפוק נורית היבשר, יערנית יערות בן שמן.

באזור הדרום האתרים המטויילים ביותר היו בפארקים גולדה, ירוחם ודימונה וביער להב.

עוד עולה מסיכום הנתונים, כי במהלך סוכות השתתפו כ-70 אלף בני דם באירועים ובפסטיבלים של קק"ל ברחבי הארץ.
אירועים רבים היו גם באתרים אחרים בארץ. אלפים הגיעו לפארק אריאל שרון למגוון פעילויות וצפרות. 
 
חופי הכנרת היו מלאים עד אפס מקום ברבבות מטיילים, שרבים מהם נשארו ללון בחופים. גם אתרי התיירות והצימרים באזור הצפון היו מלאים עד אפס מקום.