"יוזמת השלום הסעודית עדיין על השולחן למרות הכל, ועל ישראל לנצל את ההזדמנות שנותרה ולאמץ אותה", כך אמר ל"מעריב־השבוע" שר החוץ של סעודיה, עאדל אל ג'וביר.



בנו של סלמן מלך סעודיה, הנסיך סולטן בן סלמן, סבור שהנושא הסורי בוער יותר. "במצב הקשה שנוצר חשוב לפעול להפגת המתחים", אמר, "סעודיה תמשיך לפעול למען פתרון של שלום, אבל יש לטפל קודם במשבר בסוריה ובטרור של דאע"ש". המצב בתימן וסכנת הטרור משם נמצאים בעדיפות וקדימות גבוהה יותר של סעודיה, ולפי פרסומים בינלאומיים, היא קיבלה סיוע מישראל בפעולותיה שם.



בריאד ניכרת כוננות ביטחונית גבוהה וכוחות צבא ומשטרה מאבטחים את מוסדות השלטון ואת מבני הציבור המרכזיים דוגמת מלון ריץ קרלטון, ארמון מלכותי לשעבר, שבו התכנס הפורום הכלכלי המשותף לצרפת ולסעודיה בהשתתפות כ־600 אנשי עסקים ונציגי שתי הממשלות.



גורמים סעודיים לא הכחישו את דבריו של שר החוץ של בחריין, שלפיהם המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ שוקלת לרכוש, באמצעות צד שלישי, מערכת כיפת ברזל תוצרת ישראל, לנוכח האיום האיראני. לדבריהם, יש זהות אינטרסים בנושא איראן עם ישראל, וארה"ב הציעה את שירותיה הטובים כדי להגביר את תחושת הביטחון של סעודיה.



צרפת פנתה לסעודיה לפעול במסגרת קבוצת התמיכה הבינלאומית שהוקמה על בסיס ה"קוורטט המורחב", שהתכנס לראשונה בשולי עצרת האו"ם בניו יורק ושצרפת רוצה להפוך אותו לגוף קבע ולכנס אותו בהקדם בדרג שרי חוץ. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הודיע בריאד כי הוא מקיים מגעים בנושא זה עם שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי. לפי צרפת, ההסלמה בשטח מסוכנת מאוד והיא נחושה לפעול כדי למנוע את המשכה. בנושא סוריה ניסתה סעודיה לתהות על עמדתה של רוסיה ולהגיע ל"שיתוף פעולה נגד הטרור" בביקורה של משלחת בראשותו של מוחמד בן סלמן, סגן יורש העצר ושר ההגנה, שנועד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אך לדעתם של מנהיגי סעודיה, מעורבותה של רוסיה בסוריה עלולה להגביר את הכאוס שם והם הסכימו בעניין זה עם ראש ממשלת צרפת מנואל ולס, שבא לריאד בלוויית שרי החוץ וההגנה.



צרפת ממשיכה להאשים את הרוסים בכך שבתקיפות מטוסיהם הם כמעט שאינם פוגעים בדאע"ש, אלא בארגונים המתנגדים לאסד. צרפת מנסה לקדם עסקות ביטחוניות משלה עם סעודיה, וראש הממשלה מנואל ולס חתם על עסקות צבאיות ואזרחיות בשווי 10 מיליארד יורו, בהן אספקת 30 ספינות סיור ומשמר לצי הסעודי, ארבעה לווייני ריגול ותקשורת, ותוכנית להכשרת חיילים סעודים על ידי צרפת.