החלטת הקבינט לתגבר כוחות בירושלים ולהטיל “כתר” על השכונות במזרח העיר – בידוק של היוצאים והנכנסים במעברים (עמדות בידוק) - התקבלה בניסיון להגביר את תחושת הביטחון ולמנוע ממחבלים שנמצאים בדרכם לפיגוע להגיע ליעדם.



חיילי צה”ל שצפויים לסייע בתגבור הכוחות הפכו כבר מיומנים בבידוק, מכיוון שהם מתחככים מדי יום עם 30 מיליון פלסטינים בשנה, שנכנסים ויוצאים דרך המעברים של המשטרה הצבאית.



לאחרונה העברתי יום שלם במחיצת לוחמי גדוד תעוז של חיל המשטרה הצבאית, שאחראים על הבידוק במעברים, בעיקר בג’נין. לוחמים אלו נתקלים לא פעם בניסיונות להכניס שוהים בלתי חוקיים או מוצרי חקלאות, אולם עבורם כל מי שנכנס באופן לא חוקי הוא חשוד בביצוע פעילות חבלנית עוינת. במסגרת הניסיון לזהות את המפגע כמה שיותר מוקדם, הלוחמים בודקים את צמיגי הרכבים שחולפים במעבר ובוחנים את התנהגות הנהגים.



במסגרת תגבור הכוחות הנוכחי, צפויות שש פלוגות לעלות לירושלים ולהצטרף למשטרה. “את כל הסיפורים כבר שמענו”, אומרת רס”ן שיר אפרים, מפקדת פלוגת כתר בגדוד המעברים של המשטרה הצבאית. “ראינו אין־ספור דרכים יצירתיות, ומבחינתנו כל רכב שמגיע הוא קודם כל בגדר חשוד. לצד זה אנחנו עושים הכל כדי לשמור על מרקם חיים תקין, כי בכל זאת לא כל מי שעובר דרכנו הוא מבריח או מחבל. יש סימנים מאוד ברורים. קודם כל ויזואלית, רכב שנראה לא מאוזן על הכביש, סחורה חשודה, כמות לא ברורה של אשפה, התנהגות של הנהג ויושבי הרכב. אתה רואה שהוא לא רגוע. ויש גם סממנים נסתרים, שהם בעיקר מודיעיניים. מה שנקרא מידע קונקרטי”.



הלוחמים חיים עם הידיעה כי מי שמגיע למעבר כדי לחדור לישראל חלף כבר על פני גורמים ביטחוניים אחרים, ולמעשה המעבר הוא התחנה האחרונה שעשויה למנוע ממנו לבצע פיגוע. “אנחנו המחסום האחרון”, אומרת אפרים. “זה מה שאני מביאה איתי מהבית, וזה מה שאני מסבירה ללוחמים שלי. אם מישהו עובר מפה, אין מי שיעצור אותו”. 



בנעליים חדשות
השבוע נכנס לתפקידו מפקד פיקוד הדרום החדש אלוף אייל זמיר, שמחליף את האלוף סמי תורג’מן, שכיהן בתפקיד בשנתיים האחרונות. זמיר ייאלץ להתמודד עם גזרת הדרום המתוחה, שבימים האחרונים התחממה, בעקבות הפגנות של המוני פלסטינים שיידו אבנים לעבר גדר הגבול והתעמתו עם חיילי צה”ל. 

בחרב זו
בטקס מרגש נפרד השבוע הצבא מגדוד חרב וסגר אותו באופן סופי. זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, החליט הרמטכ”ל גדי איזנקוט שהגדוד הוותיק, שבו שירתו חיילים בני העדה הדרוזית, ייסגר, והחיילים הדרוזים ישולבו בכלל יחידות צה"ל. ההחלטה התקבלה ברגשות מעורבים בעדה - מצד אחד כאב על דעיכת המסורת, ומנגד שמחה על כך שהצעירים שרצו להשתלב ביחידות חי"ר, כמו צנחנים, גבעתי וגולני, יוכלו מעתה להתגייס אליהן. 

השבוע לפני

הפעולה הכושלת לחילוץ נחשון וקסמן ז"ל, 14.10.1994
השבוע לפני 21 שנה יצא כוח מיוחד של סיירת מטכ"ל למבצע חילוצו של החייל החטוף סמל נחשון וקסמן, שהוחזק במשך שישה ימים כבן ערובה בידי חמאס בכפר הפלסטיני ביר נבאללה, מצפון לירושלים, ונרצח בעת הניסיון לחלצו. 

שישה ימים קודם לכן המתין וקסמן לטרמפ בצומת הטייסים שליד יהוד, בדרכו לרמלה. הוא עלה למכונית ובה ארבעה מחבלים מארגון חמאס, שהתחפשו למתנחלים יהודים. המחבלים חטפו את וקסמן, ולמחרת יום חטיפתו העבירו לרצועת עזה קלטת וידיאו שבה צולם כשאקדח מוצמד לרקתו, והוא מבקש מראש הממשלה יצחק רבין שישחרר את השייח' אחמד יאסין ועוד 200 אסירים ביטחוניים. לפי המסר בקלטת, אם לא תיכנע ישראל לדרישה, יוציאו את וקסמן להורג ביום שישי בשעה שמונה בערב. 

נרצח בעת הניסיון לחלצו. הקלטת עם וקסמן החטוף. צילום: פלאש 90

ביום שישי, 14 באוקטובר, איתר השב"כ את הבית שבו הוחזק וקסמן, לאחר שנתפס נהג המכונית שבאמצעותה נערכה החטיפה. עם רדת החשכה יצא כוח חילוץ של סיירת מטכ"ל לעבר הבית. במהלך שהות הסיירת במקום נצפה אחד ממשתפי הפעולה עם החוטפים כשהוא נכנס לבית ויוצא כעבור כ־20 דקות. לאחר יציאתו נעצר משתף הפעולה, נחקר ומסר שווקסמן מוחזק 

בחיים. בשלב זה הוחלט לתת לסיירת מטכ"ל פקודה לפרוץ אל הבית. הכוח פרץ לבית במהירות תוך ניצול גורם ההפתעה, אך בגלל שימוש במטען חלש מדי לפריצת דלתות הבית, התעכבה הפריצה לחדר שבו הוחזק וקסמן, בקומה השנייה של הבניין. עם הישמע הפיצוץ בדלת, ירה אחד המחבלים שבעה כדורים בווקסמן - אחד בראשו ושישה בחזהו - והרג אותו. אז פרצו לחדר לוחמי היחידה והרגו את המחבלים. במהלך המבצע נהרג ניר פורז, מפקד בסיירת מטכ"ל, כשאחד המחבלים ירה לעבר הכוח הפורץ. שבעה חיילים נוספים נפצעו במהלך הפריצה.