ניתוח מוצלח, שני, למקרה נדיר של תסמונת הנשר.



במחלקה לכירורגיית הפה והלסתות במרכז הרפואי פוריה, בוצע ניתוח בפעם השנייה בארץ, להסרת גיד באורך 8 ס"מ, דרך הצוואר. מדובר בצעירה הסובלת ממקרה נדיר מאד של תסמונת הנשר ועברה ניתוח שני במחלקה, להסרת גיד נוסף, הפעם בצד שמאל. 


בחודש פברואר עברה יוליה רוטשטיין בת 30 מקיבוץ אפיקים, ניתוח מורכב להסרת גיד  בצד ימין של הלסת. "סבלתי במשך כמה שנים מכאבים כרוניים בעיקר באזור אוזן ימין, כאבי ראש, כאבים בצוואר. הכאבים היו ברמה כזו שלא יכולתי לתפקד. נאלצתי לחיות עם משככי כאבים. בהמשך המצב החמיר מאד, הכאבים הפכו בלתי נסבלים והיו לי מספר אירועים של התעלפויות". 


ד"ר רומן מירוצ'ניק שבדק אותה איבחן שמדובר בתסמונת הנדירה, תסמונת הנשר - Eagle syndrome.  ד"ר עימאד אבו אל נעאג', מנהל מחלקת כירורגית הסביר כי "מדובר בתופעה של הסתיידות של גיד המקשר את העצם מאזור בסיס הגולגולת לעצם הלשון. בד"כ הסתיידות כזו אינה גורמת להפרעות תפקודיות, במקרים נדירים מאד אנחנו נתקלים בתופעות הקשות שיוליה סבלה מהן". השכיחות של הסינדרום בעולם היא 0.16% מכלל האוכלוסיה.

"בעולם ההתלבטות היא אם לנתח או לתת טיפול סימפטומטי, ההתלבטות נובעת מהקושי הטכני של הניתוח ורמת הסיכון הגבוהה להסתבכויות בשל האפשרות לפגיעה במערכת העצבים המרכזית". 
 
בפברואר בוצע לראשונה הניתוח המורכב. הניתוח הראשון ארך מספר שעות. בתהליך ממושך שלפו את הגיד המיותר באורך כ 5 ס"מ . לאחר שהניתוח הראשון עבר בהצלחה רבה, ויוליה התאוששה הוחלט לבצע ניתוח שני ולהסיר גם את הגיד מצד שמאל של הלסת.

"לאחר שווידאנו שהניתוח הועיל והכאבים בצד ימין חלפו וההתעלפויות פסקו, ולאור השיפור המשמעותי במצבה החלטנו על ניתוח נוסף בצד השני" הסביר ד"ר אל נעאג'. בניתוח השני הוסר גיד באורך 8 ס"מ.

"הניתוח השני היה מורכב לא פחות, אבל נמשך פחות זמן. הגיד המיותר בתנועות מסוימות לחץ על עורק התרדמה, המעביר את אספקת הדם למח, זו הסיבה שיוליה סבלה מאפיזודות של עילפון. הגיד לחץ על כלי דם המובילים דם אל המח וממנו. ימים ספורים לאחר הניתוח השני, יוליה חשה מאוששת ומאושרת, "סיימתי, עכשיו אני יכולה לחזור לחיים רגילים בלי חשש ובלי מגבלות. אני אדם בריא".