כעשרת אלפים איש השתתפו הערב (שלישי) בהפגנה בסכנין, הפגנת תמיכה באוכלוסייה הערבית בשטחים, כנגד מה שהגדירו לא מעט דוברים במהלכה "התוקפנות הישראלית והטרור שמשליטים כוחות הביטחון בישראל על האוכלוסייה הערבית בירושלים ובכל אזורי הארץ".



מאות שוטרים אבטחו את צירי התנועה, מאות אחדות היו בתוך העיר סכנין ובהפגנה עצמה. ההפגנה אמורה הייתה לעבור בשקט על פי הנחיות ראשי הרשויות וחברי הכנסת שנטלו בה חלק. "לא נרוץ לידיים של כוחות הביטחון", הבטיחו המארגנים. "לכן ביקשנו מהאזרחים הערבים שמשתתפים בהפגנה לתת לה לעבור בשקט וללא אלימות מכל סוג שהוא", אמרו ראשי הרשויות.



כוחות משטרה מעורבים, ערוכים סביב העיר סכנין כחלק מההערכות המוקדמת לתהלוכה הצפויה. ההערכות המוקדמת הוכיחה את עצמה, כוח סמוי לכד שלושה חשודים רעולי פנים אשר הציתו שולחן במרכז כביש הגישה לישוב אבטליון לאחר שיידו אבנים לעבר רכבה של תושבת היישוב. האישה לא נפגעה ולא נגרם נזק, הכוח עצר את החשודים כאשר אבנים בידיהם.




ההפגנה בסכנין. צילום: "הרשימה המשותפת"


כוחות המשטרה נערכו במקום


עשרות בודדות של מתגודדים, חלקם רעולי פנים נעו בתוך העיר סכנין לכיוון אזור התעשייה משגב-תרדיון, כאשר בכוונתם הייתה להתעמת עם הכוח.



כוחות משטרה מקצועיים היו ערוכים במקום, מדיניות המשטרה ברורה בכל הנוגע להפעלת כוח ואמצעים, השימוש בהם יתבצע באופן מידתי, על בסיס הערכות מצב ושיקול דעת, והם לא יופעלו שלא לצורך, "עם זאת נפעל באפס סובלנות בכל הנוגע למפרי סדר שבכוונתם לפגוע בציבור, כולל שימוש באמצעי לפיזור המון", אמרו מפקדי הכוח.



ח"כ ד"ר ג'מאל זחאלקה שהשתתף בתהלוכה בסכנין, שיגר שורה ארוכה של דרישות שהוא ואנשיו רוצים באופן מידי: "הדרישות שלנו הן הפסקה מיידית של כניסת מטורפי הימין לרחבת מסגד אל-אקצה והסרת כל ההגבלות על כניסת הערבים והמוסלמים ופתיחת המסגד באופן חופשי למתפללים המוסלמים".



לאחר מכן עבר זחאלקה לשלב האיומים: "אנו מזהירים מתקיפת נשים וגברים ערביים בגלל היותם ערבים בערים היהודיות, ומגנים את שתיקת המשטרה על פגיעה באזרחים הערבים ואף נטילת חלק בפגיעה בערבים. אנו מוחים על כוונתו של נתניהו להוציא את התנועה האסלאמית מהחוק ומגנים את ההסתה הפרועה נגד החברה הערבית ונגד הרשימה המשותפת וחברי מפלגת בל"ד".



פרופ' גדי אלגזי שנאם בהפגנה, תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמר: "אתה המניאק של המתנחלים. אתה התחלת להצית את האש באל אקצא".



אלגזי התייחס לגל הטרור ואמר כי "אוקטובר 2015 מזכיר לנו את אוקטובר 2000, גל עצום של דיכוי עובר על הגדה המערבית ובכלא עזה שוב מפציצים והורגים נשים וילדים. גל של דיכוי וגזענות, גל שחור משחור. הלב שלי כואב לכל נפגע, יהודי וערבי".



לדבריו, הנושא באחריות לגל האלימות הוא ראש הממשלה. "האנשים שנפגעים ברחובות אינם האחראים, האחראים יושבים בממשלה ומציתים אש. כל אלה שנפגעים הם הקורבנות של הכיבוש, ההתנחלות והציונות", אמר אלגזי.




כנס חירום של ראשי רשויות 


לפני הצהריים נערך אולי כאקט של מחאה נגד ההפגנה, כנס חירום של ראשי רשויות במכללת גליל מערבי. נכחו בו בין היתר ח״כ זוהיר בהלול, ראשי רשויות גליל עמקים, שלמה בוחבוט, אלי ברדה, מוטי דותן ראש עיריית שפרעם ועוד רבים. ראש עיריית נצרת עילית עלי סאלם נעדר למרות שהיה אמור לדבר.



ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט קרא לחברי הכנסת הערבים: "אתם גשר לשלום, תפגשו עם אבו מאזן ותרגיעו. אני קורא לציבור הישראלי לא להחרים את הציבור הערבי. להמשיך עשייה משותפת, הגליל של היום הוא אחר, אנחנו שותפים".



ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה: "נגזר עלינו לחיות ביחד ועלינו למצוא את הדרך לחיות בשותפות ושלום. מגדל העמק מקיימת שנים ארוכות תכניות לדו קיום בין אזרחים והן עלולות להיהרס בהינף סכין או הסתה. עלינו להעביר מסר למנהיגים להפסיק את ההסתות".



ראש מועצת בועיינה נוגידאת, סאלח סולימאן: "אני אומר לכם אפשר לחיות ביחד! אני משתתף בצער המשפחות ואני נגד אלימות ומגנה את הפיגועים והרציחות. עלינו להתנגד לדרכם של המנהיגים המתנגדים לשלום".