אלנבי, יום שני, 11 בלילה, מוצאי חג שמחת תורה.



המועדונים בואכה רחוב בן יהודה והירקון רק מתחילים להתעורר. בזמן שהארץ גועשת בעקבות הכתבה בערוץ 10 שחשפה לפני כמה ימים מקרה שבו שורת גברים ניהלו בפרהסיה יחסי מין עם צעירה שיכורה במועדון "אלנבי 40", ברחוב הזה נדמה שאין מי שלא שמע על המקרה וגם למרבית הצער, אין מי שמופתע ממנו.



"'אלנבי 40' הוא אחד הכי גרועים פה", אומר אלי, נהג מונית שחונה בסמוך לבר סנדוויצ'ים ריק. המוכר מהנהן לצדו בהסכמה. "אני אוסף משם לפעמים, אבל משתדל שלא", אומר אלי. "אלו אנשים ובעיקר בחורות מחוקות, שיכורות לגמרי, מקיאות. ברור שהגברים באים לשם בשביל זה. הם לא עושים שום סלקציה בכניסה, אני לא חושב שלמישהו שם אכפת אם הבחורה שיכורה או לא. זה מגעיל, זה לא מכבד. אתה רוצה בחורה? סבבה, אבל לא ככה. אבל זה הבילוי היום. הם באים במיוחד לשתות, לקחת מישהי, אולי אפילו שם בשירותים. לא הופתעתי בכלל כשראיתי בטלוויזיה מה היה שם. פעם או פעמיים התערבתי, שאלתי את הגבר אם הבחורה בסדר, אמרו לי שזה לא ענייני. משם אני משתדל לא לקחת".



גם יוליה, ברמנית בבר סמוך, לא הופתעה מהפרסום. "אצלנו דברים כאלו לא יקרו", היא מבהירה. "אנחנו בודקים מי נכנס לכאן. את 'אלנבי 40' חייבים לסגור. זה מקום ידוע לשמצה. כולם יודעים שיש שם דברים כאלו. הם חיים מזה".




רחוב אלנבי. צילום: אריאל בשור


"בלי צלם אנוש"

המקרה המדובר אירע לפני חודשים ספורים, כשא', בחורה בשנות ה־20 לחייה, הגיעה למועדון באלנבי 40 כדי לבלות. היא שתתה אלכוהול שהוזמן עבורה על ידי מבלים במקום ועלתה על הבר לרקוד. מה שקרה מאותו רגע - יחסי מין שניהלו איתה כשמונה גברים שונים במשך כארבע שעות על הבר, בשעה שהיא שתויה לחלוטין ועירומה - הונצח בעשרות טלפונים ניידים והגיע עד למערכת החדשות של ערוץ 10, ולרשתות החברתיות. לזאת מתווספת העובדה שבמקום נכחו עשרות מבלים, ואיש מהם לא התערב, עצר את המתרחש או שאל את א' אם היא בסדר במהלך ארבע השעות האלו. להפך, כולם עודדו את המתרחש, צילמו וגם הפיצו. בעקבות פרסום הכתבה, משטרת לב תל אביב פתחה בחקירה, והצעירה מסרה עדות, אך סירבה להתלונן. לטענתה, אף על פי שהייתה שיכורה, היא עשתה את המעשים מרצונה החופשי. מנגד, אמה של הנערה טענה כי נוצלה ואמרה שתגיש תלונה במשטרה. בפרקליטות שוקלים להגיש כתבי אישום נגד המעורבים בפרשה.



אונס? יחסי מין בהסכמה? מרגע שפורסם הסרטון, הרשתות החברתיות רותחות. מאות גולשות בעמוד הפייסבוק "שיח פמיניסטי" יצאו בהצהרת תמיכה גורפת בא' וכתבו לה בפוסט: "תדעי לך שלא כל בני האדם איבדו צלם אנוש. המון מאיתנו עומדות לצדך, מאמינות לך ויורקות על החלאות שפגעו בך. את לא אשמה. אשמים מי שניצלו את המצב שלך". בעמוד התפרסמו עשרות פוסטים של תמיכה. כמו כן, מאות גולשים דרשו מהמשטרה ומעיריית תל אביב לסגור מיד את המועדון. חברות הכנסת מרב מיכאלי ורויטל סויד (המחנה הציוני) וח"כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הצטרפו לקריאה. למחרת פרסום הכתבה, נסגר המועדון בהוראתו של מפקד מרחב ירקון במשטרת ישראל, ניצב יהודה דהן, ובכפוף לשימוע שייערך לבעלי המועדון. זאת, לאחר שמאז התרחש המקרה ועד לחשיפתו בערוץ 10, הוא פעל כסדרו.



א' עצמה התראיינה כמה ימים לאחר החשיפה בחדשות ערוץ 2 ואמרה: "מה שעבר לי בראש זה כאילו, איפה אני? מה אני עושה? לא שמתי לב אפילו שאנשים נמצאים. אני לא יודעת איך הגעתי למצב כזה שאני שותה אלכוהול, אני לא רגילה לשתות אלכוהול, רק הריח מגעיל אותי. הגעתי למצב שאני לא יודעת איפה הייתי. הסכמתי לעלות עם הבגד ים שלי. באיזשהו שלב, כשכבר לא הייתי מודעת, פשוט הורידו לי את הבגד ים. אחת הבחורות על הבר משכה לי את החוטים של החזייה, משכה לי את החוטים של הבגד. ופשוט נשארתי עירומה וללא בגדים". אף שא' טענה שלא מדובר באונס, היא הדגישה כי לא הייתה בהכרה מלאה.



מנגד, מאות טוקבקים וטורי דעה נכתבו נגד "הפמיניסטיות שממהרות להתערב ולהסיר אחריות מהבחורה". "דבר ראשון, זה לא אונס. זה היה בהסכמה!" כתב אחד הגולשים. "דבר שני, אי אפשר לעשות שום דבר עם זה. היא מעל גיל 18 והיא יודעת מה היא עושה. זה שהיא שתתה קצת לא אומר שום דבר. כל אחד צריך לשלוט על עצמו גם כשהוא שיכור. הכל היה בהסכמה מלאה, והיא גם אמרה את זה".



בעלי המועדון הגיבו אתמול לראשונה לפרשה וטענו בהודעה שפרסמו כי "לא נעשתה עבירה על החוק". הם טענו כי המקום נסגר באופן זמני "לצורך בדיקה ובחינה חיצונית ופנימית של האירוע, וכדי לאפשר לרשויות להתמקד בעובדות האירוע ולנצל את הזמן ללימוד ותדרוך צוות המועדון. אלנבי 40 הנו חלק מהמרקם הקהילתי והמרחב הציבורי של העיר הזאת ואינו נציג של אף קול קיצון בשיח הציבורי, ההכרחי לגיבוש המותר והאסור".



של מי האחריות


אין אדם אחד כמעט שעובר הלילה ברחוב ליד המועדון הסגור ולא מאט כדי להתבונן. מעל השלט הדהוי של המועדון מתנופף ברוח דגל ישראל, והמדרכה עמוסה מאות כרטיסי ביקור של מכוני ליווי.



רחוב אלנבי ידע ימים טובים יותר לפני שהפך לרחוב שמאכלס חנויות זולות, לצד מועדונים וברים שאליהם מתנקזים בסופי השבוע אלפי בליינים שמחפשים ריגושים. ב־2009 הונצח הרחוב ברומן של גדי טאוב, שהפך אחר כך לסדרת הטלוויזיה "אלנבי", שמתארת את המועדונים וחיי הלילה באזור וכוללת תיאורי מין ואלימות.



"אלנבי 40" עצמו הוא בר ותיק וידוע במסיבות הפרועות שלו. לפני שנתיים הוא התפרסם הודות לליין מסיבות שנקרא "החולצה הרטובה". בעקבות צעקה שהקימו העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז, ליין המסיבות נסגר. אמש נערכה עצרת בגן מאיר בתל אביב והפגנה מול המועדון "אלנבי 40", בהשתתפות חברי כנסת וארגוני הסיוע, בקריאה להביא לסגירתו של המועדון לצמיתות ולהעלות את המודעות למקרה.



"אני יודע בבירור שזאת לא הפעם הראשונה", אומר דני, מאבטח שעומד בפתח הכניסה למועדון החשפנות "גוגו" ברחוב אלנבי, לצד שני מאבטחים נוספים. "אני עצמי הייתי באירוע כזה לפני כמעט שנתיים באותו מקום ולא הסכמתי להשתתף, למרות שאמרו לי 'תזרום'. אין מצב, לא מנצלים בחורה ששותה. ואם זאת הייתה אחותי או אמא שלי?"



"יש מנהל, יש צוות, הם היו צריכים לעצור את זה", אומר מאבטח נוסף שמצטרף לשיחה והוא נחוש שצריך לסגור את המקום או לפחות להטיל קנס גדול על בעליו. "גם אם הבחורה שותה, מתפשטת, עולה מרצונה על הבר, הם היו צריכים להפסיק את זה. אצלנו זה מועדון חשפנות, אבל אנחנו שומרים על הבנות פה. כאן גבר לא יכול, תסלחי לי, להוציא כלום מהמכנסיים. ישר אנחנו מעיפים אותו. האחריות היא לא של המבלים, אלא של בעלי המקום".



"שומעים בסרטון את הדי־ג'יי, עובד של המקום, מעודד את הבליינים 'לתת עבודה'", מוסיף דני. "זה פשוט נורא".



המאבטח השלישי, ששותק לאורך השיחה, מתערב בסוף ומציע לנו לשקול שוב את פרסום הכתבה. "אולי זה יעלה אצל הבחורה עוד פעם את כל הסיפור?" הוא תוהה. "אולי היא רוצה לשכוח מכל זה, והפרסום לא יעשה לה טוב?”



"גיהינום לבחורות"


האם מקרה כזה עלול להתרחש במקומות נוספים? לפני כשנה הורשעו שלושה עובדים במועדון ברחוב אלנבי 44 באונס של שתי קטינות שהגיעו למקום. לפי פסק הדין, השלושה השקו את הקטינות לשוכרה, וגם אחרי שיצאו מהמועדון - החזירו אותן פנימה והמשיכו להשקותן באלכוהול על חשבון הבית. לאחר שהתרוקן המועדון ממבלים, נעל אחד העובדים את הדלת והשניים האחרים ביצעו בקטינות את זממם. כשסיימו, הלבישו אותן והוציאו אותן לרחוב, שם מצאו אותן עוברים ושבים. הנאנסות יוצגו במשפט על ידי עו"ד רוני אלוני־סדובניק. למרות טענת העובדים ש"זה נורמטיבי", נגזרו עליהם עונשי מאסר בפועל ועל תנאי, ופיצוי כספי לנאנסות.



"הרחוב הזה הוא אשליה", אומרת ג'יני, מבלה קבועה באזור. "כשעליתי לישראל מאוד התלהבתי מהרחוב הזה, וגם היום את יכולה לראות נשים צעירות הולכות כאן ברחוב באחת בלילה בלי בעיה, בקיץ, בלבוש חשוף. זאת האשליה של ישראל, שמאוד בטוח כאן, ובאותו זמן במועדונים וברחוב נערות ונשים עוברות כל מיני דברים. לא בהכרח אונס, אבל הרבה דברים לא נעימים שהתרגלנו לשתוק עליהם ולעבור לסדר היום".



לא רחוק ממועדון "אלנבי 40" נמצאים הברים הוותיקים והרגועים יותר ועוד מספר לא מבוטל של מסעדות קטנות. "כאן זה שונה, כאן זה בחיים לא יקרה", אומרת ה', מבלה קבועה במקום ותושבת השכונה. "זה מקום שכונתי, חברתי, נעים מאוד לנשים בגפן. 'אלנבי 40' זה גיהינום לבחורות. אני לא מתפלאת שגם הנשים שם השתתפו בעידוד ולא עצרו. זה חלק מהתרבות של המקום הזה. הבעלים של המקום הזה מעודדים את הדברים האלו. כולם יודעים את זה".


"זאת התרבות שבה אנחנו חיים", טוענת שלומית הברון, מחנכת למיניות בריאה שמנהלת את מיזם האינטרנט "אחת מתוך אחת", שמספק מקום בטוח לנשים ונערות לספר על הטרדות אונס ופגיעות מיניות שעברו. "האירוע הזה אינו אירוע מנותק מכל דבר אחר, וגם האשמת הקורבן היא חלק מהתרבות הזאת. כל נפגעת תקיפה מינית זוכה להאשמה כזאת: 'מה לבשת? למה הלכת לשם? למה שתית?' אנחנו, כחברה, צריכים לחנך נערים וגברים להיות בני אדם. המשוואה של גברים פושעים שווה נשים אשמות היא לא נורמלית. מי שמנצל אישה במצב של שכרות, וגם מי שעומד וצופה ומעודד - הוא הפושע. בשום מקום לא מקיימים יחסי מין עם אישה שיכורה, בפרהסיה, על הבר, שמונה גברים שונים, במשך שעות. בימים האחרונים אנחנו רואות סולידריות גדולה בין ארגוני הנשים השונים כי זה קורה לכולנו".



מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה הוציאה אתמול מכתב רשמי לבעלי העסק 'אלנבי 40', המזמן אותם לשימוע טרם ביטול רישיון העסק, כמתחייב בחוק. מכתב זה הינו צעד נוסף שנוקטת עיריית תל אביב־יפו לביטול רישיון העסק למועדון 'אלנבי 40'. הליכי הביטול החלו עקב המשך פעילות מעבר לשעות המותרות ברחוב זה (חצות), אשר גורמת למטרדי רעש ולכלוך קשים. מטרדים אלה נצפו בבדיקה יזומה של אגף הפיקוח העירוני ואף דווחו על ידי תלונות תושבים שהתקבלו במוקד העירוני 106".