עלא ראיד אחמד זיוד, ערבי ישראלי בן 20, תושב אום אל פחם, הוא המחבל אשר ביצע הערב את פיגוע הדריסה והדקירה בסמוך לקיבוץ גן שמואל, כך הותר הערב (ראשון) לפרסום.



במוצאו זיוד הוא מסילת א-חרתיה שליד ג'נין. המחבל הועבר לחקירת כוחות הביטחון.



יו"ר ישראל ביתנו, ישראל ליברמן, התייחס לעובדה כי מדובר במפגע ערבי ישראל ואמר כי "הפיגוע האכזרי שביצע עכשיו תושב אום אל פחם מוכיח שוב שהבעיה בקרב ערביי ישראל איננה בעיה של 'עשבים שוטים' אלא של 'גינה מורעלת', שמי שאחראי בעיקר להרעלתה הם 'הגננים', קרי חברי הכנסת הערבים".


לדברי ח"כ ליברמן, "על רשויות אכיפת החוק להפסיק עם הסלחנות החוזרת ונשנית ולהפעיל נגד המפגעים-מבפנים הללו, בכנסת ובשטח, את החקיקה הקיימת שנועדה למלחמה בטרור ושאיננה נאכפת כראוי".



עודה: "מגנה את הפגיעה הנוראית באזרחים"



גם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס לפיגוע: "אני מגנה את הפגיעה הנוראית הזאת באזרחים ועצם העובדה שיש ילדים בין הנפגעים שוברת את הלב".



עודה הוסיף: "אנחנו נמצאים בימים נוראים שאליהם הוביל אותנו שלטון חסר אחריות ואכזר, אך זו אינה דרכנו ומעולם לא הייתה. האחריות על המצב האיום הזה היא של הממשלה הזאת וראש הממשלה בראשה. אנחנו נמשיך להאבק בדרך צודקת על מנת להביא צדק ושלום לשני העמים החיים בארץ הזאת".



הפיגוע: דריסה ודקירה



המחבל דרס ופצע צעירה כבת 19 שנפצעה באורח קשה ולאחר מכן יצא מהרכב ודקר אותה ועוד שניים, נערה בת 14 במצב בינוני וגבר כבן 45 במצב קל.



לאחר מכן המחבל נוטרל ונתפס על ידי שוטרי תחנת חדרה. מצב הצעירה כבת 19 הינו קשה, היא סובלת מפגיעה רב מערכתית והיא מורדמת ומונשמת. הפצוע במצב קל דקור בגפיו.
בתחילת האירוע, עלה חשד כי היה סייען למחבל, שהגיע לזירה ולקח את נשקו של אחד הפצועים ונמלט, אך לבסוף החשש הוסר והנשק נמצא בזירה.


זירת הפיגוע בגן שמואל. צילום: מד"א

בתוך כך, הקבינט המדיני ביטחוני קיים הערב דיון נוסף בעקבות גל הטרור ובהמשך לצעדים שינקטו נגד הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שלפי הודעת משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו, "מובילה ההסתה ואת ההתססה לאלימות". 
 
עוד נמסר כי ממשרדו של נתניהו כי הוא הנחה את הגורמים המשפטיים הרלוונטיים לגבש בימים הקרובים את התשתית הראייתית שתאפשר הוצאתם מחוץ לחוק וכי בימים הקרובים ימשכו הדיונים בנושא.