נטע (שם בדוי) מירושלים חווה את הימים האחרונים באופן קצת שונה מרוב אזרחי המדינה. לא רק החשש מפיגועי טרור מטריד אותה, אלא גם הדאגה לבן זוגה.



"החבר שלי מזרחי", היא מספרת, "ויש לו חזות ערבית. כבר בעבר היו לו בעיות עם זה. היו עוצרים אותנו בכניסה לנתב"ג, מתרחקים מאיתנו בקניון, כמה פעמים כבר קראו לי קריאות גנאי כשהלכתי איתו ברחוב בירושלים, על זה שאני כביכול יוצאת עם ערבים. זה בהחלט הטריד והיה מאוד לא נעים, אבל לא הפחיד אותי".



המתיחות הגואה ברחובות בימים אלו גובה מחיר גם מקורבנות תמימים - מניסיונות לינץ' באזרחים ערבים, ועד לגל השוטף את הרשתות החברתיות בדרישה לא לקנות מערבים. אבל ערביי ישראל אינם היחידים הסובלים מגילויי שנאה ואלימות. בימים אלו מתברר שמספיקה רק חזות מזרחית כדי להפוך מושא לפחד, קללות ואלימות, ואולי אפילו לספוג פגיעה ממשית.



"עכשיו זה ממש מפחיד", מספרת נטע. "כבר כמה פעמים השבוע אנשים עצרו את בן זוגי כדי לברר אם הוא ערבי, ואני מודאגת. גם הוא מרגיש שאנשים חוששים ונרתעים ממנו כשהוא נכנס לחנות או מסתובב ברחוב במרכז העיר. אני משדלת אותו שנישאר בתקופה הזאת בבית. מפחיד אותי לחשוב שפעילי ימין חמומי מוח, או מישהו אחר, בטעות יפגעו בו".



ביום חמישי שעבר הקצינה התופעה, כאשר מאות פעילי ימין מארגון להב"ה וחברי "לה פמיליה" הסתובבו ברחבי ירושלים, קראו "מוות לערבים" וחיפשו עוברי אורח ערבים על מנת לפגוע בהם פיזית. כוחות משטרה ומג"ב נפרסו בשטח במטרה למנוע תקריות אלימות. בין התקריות שנרשמו הייתה תקיפה בגז מדמיע של עובד ערבי בקניון ממילא וניסיונות לפגוע בערבים העובדים בבתי קפה ברחוב הלל בעיר, לצד קללות ויריקות שהוטחו במי שנחשדו כערבים.



א', תושב ירושלים שמכיר היטב את הסיטואציה שעליה מדברת נטע, היה שם באותו ערב. לדבריו, לא הייתה אפילו פעם אחת שבה עבר ברחוב בימים האחרונים ולא ספג מבטים של פחד מצד עוברים ושבים. "אין לי מה לעשות עם זה. זה המראה שלי", הוא אומר.



"בשבוע שעבר, כשלהב"ה ערכו את הצעדה שלהם, הם הלכו ברחובות וממש חיפשו ערבים לפגוע בהם. במקרה הייתי באזור. פשוט נכנסתי לשירותים בבית קפה וחיכיתי שיעברו. אני לא רוצה ולא יכול להתמודד איתם, עם הגזענות, עם השאלות שלהם שמנסות לברר אם אתה יהודי, אם יש לך מבטא. אני לא מוכן להתמודד עם זה שאני צריך 'להוכיח' שאני יהודי טוב. מה הכי מצחיק אותי? שחלק ניכר מאלו שמחפשים עכשיו לפגוע בערבים ומחפשים את המראה הערבי, בעצמם נראים מזרחים או פלסטינים. בכל פעם שדברים קצת מתחממים בעיר הזאת, אני יודע שאני שוב הולך לסבול על בסיס מראה בלבד. התרגלתי כבר לגזענות הקיימת כלפי מזרחים בעבודה ובמקומות אחרים, אבל להיות בסכנת מוות על בסיס מראה זה מעל לכוחותי".



"האם זאת הדרך?"


הניסיונות לפגוע בבעלי חזות מזרחית אינם נחלתם של פעילי ימין קיצוני מלהב"ה בלבד. רק אתמול דווח כי צעיר יהודי כבן 22 מקריית אתא, בעל חזות מזרחית, נפצע בצהריים באורח בינוני, לאחר שנדקר במתחם קניות בעיר בידי יהודי אחר. מחקירת המשטרה עלה כי הדוקר התכוון ככל הנראה לפגוע בערבי.



"לפני כשעתיים הותקפתי על ידי חמום מוח שחשב אותי לערבי (אני אכן ערבי, אך לא מהסוג שהוא התכוון אליו) באמצעות קרש עבה או חפץ מפחיד ומאיים (היה חשוך ולא ראיתי ברור)", כתב השבוע יהודי תושב חיפה שנפל קורבן לאיומים רק על בסיס מראהו, בפוסט שהכה גלים ברשתות החברתיות. האירוע התרחש ביום ראשון האחרון בטיילת שקמונה החדשה בחיפה, לא רחוק ממסעדת מקסים, בסביבות שבע וחצי בערב.




סכין ששימשה מחבל בניסיון פיגוע. צילום: חטיבת דובר המשטרה



"האיש נראה גדול ומאיים וזעק בקולי קולות לכיווני את כל הקללות והאיומים הרגילים כלפי ערבים והתקדם אלי בצעדים מפחידים ומאיימים", כתב. "טסתי מהמקום במהירות שיא... למזלי הוא לא רדף אחרי ונחלצתי מהאירוע בעור שיני. החוויה הייתה נוראית ומפחידה מאוד. לאחר הריצה ביקשתי מכמה מטיילים להתקשר למשטרה ולאחר כשעה התקשרתי למשטרה מהבית. מקווה שכבר טיפלו בעבריין הזה. האירוע הבהיר לי בצורה מוחשית מאוד את חומרת המצב שאנו נמצאים בו, ולמרות שגם באירועים דומים בעבר חששתי מאפשרויות כאלה, מעולם זה לא נחת לי חזק כל כך לראש כמו היום. אני פונה לכל מי שהוא בעל חזות מזרחית שעשוי להיות מזוהה כערבי לגלות זהירות גדולה מאוד כשהוא מסתובב בחוץ - מדובר בסכנת חיים. ככל הנראה אני לא הולך לטייל שוב בטיילת של חיפה בשבועות הקרובים".



יעל ערבה, קולנוענית ועיתונאית מרמת גן, סיפרה גם היא אתמול בפוסט בפייסבוק שלה על מקרה מדאיג שהייתה עדה לו. "הלכתי לקנות סיגריות ברחוב רש"י, הסמוך לשכונה שלי", כתבה ערבה. "תוך כדי התקבלה ההודעה שיהודי דקר יהודי בקריית אתא כי טעה בזיהוי. אז ראיתי כ־40 איש שעטו ברחוב על איש קטן, יחף ושדוף שנראה ערבי, ותפסו אותו. הם הטיחו אותו ברצפה... בחור גדול ממדים הוציא גז פלפל וריסס לו בתוך העין... האיש לחש: 'אני לא ערבי, אני יהודי'... צעקתי: 'תפסיקו, מה אתם עושים?' האיש התפתל על הרצפה ואני צעקתי 'תעזבו אותו', ומישהו מלמל: 'יפת נפש'... המשכתי לצרוח ש'כאן זה לא המערב הפרוע'. הייתי לבד מול ההמון. הם התפזרו, האיש דידה משם... אני יודעת שזה סיפור קטן כי היו היום הרבה פיגועים, אז מה זה לינץ' מזדמן, אבל האם זאת דרך החיים החדשה כאן?"



"רגילים מהיומיום"



גם יהודה אלוש, פעיל חברתי ומייסד ועד השכונות מבאר שבע, סופג בימים האחרונים מבטי פחד ושנאה. "אנחנו המזרחים דומים לערבים, ואנחנו סובלים עכשיו פעמיים, גם מדיכוי תרבותי וגם חשודים באופן מיידי", אומר אלוש. "בתחילת גל הטרור הלכתי בלילה בין שכונה א' לד', וראיתי סטודנטיות בורחות למדרכה ממול. גם גברים מפחדים. אני עולה לאוטובוס, ואני באופן אוטומטי חשוד".


"היום להיות מזרחי זה מסוכן", מוסיף אלוש. "אנשים מתקשים לזהות, ויש כל כך הרבה אנשים עם אצבע קלה על ההדק, שלפעמים לפני שאדם יכול להסביר שהוא יהודי, לא מחבל, הוא עלול להיפגע. האווירה מאוד מפחידה. אני בהחלט חושב שאזרחים צריכים להיות ערניים עכשיו, אבל אולי לחשוב קצת לפני שמחליטים רק על סמך חזות".



גם אבי, תושב נתניה, מתרחק בימים האחרונים ממקומות ציבוריים. "אני יודע שזה נשמע הזוי, המצב כאן קשה ויש פיגועים, ומה אני מתלונן?", הוא אומר, "אבל זה משהו שאנשים שלא חוו אותו לא יבינו כמה זה משפיל ומפחיד".



מפחיד באיזה מובן?


"אני לא בחור קטן בגודל. קשה להפחיד אותי, אבל מי ערב לי שאיזה 'גיבור' בטעות לא יפגע בי לפני שיבין שאני לא מחבל? אני רגיל לזה ביומיום. אני נראה פלסטיני, אין לי שום בעיה עם המראה שלי, אבל אני לא יכול להתכחש לתגובות שאני מקבל בעיקר בימים האחרונים. אנשים פשוט מתכווצים כשאני עובר לידם. אני יכול לראות בעיניים שלהם את הפחד, את המחשבות. כך למשל קרה היום כשנכנסתי לדואר - פעולה פשוטה, יומיומית – אפילו שבאתי לבוש ומגולח. זה לא משנה".



לדברי אבי, כאשר הוא נמצא במרחב ציבורי הוא משתדל להסתובב עם טלפון נייד ולביים שיחות בעברית כדי שהסובבים יבינו שהוא לא ערבי. "כל מאבטח עוצר אותי", הוא מספר. "ניידות משטרה עצרו אותי בימים האחרונים כדי לבקש תעודת זהות. אני מבין את הפחד, אבל זה לא עוזר לי, וזה בטח לא יעזור לי אם בטעות אמצא את עצמי במקום הלא נכון".



ממשטרת ישראל נמסר: "ככל שמוגשת תלונה או מובא לידיעת המשטרה על חשד לביצוע עבירה פלילית, הנושא מטופל באופן מקצועי. משטרת ישראל רואה בחומרה כל פעולה אלימה, לא כל שכן על רקע זהותו של אדם, ופועלת בנחישות כנגד מפרי חוק וסדר על רקע האירועים האחרונים ובכלל, ללא כל קשר לזהותם"