בשבוע הבא יתקיים דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת בהימורי קטינים בטוטו־ווינר לבקשתו של ח”כ אלי כהן (כולנו) וחברי כנסת נוספים, ביניהם מיקי זוהר (הליכוד), יוסי יונה (המחנה הציוני) ויעקב מרגי (ש”ס).



הדיון יתקיים בעקבות תחקיר בנושא שפורסם ב”מעריב־סופהשבוע” לפני כשבועיים. ח”כ אלי כהן מבטיח לבדוק במהלך הדיון מדוע הטיפול בבעיה עד כה לא היה אפקטיבי ויעיל או מדוע כלל לא יושם. “ננסה לחשוב על כלים שונים לטיפול בבעיה”, אמר כהן.



הכתבה חשפה את ממדי התופעה. על פי הערכות שונות, כמה מאות אלפי בני נוער מהמרים באופן קבוע בווינר למרות האיסור בחוק על הימורי קטינים. עשרות מהם אף הופכים למכורים. חברי כנסת מכל הסיעות שנחשפו לתופעה באמצעות הכתבה כבר הודיעו שהם מתכוונים לנסות לשנות את המצב.



ח”כ מיקי זוהר אמר שלא זו בלבד שיפעל לכינוס ועדת החינוך כדי לדון בנושא, הוא אף מתכוון לפעול למען תיקון החקיקה כך שגיל הרשאים על פי חוק להמר יעלה מ־18 ל־21.



ח”כ איציק שמולי (המחנה הציוני), הודיע כי הוא מתכוון לדרוש הידוק של הפיקוח על תחנות המוכרות ווינר. “אם מי שמוכר את הימורי הווינר לבני הנוער יידע שבכך הוא מסתכן שנקודת הממכר תיסגר, זו כבר תהיה חצי הדרך לטיפול בבעיה”, אמר.



ח”כ אלי כהן מבקש לתקוף את הבעיה מזווית שונה. “צריך לשקול את נושא הפרסום סביב ההימורים. פרסום לטוטו־ווינר על אולמות ספורט במוסדות חינוך הגם שהוא נעשה בצורה עקיפה, נותן לגיטימיות להימורים. כשבני נוער רואים את השילוט הם מבינים שאפשר להמר אף שזה לא חוקי, גם אם השילוט לא קובע זאת במפורש”.



כהן גם מתכוון לבדוק את היקף התופעה באינטרנט. “בתחנה לממכר טפסים אפשר לראות את הנערים ולסרב למכור להם כרטיסים בשל גילם הצעיר, אבל באינטרנט אין שום דרך לדעת אם הנער לקח את כרטיס האשראי של אדם מבוגר. צריך לתת את הדעת על כך”.



כהן רואה בהימורים בעיה חברתית. “החלש מסבסד את החזק. אומנם הייעוד חיובי, מכספי הטוטו בונים מוסדות ספורט ומתקצבים גופי ספורט, אבל עיקר המהמרים מגיע מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית. שיעור ההימורים אצל השכבות החלשות גבוה יותר מאשר אצל השכבות הגבוהות. בשנים האחרונות ההכנסות של הטוטו הולכות ועולות מה שאומר שמספרם של המהמרים עולה, וזה חבל מפני שככל שבשכבות החלשות יהמרו פחות כך רמת החיים שלהם תהיה גבוהה יותר מפני שיהיה להם כסף פנוי רב יותר. אצל בני נוער לא רק שההתמכרות סמויה יותר, השלכותיה החברתיות חריפות יותר. קשה לטפל בהתמכרויות להימורים של בני נוער מפני שבדרך כלל ההורים והמורים כלל אינם יודעים שבני הנוער מהמרים, וכשהם מגלים זה לפעמים מאוחר יותר וההשלכות קשות - פגיעה חברתית, פגיעה בלימודים, הסתבכות בחובות ואפילו עבריינות”.



ח”כ כהן מאמין שהדיון בכנסת בעקבות הכתבה יפתור לפחות באופן חלקי את הבעיה. “בכל מקרה זו תהיה תחילת הדרך”, הוא מבטיח.