בתי היא סטודנטית בת 24, היא נוטלת ריטלין בקביעות כי זה עוזר לה בלימודים, אך לצערי היא כבר הפכה למכורה. אני קצת מודאגת מהשפעות הריטלין לטווח הארוך, מהם הסיכונים שבנטילת ריטלין ומה עלי לעשות?

"הילדים של היום הם ילדים אחרים בעלי גירויים רבים וידע טכנולוגי רב, מערכת החינוך הישנה לא מסוגלת להתעמת ולהסתדר איתם, מסיבה זו ומסיבות אחרות בוחרים לדחוף להם ריטלין. נכון שיש ילדים שכדור הריטלין מציל אותם ועוזר להם, אבל נטילת כדורי ריטלין לאורך שנים יוצרת התמכרות. אכן ריטלין מאוד מחדד את החשיבה ועוזר להחזיק את הבן אדם ער, אבל יחד עם זאת חשוב לדעת שריטלין הוא 100% קוקאין טהור. עלי קוקאין שמגדלים בדרום אמריקה והופכים לסמים נכנסים אל תוך עולם הרפואה ככדורי ריטלין".

"לצערי סביר להניח שגם בתך היא מכורה, וכשיש התמכרות צריך להיגמל ממנה. גם אם הכדורים עוזרים לה בלימודים, בתך חייבת להפסיק ליטול אותם. אני ממליץ לך פשוט לדבר איתה על הנושא הזה, כי הדבר האחרון שאת רוצה הוא שהיא תמשיך עם הכדורים הללו לטווח הארוך. המערכת שלנו היא כל כך משוכללת ומדהימה והיא עובדת מעולה כשלא מעמיסים עליה דברים שהיא לא צריכה, אין צורך ליטול סמים כדי לשפר אותה. נכון שתקופת מבחנים כוללת לחץ ומתח, אך כדי להתמודד עם הלחצים שפוקדים אותה, בתך צריכה לישון קצת יותר ולהעלות במידה את צריכת הקפה, בהחלט עדיף להימנע מחומרים פסיכו־אקטיבים למיניהם". 
אני בת 38 סובלת מעודף משקל. בשמונה השנים האחרונות ילדתי ארבעה ילדים, ועליתי בסך הכל כ־30 קילו. בכל בוקר אני מנסה להתחיל דיאטה, אבל אני לא מצליחה לעמוד ביעד, ועד סוף היום אני לא מגיעה למצב שבו אני אוכלת בצורה מאוזנת ומסודרת. מה עלי לעשות?

"כשמדובר בירידה במשקל, לאנשים יש נטייה לחשוב שאם הם יפחיתו באוכל בצורה דרסטית או יצומו, הדבר יגרום להם להפחית במשקל. זו טעות, מכיוון שהגוף זקוק למזון, וכשהוא לא מקבל את המזון שהוא זקוק לו אז הוא מחפש כל תחליף שהוא. כשזה קורה, אותו אדם שניסה לאכול פחות מנשנש ומחפש אוכל בין הארוחות כי הגוף פתאום זקוק לוויטמינים ולמזון. הפעולות האלו מביאות לתוצאה הפוכה מהמצופה, כי כשאוכלים בין הארוחות ומנשנשים, יש אומנם תחושה של שובע אך למרות התחושה הזו הגוף לא מקבל את ההזנה הרצויה לו".

"גוף האדם זקוק להזנה פיזית נכונה ובריאה, כי אם המזון שאנחנו צורכים לא מספק לנו את האנרגיות שאנחנו זקוקים להן, הגוף מתחיל לזעוק. זוהי למעשה הסיבה שבגללה אנשים רבים רוצים לעשות שינוי אבל מתקשים לעשות כן. התשובה במקרה הזה היא שצריך לאכול אבל צריך לאכול נכון. אני ממליץ שתעבדי בצורה נכונה ותאכלי בצורה בריאה. כך תיווכחי לראות שאת שבעה ופתאום כבר לא יהיה לך צורך לנשנש בין הארוחות. אם את שותה במשך כל היום קפה או מיצים עתירי סוכרים, עדיף שתשתי מים, ואם את נוהגת לאכול מאכלים לא בריאים ועתירי סוכרים, עדיף שתשני את התפריט ותקפידי לאכול מאכלים בריאים ומזינים".
אני בן 60, מעשן כבר 45 שנה. הרופא רמז לי שאם לא אפסיק לעשן, אני בדרך לקבר. אני לא מכיר את עצמי ללא סיגריות. האם אנשים מכורים כמוני יכולים בכלל להתחיל תהליך גמילה בגילי?
"אני מעריך שהרופא שלך צודק, ואכן הגוף שלך נמצא בסיכון. סיגריות גורמות נזק לגוף האדם, ואין כמעט מערכת שלא נפגעת באופן ישיר ובאופן עקיף מעישון. אתה מעשן 45 שנים, וזה אומר שכל תא ותא בגוף שלך מלא בחומרים מזיקים. לא מדובר רק בניקוטין, מדובר ב־4,000 חומרים כימיים שונים שיש בטבק. חשוב להבין, הטבק של היום הוא לא הטבק שהאינדיאנים היו משתמשים בו לפני כ־1,000 שנה; כיום מדובר על חומר מהונדס גנטית וממולא בחומרים כימיים, ואת זה אתה מכניס 45 שנים לתוך הריאות אל מערכת הדם ולכל תא ונוירון בגוף שלך".

"אל תחשוש משינוי, אף פעם לא מאוחר מדי להפסיק לעשן, כי כל סיגריה נוספת מקצרת את החיים בכעשר דקות. אדם בן 60 שעישן 45 שנים בעצם גרם נזק להרבה מערכות בגופו, החדשות הטובות הן שברגע שמפסיקים לעשן, הגוף מתאושש ודברים מתחילים לחזור – החמצן מגיע למערכת הדם ולכל תא בגוף ועוזר לגוף להתנקות. המערכות יכולות לתקן את עצמן, אבל זה ייקח זמן, פחות או יותר על כל שנה של עישון לוקח לגוף גם שנה לתקן את הנזק, זה היחס. אם אתה באמת מעוניין להפסיק לעשן, אתה יכול לעשות זאת, ואני מבטיח לך שזה ישתלם לך". 

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה". ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי