ביום שלישי השבוע נערכה אחת ההפגנות הגדולות ביותר ״בענייני נישה״, במרכאות כפולות ומכופלות. הרי מספיק מבט שטחי במדינה שבה אנו חיים, כדי להבין שטיפול בענייני אלימות בכלל ואלימות נגד נשים בפרט, אינו עומד בראש מעיינינו כציבור או בראש סדר העדיפויות של נבחרינו. פשוט יש צרות גדולות יותר, ואנחנו שוכחים שכמעט מדי יום מתבצע כאן אונס, רצח או הטרדה מינית של אישה כלשהי. ובינינו, כנראה שיוקר המחיה ומדפים ריקים מעגבניות מצטלמים טוב יותר.

״אבל זה היה בהסכמה״, צעקו אחרוני הטוקבקיסטים. אני מניחה כי מקובל על כולם ש"מין בהסכמה" הוא לא יותר מניסוח מכובס של חוק יבש. אבל מה שהחוק היבש לא מביא אף פעם בחשבון הוא שלעתים המין בהסכמה הוא מכורח, מאונס. כן, אונס.

לא הייתי מעולם ב״אלנבי 40״, אבל גם אני כמו רבים התעוררתי בוקר אחד לפייסבוק מוצף בזעזוע. תהיתי מה גרם לציבור שלם להתעורר לפתע פתאום, הרי הסיפור לא חדש. רבים שמעו על המקרה המדובר שהתרחש לפני כמה חודשים. אז ההנחה הייתה שאם היא הסכימה אז זו אשמתה, לפחות באופן חלקי. לאחר שהסרטון הופץ

בוואטסאפ שמעתי מי שטענו כי ״היא נראית בעניין״ ו״למה היא שותה״. טענות שנשמעו אגב לאו דווקא מגברים,אלא גם מכמה נשים. זה לקח רק רגע או שניים להזדעזע והמשכנו כולנו,    כמו קהל צופים מרותק, למתוח ערב אחד של חוויה אומללה בחיי אישה לשיימינג תקשורתי.

בימים שבהם אנו משוועים לנעוץ את ציפורנינו בסרטונים ויראליים כמו נמרים בטרף, ייתכן שהתפרצה פה לבה שהייתה כלואה בתוכנו זמן רב. הנה נקרתה בפנינו הזדמנות לעשות תיקון לשטויות שאנו עוסקים בהן מדי יום.

ההפגנה הזאת - שדרשה לסגור את המועדון ששמו המפוקפק הלך לפניו עוד בטרם התפוצץ הסיפור - חיממה את הלב בשל נוכחות גברית ונשית כמעט שווה, אך העלתה כמה שאלות קשות שאי אפשר להתעלם מהן.

למשל, מדוע רק עכשיו החליטה הפרקליטות להחזיר את התיק למשטרה ולבדוק חשד לאונס? האם כל דבר במדינה חייב לעבור פיצוץ לא מבוקר בפייסבוק כדי לקבל תשומת לב ראויה? ובנוסף לכך, למה רק עכשיו יצאנו להפגין? אם יש את מי להאשים, זה יהיה קודם כל את עצמנו. אנחנו לא קמים ומפגינים מול בתי המשפט או המשטרה, שלא תמיד מצליחה לתת את המענה הראוי בכל הנוגע לאלימות נגד נשים.

התגובה הרגשית שלנו באה לידי ביטוי רק כשמדובר באקט ויראלי שמושך אליו את העדר לטוב ולרע. ועזבו אונס, מה בנוגע לרצח? האם כדי שנקבל תשומת לב ראויה מהנוגעים בדבר, או שנפגין נגד גל רציחות הנשים שהיה כאן בקיץ האחרון, צריך לעבור אצלנו בוואטסאפ תיעוד בווידיאו של בעל רוצח את אשתו?

בשורה התחתונה, סגירת המועדון לא תשנה דבר. היא לא תרתיע ולא תמנע ממקרים כאלה להתרחש שוב. לשנות את צדדיה האפלים של האנושות הרי אי אפשר. מה שאפשר לשנות הוא את החקיקה, הענישה, ובראש ובראשונה לטפל בכל המערך הקלוקל של הגשת התלונות במשטרה על עבירות מין. והכי חשוב: בפעם הבאה כשתקבלו סרטון שכזה בוואטסאפ (וזה הרי יקרה) - פשוט תמחקו אותו.