אחרי כל החגים וחופשות הקיץ, רבים מתקשים לחזור לשגרת טיולים אמיתית. אבל זאת טעות, כי מדובר באחת התקופות היפות שיש בארץ במהלך השנה. מזג האוויר נפלא וברחבי הטבע אפשר להתחיל לראות ניצנים של סתיו. כדי לעלות מחדש על הדרך הנכונה מומלץ מאוד להתחיל בקטן: במסלולים קצרים שאינם משלבים הליכה מרובה, בגיחות שיחזירו לכם את החשק לחצות נחלים ולטפס שוב על הרים.



וזה באמת די פשוט, כי הרי כמעט בכל פינה בארץ אפשר למצוא מעיין או מקור מים אחר לבלות בהם את השבת ולמלא את המצברים. אחת הבריכות המזמינות והאהובות עלי, בעיקר משום שאינה מתוירת יתר על המידה, נמצאת בין רמת ישי ליישוב אלוני אבא.



הבריכה היא למעשה באר חפורה שנשארה בשטח מימי הטמפלרים שיישבו את אלוני אבא על דרך שקישרה בעבר בין היישוב לרמת ישי הסמוכה. הבאר, שנחפרה הרבה לפני קום המדינה, זוכה להגנה טבעית ולצל בכל שעות היממה בזכות עץ איקליפטוס ענק שנמצא לצדה.



ניתן לרדת למקום באמצעות סולם ברזל המחובר לדופן. העומק הוא כ־15 מ'. בימים אלה המים אינם מגיעים עד הקצה הגבוה, אך בימי החורף המפלס עולה. למרות זאת, גם בימים אלה כיף מאוד לטבול בבריכה משום שהמים קרירים ונעימים והם הקלה מבורכת לאחר ההליכה בשטח הפתוח.



הדרך הנוחה והבטוחה להגיע לבאר היא מתוך אלוני אבא. פונים ימינה בכיכר (כביש 7513) ונכנסים ליישוב. ממשיכים בכביש הראשי במקום עד שהוא מתעקל ימינה. שימו לב לפנייה החדה, זהו הסימן לכך שצריך לפנות דווקא שמאלה, אל שביל עפר, שעליו יש לנסוע בערך 100 מ', עד שמגיעים לשער נעול שלצדו אפשר להשאיר את הרכבים.



מכאן יש להמשיך ברגל, להליכה בת עשר דקות מקסימום. חוצים מצד שמאל של השער וממשיכים על הדרך. אתם נמצאים מצדו השמאלי של נחל (מבחינים בכך על פי הירוקת) וברגע שתראו מעבר, תחצו לצד הימני. תמשיכו עם הדרך בגדה הימנית עד לעץ האיקליפטוס הגדול תחתיו מחכה לכם הבאר.



מכיוון שמדובר בבאר קטנה, בתקופות עמוסות ובחגים אי אפשר ממש ליהנות מהשלווה שיש למקום להציע. אבל בעונה הזאת, כשזרם המטיילים נחלש, מומלץ מאוד לקפוץ לכאן, ולא רק לטבילה קצרה. מתחת לעץ יש פינה שבדרך כלל מנוצלת להירגעות. כדאי להצטייד מראש במחצלת או בשמיכה ולפרוס אותן בשטח.



בטן גם


אם אתם מתכוונים לבלות במקום את שעות הבוקר או אחר הצהריים, כדאי להכין לפני כן ארוחה קלה וכמובן לא לשכוח שתייה. אם אתם מעוניינים לעצור על הדרך ולהתפנק בארוחת בוקר טובה, תוכלו לעשות זאת ב"ממבו" - בית קפה־קונדיטוריה בכניסה ליקנעם (צמוד לקניון G).



לבית הקפה יש ותק של 14 שנים, זמן לא קצר בכלל ביחס ללוקיישן שאינו תמיד מצליח להביא לקוחות חוזרים, אף על פי שבמקום אפשר למצוא פיצה, לזניה ופסטה משובחות.



התפריט כולל מגוון ארוחות בוקר, דגים, סלטים ומרקים. הקו המקשר בין כל המנות הוא ניחוח איטלקי בנגיעות מזרחיות־ערביות, לדוגמה סינייה של אמנון עם קראסט של טחינה על מצע של חציל, ארנצ'יני ופלאפל עדשים.



ואם כבר שחיתות של פחמימות, תוכלו לסיים את היום הרגוע בפיצה. כי צמוד למסעדת "ללה" בתחנת הדלק שבצומת כפר ברוך נמצאת פיצרייה איטלקית, "ל־פיצה". המסעדה בלב עמק יזרעאל נחשבת לאחת הוותיקות באזור. זהו פתרון נפלא למי שרוצה לקחת משהו על הדרך, או לארוחה לילית בצימרים.


על הדרך



חובבי בריכות המים יוכלו לעשות עוד עצירה קלה, ממש על הדרך, בבאר טבעון (עין שרקרק), "המקווה של רבי יהודה הנשיא". הבאר החצובה נראית ממש כמו אמבטיה גדולה. גובה המים הוא בדרך כלל כשני מ', אך כדאי מאוד לא לקפוץ פנימה משום שבקרקעית יש אבנים גדולות.




באר טבעון. צילום: מיטל שרעבי


הבאר נמצאת בתוך מבנה בטון שלצדו ספסל. תוכלו לשבת שם ולהשקיף על הנוף של העמק. בשנים האחרונות המקום שופץ קלות בזכות סטודנטים ותלמידי תיכון מהעמק שהחליטו להחזיר לו את יוקרתו.



אם אתם מעוניינים לדעת למה המקום נקרא "המקווה של רבי יהודה הנשיא", התשובה פשוטה מאוד: לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן. מכיוון שהבריכה נמצאת קרוב לבית שערים, המקום שבו בחר רבי יהודה הנשיא להיקבר, יש המאמינים שאולי יצא לו לטבול שם באחד משיטוטיו באזור.



הדרך הקלה ביותר להגיע למקום: השאירו את המכונית ברחבת החניה של מתחם הקניות בצומת אלונים וצאו ברגל לכביש 7513. חצו את הגביש לעבר הצד שהני ולכו כ־500 מ' עד שתראו משמאל את המבנה.



מיקום: עמק יזרעאל


אופי הטיול: רגלי קצר, משלב מים


דרגת קושי: קלה, מתאים למשפחות


משך הטיול: עד חצי יום


עונה מומלצת: כל השנה, לא בימים גשומים