הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין מירדן, יצא היום (רביעי) במתקפה חריפה נגד הפוליטיקאים באירופה והאשים כי ההתבטאויות שלהם בנושא משבר הפליטים הנוכחי מזכירות את היחס ליהודים ערב השואה.



בראיון לגרדיאן הבריטי, השווה חוסיין בין ועידת אוויאן, שהתכנסה ביולי 1938 על מנת לדון בבעיית הפליטים היהודים שביקשו להימלט מהמשטר הנאצי בגרמניה ובאוסטריה והסתיימה בלי הסכמת המדינות המשתתפות להגדיל את המכסות שיקבלו לשטחן, לבין ההתבטאויות הנוכחיות, כמו דבריו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, שתיאר את המהגרים שמנסים להגיע לממלכה בתור "נחילים של אנשים".



לדברי בכיר האו"ם, כישלון הוועידה עודד את היטלר לפנות להשמדת היהודים מאחר שהבין שמדינות העולם לא מוכנות לקבל אותם, וכיום אותה "רטוריקה שמשמשת להשגת רווחים פוליטיים". "זו רק סוגיה פוליטית שזכתה להדגשה מצד מי שיכולים להשתמש בתירוץ שאפילו הקהילה הקטנה ביותר היא איום לסוג של טוהר לאומי של המדינה", אמר.



"אם מסתכלים על ועידת אוויאן וקוראים את הדיון בין הממשלות, אפשר לראות שיש דברים שנאמר שהם דומים למה שנאמר כיום", הוסיף חוסיין.



"באותו זמן, המשלחת האוסטרלית אמרה שאם אוסטרליה תקבל מספר רב של יהודים אירופים, הם ייבאו את הבעיה הגזעית לאוסטרליה. אני בטוח שבשנים שלאחר מכן, הם התחרטו שזה נאמר – מתוך ידיעה מה קרה בעקבות זאת – אבל זו בדיוק הנקודה. אם אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד, לפחות יש לנו את העבר בתוך מדריך שיכול להחכים אותנו, להתריע בפנינו על הסכנות של שימוש ברטוריקה כזו", אמר חוסיין.



חוסיין הזכיר כי ירדן לקחה לתחומה 650 אלף פליטים מסוריה ומעיראק, ואילו פוליטיקאים אירופים נוקטים בעמדות של "שנאת זרים ולעתים גם גזענות מובהקת". "אפשר לתהות מה קרה לאירופה", אמר. "למה יש כל כך הרבה שכחה? למה הם לא לומדים כראוי שהם כבר היו בנתיב הזה בעבר וזו לא דרך שמחה כל כך אם אתה ממשיך בה", הוסיף בכיר האו"ם.