האם רוסיה משחררת עוד רסן במזרח התיכון? דיפלומטים בינלאומיים בניו יורק טוענים כי היא שוקלת להעמיק את מעורבותה הצבאית באזור, כולל הפצצות מהאוויר נגד מטרות בתחומי עיראק.



ההפצצות האוויריות בסוריה החריפו את משבר היחסים של רוסיה עם ארצות הברית ודירדרו את יחסיהם של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לברק אובמה לשפל המדרגה, למצב המזכיר את עידן המלחמה הקרה.



עם זאת, המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה דווקא התקבלה בסיפוק רב ואף בהתלהבות מצד מנהיגים ופוליטיקאים שיעים בבגדד. הם אף שוקלים ליזום פנייה מאורגנת לרוסיה על מנת לבקש את התערבותה במאבק נגד כוחות המדינה האסלאמית בסוריה.



"הנשיא פוטין הוא המדינאי הזר האהוד והפופולרי ביותר היום בעיראק, בעיקר בגלל החלטתו להפציץ מטרות של דאעש בסוריה", טוענים הדיפלומטים בניו יורק.



עוד הם גורסים כי הקרמלין שוקל ברצינות את ההפצרות הללו מצד מנהיגים שיעים בעיראק, המבקשות סיוע צבאי רוסי צבאי שיוכל להביס את כוחות המדינה האסלאמית ולשחרר את האזורים שנמצאים בשליטתם בעיראק.



הגורמים עוד אומרים כי פוליטיקאים שיעים ומפקדי מיליציות צבאיות בעיראק הגבירו באחרונה את לחציהם על רוסיה, ודוחקים במנהיגי הקרמלין להגביר את ההפצצות מהאוויר נגד יחידות דאעש בעיראק. כמו כן, מופעלים לחצים על ראש ממשלת עיראק, איידר אל-עבדי, לבקש באופן רשמי ממוסקבה סיוע צבאי ישיר במאבק נגד כוחות דעאש. זאת כי גורמים שיעים בעלי השפעה בחוגי השלטון בבגדד מאוכזבים מהתוצאות המוגבלות של ההפצצות שמבצעת ארצות הברית נגד יעדי דאעש בסוריה ובעיראק, וחושדים כי ארצות הברית מהססת להעמיק את מעורבותה הצבאית בסוריה ובעיראק במטרה לחזק את המיעוט הסוני.



אותם גורמים אומרים כי מנהיגים שיעים מרכזיים בבגדד פועלים בתיאום מלא עם איראן, התומכת ביוזמתם לקדם מעורבות צבאית רוסית בעיראק. יושבת ראש מועצת הפדרציה (הבית העליון של הפרלמנט במוסקבה שהעניק את האישור החוקתי לתקיפה בסוריה) ולנטינה מטביינקו, אמרה: "אם ממשלת עיראק תבקש באופן רשמי לפעול נגד המוסלמים הקיצוניים בעיראק, נשקול השתתפות כוחות רוסיים במבצע כזה".



דובר של מיליציה שיעית בעיראק אמר: "אנו נקדם בברכה הפצצות רוסיות בעיראק נגד בסיסים של המדינה האסלאמית ונגד קווי האספקה של כוחות דאעש המגיעים לעיראק דרך סוריה". עוד לדברי הדיפלומטים, בכירים רוסים מכחישים כי הגיעו פניות דומות מצד השיעים בבגדד. אולם, בכירים רוסים גם הכחישו בתחילה דיווחים שרוסיה אכן מתכוננת להפציץ בסוריה.



על רקע החרפת המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה, שבאה לידי ביטוי בחילופי האשמות בנאומיהם של אובמה ופוטין במליאת עצרת האו"ם בשבוע שעבר, מעורבות רוסית צבאית ישירה בעיראק עלולה להאיץ את הידרדרות היחסים המעורערים ממילא בין שתי המעצמות ואף ליצור נתק מוחלט ביניהן. בראיון בתוכנית "שישים דקות", ששודר אמש בערוץ CBS, הנשיא האמריקאי, ברק אובמה, לעג ל"מדיניותו הכושלת של פוטין בסוריה". בתשובה לשאלה האם מדיניותו של פוטין במזרח תיכון אינה מהווה אתגר למנהיגות שלו, השיב הנשיא: "אם הרס הכלכלה (ברוסיה, ש.ש) ומשלוח צבא כדי להגן על בעל ברית מעורער שלך פירושם מנהיגות, אז לי יש פירוש אחר למונח".



התערבות רוסית צבאית בעיראק לא רק תסבך ותעכיר את היחסים בין וושינגטון למוסקבה, אלא תתפרש כעלבון צורב. ארצות הברית ניהלה שתי מלחמות בעיראק, והאחרונה גבתה מהאוצר הפדרלי סכום של כטריליון וחצי דולר. כ-5,000 חיילים אמריקאים נהרגו בפעולות צבאיות בעיראק וכ-35 אלף נפצעו. התוצאה מזערית: אפס השפעה אמריקאית בבגדד. תוצאת המעורבות הרוסית בסוריה עדיין אינה ידועה.