ואו נודה באמת: לא בטוח שההורים ישמחו לשמוע שהבן המוכשר שלהם מעדיף ללמוד בחוג למיסטיקה ורוחניות במקום בפקולטה למשפטים, אבל היום גם זאת אלטרנטיבה עבור הצעירים המתחילים ללמוד. 



הבוקר נפתחת שנת הלימודים האקדמית, וכשמסתכלים על רשימת החוגים והקורסים, הן באוניברסיטאות והן במכללות, מגלים לא מעט מסלולים ושיעורים חדשניים ולא שגרתיים; למשל החוג האמור למיסטיקה ורוחניות, שאותו מציעה המכללה האקדמית צפת, שאפילו מעמידה מלגות ייחודיות לסטודנטים שבוחרים להשתלב בחזון המוסד. בראש החוג עומדת ד"ר מריאנה רוח־מדבר, המוגדרת כמומחית בחקר הרוחניות העכשווית, והסטודנטים לומדים שם על מגוון מסורות רוחניות, מבודהיזם ועד התרבות האינדיאנית. כמו כן, הם מתעמקים בקבלה ובניתוח תופעות רוחניות עכשווית, כמו רפואה אלטרנטיבית ואפילו קולנוע רוחני. 
 
המכללה האקדמית צפת היא לא היחידה שחושבת מחוץ לקופסה. ב"עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה" בירושלים אומנם מתמקדים בלימודי ההנדסה על גווניה, אבל כדי לספק אתנחתה מסוימת לסטודנטים, מעביר נשיא המכללה, פרופ' אבי דומב, את הקורס סוגיות במדע פורנזי, וזאת במסגרת קורסי הבחירה המוצעים לסטודנטים. בקורס זה לומדים הסטודנטים מהן ראיות משפטיות, כיצד מתבצע איסופן ומהם הכלים המשמשים למטרה זו, תוך דגש על תחומי הכימיה, הביולוגיה, ההנדסה והרפואה המשפטית. 
 

קורס מעניין נוסף, בנושא שנראה שהוא תמיד אקטואלי, ניתן למצוא בבית הספר למשפטים במכללה למנהל. הסטודנטים ילמדו על דיני שחיתות פוליטית וידונו בסוגיות כגון זכויותיו של נבחר הציבור כחשוד או נאשם בפלילים, לעומת האינטרס הציבורי בטוהר המערכת הציבורי.
 
במכללה האקדמית אחווה מתקיים זו השנה הראשונה קורס טיפול בבישול, שבמהלכו לומדים הסטודנטים טיפול בבישול ככלי חינוכי. מדובר בקורס בחירה המיועד לסטודנטים הלומדים לתואר ראשון במכללה, ומטרתו ללמד כיצד להשתמש בבישול וביתרונותיו לטובת טיפול וסיוע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ילדים עם בעיות חברתיות ועוד. הקורס מועבר על ידי משכית הודסמן, בוגרת תדמור ומדריכת בישול טיפולי, ועל ידי דותן שפירא, פסיכולוג חינוכי עם הכשרה קלינית ומרצה במכללה. 


מנגונים גדולים וקושי להתאים את עצמן, האוניברסיטה העברית. צילום: ויקיפדיה
גם במוסדות שמלכתחילה נחשבים ליצירתיים במיוחד, כמו בית הספר למוזיקה רימון, יהיו השנה חידושים. הרי כדי להצליח כמוזיקאי, כבר לא ניתן להסתפק רק בקול טוב, אלא נדרשת נוכחות בימתית ויכולת לתת הופעה שתסחוף את הקהל. בקורס חדש, בשם מיומנויות שירה לזמרים (סוג של קורס הכנה לתוכניות ריאליטי?), אשר נלמד במסגרת לימודי החוץ של רימון, יכשירו את הזמרים לעתיד, ילמדו אותם כיצד להביא לידי ביטוי את אישיותם, ואף יבחנו את בחירת הלבוש הנכון עבורם, כדי שיופיעו בהתאם לאופיים. 

ללמוד לא להשמין

לחידושים וליצירתיות שמגלים המוסדות האקדמיים בשנים האחרונות יש מספר סיבות, והן לא כוללות רק דאגה למידת העניין של הסטודנט. "בלימודי תואר יש תחרות מאוד גדולה על לבו של המועמד בין האוניברסיטאות עצמן, בין המכללות עצמן, ובין האוניברסיטאות לבין המכללות", מסביר ד"ר פנחס חליוה, מנכ"ל המכללה האקדמית אשקלון וחוקר בתחום ההשכלה הגבוהה. "מחזור הילודה בארץ לא גדל, גם מחזור מסיימי הבגרות לא גדל מזה ארבע שנים, וכל מוסד מנסה לתת איזושהי תוספת או גימיק כדי למשוך יותר סטודנטים".


"העולם הולך ומשמין". צילום: getty images
ד"ר חליוה, המכהן גם כמנכ"ל ועד ראשי המכללות, אומר כי המכללות גמישות יותר לשינויים מהאוניברסיטאות, "ולכן הן מנסות להיכנס לתחומים פרקטיים שמושכים את לבו של המועמד, ומנגד נפרדות מחלק מהמקצועות הקלאסיים התיאורטיים. למשל, לא תמצאו במכללות לימודי מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, שהם הקלאסיקה של האוניברסיטאות. המכללות נכנסות למקצועות שנחשבים מושכים ואטרקטיביים, אבל כאלה שיש בהם גם פרקטיקה בת יישום שניתן להתפרנס ממנה. בארצות הברית, למשל, יש תואר מאוד פופולרי בנושא בריאות הציבור, כי העולם הולך ומשמין. למדנו מה קורה בארצות הברית ובאירופה בנושא, יישרנו קו, ופתחנו גם אצלנו, במכללה באשקלון, תואר ראשון בנושא". 

למה בעצם לאוניברסיטאות קשה יותר לערוך שינויים?
"כי יש להן מנגנונים גדולים יותר, צריך להשפיע על הרבה גופים כדי לשנות דברים, ונוסף לכך האוריינטציה שלהן היא מחקר. אם האוניברסיטאות מכינות סטודנט, הן לא רוצות להסתפק רק בתואר ראשון, אלא שואפות שהוא ימשיך ויהיה דוקטור ופרופסור. לכן הן משמרות את המקצועות הקלאסיים, ומישהו אכן צריך להחזיק את הקלאסיקה". 
 
אגב, למרות הדברים, ראוי לציין שגם באוניברסיטאות ניתן למצוא מסלולים ייחודיים, הגם שאלה נוטים פחות לצלול למחוזות הביזאר. אפרופו צלילה, באוניברסיטת חיפה פועל זו השנה השנייה, לתואר שני ושלישי, החוג לטכנולוגיות ימיות בבית ספר למדעי הים על שם ליאון צ'רני. "המציאות באזורנו הוכיחה שיש צורך מיידי לחקור את מעמקי הים, ומכאן חשיבות החוג החדש", מסביר ראש החוג, ד"ר מורל גרופר. "לחץ המים העצום הפועל על גוף הנמצא במצולות הים מעמיד אתגר טכנולוגי גדול, הדומה לזה הניצב בפני טכנולוגיות המפותחות לחקר החלל החיצון. נכון לרגע זה, למדינת ישראל יש יכולות מצומצמות בלבד לחקר מצולות הים. בחוג החדש יהיו רובוטים מתאימים, ויפותחו מערכות שמסוגלות להגיע לעומקים הללו, למפות את פני הקרקע, לצלם, לקחת דגימות מקרקעית הים ולפתוח צוהר למסתורי המעמקים". 

לעשות סדר בקנביס

גם לימודי התעודה עברו שדרוג בתקופה האחרונה. "משום שיש מאבק על לבו של המועמד ומשום שיש הרבה מקצועות אקדמיים באוניברסיטאות שאין בהן פרקטיקה מעשית, המכללות מנסות לשדך למי שלומד אצלן גם קורסי תעודה שניתן להתפרנס מהם", מספר ד"ר חליוה, ומיד רץ לשווק את לימודי הקואוצ'ינג שמוצעים אצלו במכללה. "יש היום טרנד שפתאום אנשים רוצים ללמוד משהו קצר וללכת לעבוד. אנחנו מקשיבים לשטח, והשטח מקשיב לנו". 


קנביס רפואי. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
 
לימודי תעודה אזוטריים יותר כוללים קורס תעודה למדריכי הישרדות של המכללה האקדמית בווינגייט, לכל מי שפספס את האודישנים ל"הישרדות". הקורס מועבר במסגרת לימודים של הכשרת מומחים לפנאי אתגרי, ובמסגרתו לומדים הסטודנטים טכניקות להדלקת אש ללא גפרורים, השגת מזון ומים בטבע, התמודדות עם תנאי אקלים ובניית מחסה, שימוש בצמחים לצרכים שונים, כמו אוכל ומרפא, פיזיולוגיה של ההישרדות ועוד. 
 
קורס תעודה מעניין נוסף נפתח השנה על ידי היחידה ללימודי חוץ ולימודי המשך של הטכניון. מדובר בתוכנית לימודים לייצוא ושיווק ביטחוני במסלול להכשרת מנהלים בתעשייה הישראלית. הקורס, שמועבר בקמפוס הטכניון במתחם שרונה בתל אביב, מקנה ידע בנושאי ייצוא ביטחוני, תוך הדגשת המרכיבים הרלוונטיים ליצואן הישראלי ובהתייחסות לממד הגלובלי והבינלאומי. קצת יותר נוצץ הוא קורס התעודה בגיוס כספים לסטארט־אפים, גם הוא של היחידה ללימודי חוץ ולימודי המשך של הטכניון, המתקיים בשיתוף פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO זיו־האפט. קורס זה נועד להקנות כלים לסטארטאפיסטים לגיוס כסף מקרנות הון סיכון, חממות, אנג'לים, גופי השקעה וגופי מיקרו מימון, נושא שחשיבותו עלתה בשנים האחרונות. 
 
"בלימודי תעודה המטרה היא להביא לידיעת קהל היעד הפוטנציאלי את הידע הרב שהטכניון צבר במהלך 100 שנות קיומו, וגם לחשוב מה השוק צריך היום", מסביר מנכ"ל היחידה ללימודי המשך בטכניון, עודד רביב. "לאחר הגדרת קהל היעד, אנחנו בודקים מה הפוטנציאל והצורך של הקורס. כלומר, האם באמת צריך קורס כזה? איזה ערך נוסף הוא מביא ללומד הפוטנציאלי? האם הוא ייצא עם כלים להרחיב את הפוטנציאל העסקי שלו? האם זה יחזק את היכולות האישיות שלו?".
 
יש עוד חידושים בקנה שניתן לבשר עליהם?
"ממש בימים אלה חתמנו הסכם לביצוע קורס תעודה בנושא הקנביס הרפואי. לאנשים יש תחושה שהקנביס הוא סם או תרופה לחולים קשים. הרגשנו צורך לפתוח קורס כזה, כדי לעשות סדר בנושא ולהבהיר אותו מבחינה רפואית, משפטית ועסקית לקהל יעד פוטנציאלי. אלה יכולים להיות עורכי דין, רוקחים, יזמים. הקורס ייפתח במהלך נובמבר, והוא ממחיש עד כמה אנחנו משתדלים גם להיות אקטואליים וגם לחשוב שני צעדים קדימה".