נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הזהיר היום (שני) בפתיחת מושב החורף השני של הכנסת ה-20 מפני הפיכת הסכסוך הישראלי-פלסטיני לסכסוך דתי ואמר כי "מי שעושה זאת - דמנו, דם כולנו, בראשו"



ריבלין התייחס למעמד החגיגי והוסיף כי "בלבנו אין חגיגיות. לבנו כבד וכואב". הנשיא התייחס לגל פיגועי הטרור ואמר כי "בקיץ הזה, שוב הבאנו לקבורה בנים ובנות אהובים. שוב עמדנו מעל קברים טריים בהם נטמנו החיים הטריים, הצעירים, המבטיחים. אנחנו מוכרחים להסתובב, להמשיך לצעוד קדימה".



ריבלין:"ישראל לעולם לא תפגע במסגדים בהר הבית"



הנשיא הדגיש כי ישראל היא מדינת חוק והוסיף כי "בימים מתוחים אלה, על כולנו מוטלת האחריות לפעול להרגעת הרוחות. וכן לזכור ולהזכיר, שיש לנו כוחות צבא, משטרה, ומערכת משפט, ובידיהם ורק בידיהם, מוטלות הזכות והחובה למצות את הדין עם האחראים לפשעים הנתעבים הללו".



בהתייחסות לסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר הנשיא כי "בזמן האחרון אנחנו עדים ביתר שאת לניסיון של מנהיגים פוליטיים ואחרים להפוך את הסכסוך הישראלי פלסטיני לסכסוך דתי. לכזה שאין ממנו דרך חזרה. מלחמת גוג ומגוג, מלחמת יום הדין, ג'יהאד, או קץ הימים. הניסיון לשפוך דלק ולהט פונדמנטליסטיים ומשיחיים על מדורת הסכסוך, הוא ניסיון להבעיר את האדמה הזאת עליה יושבים כולנו. וכל מי שעושה זאת - דמנו, דם כולנו, בראשו".




"אסור להפוך את הסכסוך לדתי". נשיא המדינה ויו"ר הכנסת בפתיחת המושב. צילום: דוברות הכנסת 


לדברי הנשיא, אין ברצונה של ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית והוסיף כי "השקר הנואל לפיו מדינת ישראל חותרת לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית אינו רק שקר גס, אלא גם עלילה מסוכנת שעולה כבר כעת בדמם של חפים מפשע. מדינת ישראל וממשלת ישראל נחושות בכוונתן לשמור ולהגן על הסטטוס קוו בהר הבית. בניגוד לקמפיין המרושע והשקרי שמנוהל נגדנו מעזה ומרמאללה ולדאבוננו- גם מתוך מדינת ישראל".



נתניהו: "אין דבר יותר מוצדק מחקירה נגד זועבי" 

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם גם הוא במושב המיוחד של הכנסת. נתניהו טען כי אויבנו מנסים להשמיד את הממסד הציוני אך לא יוכלו לנו: "מאה שנות טרור, מאה שנים שבהם מנסים להרוס את הממסד הציוני והאויבים לא למדו – הטרור לא יכריע אותנו, אלא להיפך. כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ".

"גם את הגל הנוכחי נכריע", אמר נתניהו, "כולל היום בירושלים, בתושייה ובאומץ לב, בערבות ההדדית ובייחוד שהוא נמצא בסכנה, כמו במקרה של הרב נחמיה לביא ז"ל, שנחלץ בגבורה עילאית לעזרת משפחת בניטה המותקפת ובכך הציל את אודל ושני ילדיה הקטנים. אנחנו פועלים נגד המפגעים בכל החזיתות". 

ראש הממשלה הדגיש כי יפעל נגד מסיתים ובראשם הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית: "ביקשתי אתמול להשלים את התשתית המשפטית להוצאתה של התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק. לא תהיה שום חסינות למי שמסית ומעודד טרור".

נתניהו הדגיש כי יפעל גם נגד ח"כים שמסיתים, לדבריו, נגד ישראל: "לצערי, בתחומי מדינת ישראל, לא רק התנועה האסלאמית מסיתה. גל הרציחות האחרון גבה את חייהם של זוג הורים צעירים, נעמה ואיתם הנקין ז"ל. הם נטבחו לעיני ילדיהם הקטנים. אחד מהיושבים פה, מהחברים בבית הזה, אמר: 'הזוג הנקין הם מתנחלים, אתה לא יכול להתייחס אליהם כאזרחים חפים מפשע'. מה זה אומר? שמותר לרצוח אותם?". 

"ח"כ זועבי המשיכה ואמרה פעולה של מתנחלים איננה מספקת, צריך אינתיפאדה. חברת כנסת ישראל קוראת להתקפות נגד ישראלים. אין דבר יותר מוצדק מלפתוח חקירה נגד", הוסיף נתניהו. 

"נוריד את יוקר המחייה, נשלים את הפקת הגז הטבעי" 

ראש הממשלה התייחס בנאומו אף לצעדים אותם תנקוט ממשלתו להורדה ביוקר המחייה: " לצד המאבק בטרור, אנחנו ממשיכים לבנות את ארצנו ולפעול לטובת כלל אזרחי ישראל. בקרוב נביא תקציב עם הרבה רפורמות להורדת יוקר המחיה, בתחומים רבים. הפחתנו את המע"מ באחוז, את מע"מ החברות באחוז וחצי, נשלים את הפקת הגז הטבעי, נמשיך לפתח את הדרכים בישראל".

נתניהו הוסיף כי "אנחנו מחברים את הפריפרייה למרכז. סוף סוף, אחרי יובל. הנגב והגליל משנים את דרכם. במקומות שנפנה בצריפין ותל השומר, נבנה דירות חדשות. נעשה כביש קו אחד בלתי פוסק לאורך ישראל, מקרית שמונה עד אילת. פותחים גם שדה תעופה בתמנע". 

הרצוג: "עלינו לפרק את לה פמיליה ואת התנועה האיסלאמית" 

יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י הרצוג) קרא בנאומו לנהוג באיפוק נוכח המצב: "בעת הזו חובה על כולנו, לפני שנתעמת פוליטית ונאמר דברים קשים, כאן בבית הזה, להרים קול מוסרי.  קול התובע מעצמינו ומן העם,  בני כל הדתות והקבוצות, יהודים וערבים כאחד, לנהוג באחריות ובאיפוק מרבי". 

"אנחנו , חברי הכנסת ומנהיגי הציבור היהודי נדרשים לכך בדיוק כמו חברי הכנסת  ומנהיגי הציבור הערבי", הדגיש הרצוג. 

יו"ר האופוזיציה אמר כי צריך לפרק קבוצות קיצוניות שמסיתות, לדבריו: "עלינו לפרק את "לה פמיליה" את "להב"ה"  ואת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית.  עלינו להסכים כי גבולות הויכוח לא מתירים ולא מתפשרים על איזשהו סוג של הסתה ואלימות". 

הרצוג על גלאון: "הלכה יותר מידי שמאלה" 

 במהלך נאומו של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, נכנסה ח"כ זהבה גלאון בקריאות ביניים. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עקץ את הרצוג: "היא מהצד שלך". הרצוג ענה: "בזמן האחרון יו"ר מרצ הלכה יותר מדי שמאלה". ח"כ מירי רגב צעקה ברקע: "זאת ההברקה היחידה שלו" . 

 בנוסף, במהלך קריאות ביניים מהמליאה בנאום הרצוג, אדלשטיין גילה שח"כ עיסאווי פריג', שהוצא קודם לכן מהמליאה בידי יו"ר הכנסת, היה בין הקוראים. "מה אתה עושה כאן? לא זכור לי שהחזרתי אותך", אמר לו אדשלטיין והוציא אותו שוב. 

הרצוג תקף את מדיניות הקואליציה  של נתניהו נוכח גל הטרור ופנה אליו ישירות: "מדיניות "ניהול הסכסוך" שאתה מוביל בכל שנות כהונתך נכשלה. התרסקה. התפוצצה לכולנו בפרצוף. הייאוש בשני הצדדים רק גדל. הביטחון האישי של אזרחי ישראל קרס. הקיצוניים רק התחזקו.  ואתה מסרב בתוקף להתייחס לאלטרנטיבה".

צפו: קרב עקיצות במהלך נאומו של הרצוג, נתניהו צוחק במהלך הנאום 



הרצוג הוסיף ואמר לרה"מ: "אתה שהאשמת אותי ואת לבני  שנחלק את ירושלים, מפרק אותה. במשמרת שלך היא פורקה. במשמרת שלכם היא חולקה.  במשמרת שלכם, נתניהו ובנט, משמרת הימין "מלא מלא", בלי אף גורם מתון להאשים". 

הרצוג הוסיף ותקף את נתניהו ואת נפתלי בנט: "נתניהו מנהל את הסכסוך ובנט לומד לחיות איתו כמו רסיס בישבן - אתם מר בטחון ושר בטחון- כשלתם! הטרור השפל הרים ראש". 
 בכנסת צופים חורף חם במיוחד, בעיקר על רקע המתיחות הגואה בין יהודים לערבים: "אין ספק שפתיחת המושב תעמוד בצל האירועים האחרונים, דבר שיעלה מאוד את הטמפרטורה במשכן, שהיא בלאו הכי גבוהה", אמר ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), "אני חושש שהח"כים החדשים בליכוד ינסו להבעיר את הכנסת ולהמשיך בהסתה נגדנו".

הרצוג הוסיף ותקף את נתניהו ואת נפתלי בנט: "נתניהו מנהל את הסכסוך ובנט לומד לחיות איתו כמו רסיס בישבן - אתם מר בטחון ושר בטחון- כשלתם! הטרור השפל הרים ראש". 

"המושב ייפתח בתחושה קשה של ביטחון מעורער"



יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מתכוון לנסות להכניס שינויים בתקנון האתיקה, כך שיהיה אפשר להטיל קנסות כבדים, עד מאות אלפי שקלים, על חברי כנסת ש"יסיתו נגד המדינה". "כיום ניתן לשלול משכורות מחברי כנסת שנעדרו מהדיונים מעבר למותר או שעסקו בעיסוק נוסף. אני מבקש להכניס לתקנון האתיקה סעיף שיאפשר להטיל קנסות כבדים גם על חברי כנסת שיסיתו נגד המדינה. מדובר בשלילת שכר של עד שישה חודשים", אמר ח"כ ביטן. משכורתו של ח"כ היא כ־39 אלף שקל ברוטו בחודש.



יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ מרב מיכאלי העריכה אמש כי "המושב ייפתח בתחושה קשה של ביטחון מעורער וחוסר אונים של הממשלה מול המצב הביטחוני. במושב יאושר גם תקציב שלא פותר את הבעיות שלנו וככל הנראה תימשך ההידרדרות במעמדה של ישראל בעולם. אנחנו מצדנו נמשיך להוביל אופוזיציה שתהיה אלטרנטיבה ברורה ותילחם למזעור הנזקים שנתניהו וממשלתו הרעה גורמים למדינת ישראל".



במוקד הדיונים במושב החורף יעמוד תקציב המדינה, וסלע המחלוקת יהיה כצפוי תקציב הביטחון. הממשלה תנסה שוב לאשר את העברת הסמכויות משר הכלכלה אריה דרעי כדי שיעבור האישור למתווה הגז, לאחר שני ניסיונות כושלים שנעשו בעבר.