חודש לאחר שמנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, הדגיש כי ארגון המדינה האסלאמית ומנהיגו אינם לגיטימיים, יצא היום (שלישי) המנהיג במתקפה חריפה נגד דאעש ונגד מי שהכתיר את עצמו כח'ליפה של המוסלמים, ראש הארגון אבו באכר אל-בגדדי.



"אתה שופך דם ותוקף את האומה האסלאמית כדי לשלוט", אמר זוואהירי בהרצאה הרביעית המוקלטת שלו במסגרת שיעורי "האביב האסאלמי". הוא הוסיף, כי "הח'ליפות של אל-בגדדי היא ח'ליפות של פיצוצים, חבלה והרס".



עיקר הביקורת הייתה לדרכים שבהן דאעש כופה על אנשים תחת שליטתו להתאסלם ולהישבע אמונים לארגון. "שבועת אמונים בדרך של כפייה, שהתירו כמה מאנשי הדת, אינה הדרך שלנו", הסביר.



למרות הדיווחים על ההישגים של דאעש מול ארגוני מורדים אחרים, בהם ג'בהת א-נוסרה המשתייך לאל-קאעידה, טען א-זוואהרי כי "אל-בגדדי אינו שולט בנו. יש מוג'אהדין ששולטים על שטחים רחבים יותר מאלו שבהם שולט ארגונו".



עוד הדגיש מנהיג אל-קאעידה כי "בחירת ח'ליף יכולה להיעשות רק בהתאם לרצונם של המוסלמים. הפקעת המנהיגות בחרב ובכפייה היא פשע נגד ההלכה המוסלמית".



"לו הייתי בעיראק או בסוריה, הייתי משתף פעולה עם דאעש"



גם בחודש שעבר הצהיר מנהיג אל-קאעידה כי הוא איננו מכיר בתביעתו של אל-בגדדי להיחשב כח'ליף וכי דרישת הארגון להגדרה כח'ליפות אינה לגיטימית, ולא כוללת את ארגונו "למרות שחלק מחכמי הדת התירו זאת".



בסיום דבריו קרא מנהיג אל-קאעידה לחכמי הדת המוסלמים לחדד את האזהרות לצעירים, שלא יבינו בצורה לא נכונה את האסלאם, כמו "הארגונים הסלפים המאשימים זרמים אחרים בכפירה, דמוקרטיה או חילוניות".



יש לציין, כי ב-9 בספטמבר שלל א-זוואהרי את הלגיטימיות של ארגון דאעש ואת הלגיטימיות של אל-בגדדי כח'ליף. אולם, הוא הביע נכונות לשיתוף פעולה עם כוחות דאעש בלחימה בעיראק ובסוריה.



בקלטת אודיו הצהיר מנהיג אל-קאעידה, "לו הייתי בעיראק או בסוריה, הייתי משתף פעולה עם דאעש נגד הצלבנים, החילוניים והשיעים – למרות שאינני מכיר בלגיטימיות של הארגון כח'ליפות, כי הדבר גדול ממני ומהם".