מצד אחד, בשדולת השמאל ג'יי סטריט (J Street) צריכים להיות מרוצים. מאבקם בעד הסכם הגרעין עם איראן נחל הצלחה, והם מיצבו עצמם כשדולה היהודית היותר קרובה לממשל האמריקאי. מצד שני, המאבק נגד הנושא שהפך ל"ציפור הנפש" של ראש הממשלה בנימין נתניהו סגר בפניהם את דלתות השלטון הישראלי.



בארגון מספרים כי שגרירות ישראל בוושינגטון, ובראשה השגריר רון דרמר (מקורבו של נתניהו), ניתקה עמם קשר, ואפילו לאירועים הקהילתיים אינה מזמינה אותם. "זה טיהור מחשבתי", מאשים סגן נשיא ג'יי סטריט, אלן אלסנר, שמבקר בימים אלה בארץ.



"אם רוצים לגרש אותך מהמחנה כי אתה מביע דעה שונה, זאת פרנויה. לא כל מי שלא מסכים איתך, הוא נגדך. זה הגיע לשיא בעיצומו של הוויכוח על ההסכם, אז השתתפתי בפאנל בבית כנסת; והמסר שהועבר שם מהשגרירות היה שמי שתומך בהסכם הוא 'אנטי ישראלי'. אפילו קראנו ציטוטים 'ג'יי סטריט זה כמו חיזבאללה'". 




"אם רוצים לגרש אותך מהמחנה כי אתה מביע דעה שונה, זאת פרנויה".  רון דרמר.  צילום: רויטרס

הוויכוח על ההסכם בין איראן למעצמות לא היה רק מאבק על מדיניות החוץ האמריקאית. מתחת לפני השטח, התרחש מאבק שליטה פנימי בתוך הקהילה היהודית בארצות הברית בין שתי השדולות: איפא"ק מימין וג'יי סטריט משמאל.

איפא"ק השקיעו עשרות מיליוני דולרים בקמפיין אגרסיבי שנועד לסכל את ההסכם, ואילו ג'יי סטריט השקיעה "רק" חמישה מיליון דולרים. ג'יי סטריט ריכזה את מאמציה בהבאת ביטחוניסטים, כגון ראש המוסד בדימוס אפרים הלוי, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון ואלופים במיל' לוושינגטון, כדי שיביעו תמיכה בהסכם עם איראן ויפריכו את טענתו של נתניהו שבישראל יש תמימות דעים לכאורה בנושא ההסכם. 
 
אלסנר מבקש לשתף אותנו בצערו נוכח החרם שאותו הוא מתאר. "אני אזרח ישראלי. שירתי בצה"ל. אבי נפטר כאן, כל המשפחה שלי כאן, ואני מתכנן לחזור לכאן. זה מכאיב שמישהו אומר שאין לך זכות מחשבה או דיבור".
 
אפילו שבשורה התחתונה אתם ניצחתם?
"זה לא קשור למנצח או מפסיד. זאת ההתייחסות אלינו. אנחנו מייצגים רבים בקהילה היהודית. 800 רבנים מזדהים איתנו, וכך גם פדרציות רבות. לא חייבים להסכים, אבל אפשר לנהל דו־שיח סובלני ומכיל". 
 
אתה לא יכול להבין את הכעס? הלוא יצאתם נגד עמדת הממשל הישראלי.
"לא, אני לא מבין. אנו חיים בשיטה דמוקרטית, ומדובר במדיניות חוץ שהאמריקאים קובעים בארצות הברית, ובאופן כן אנו מאמינים שההסכם טוב לישראל. האמונה הזאת שלי לא צריכה להפוך אותי ל'בוגד'".
 
עקיצה לאיפא"ק

אלסנר (61) מכיר היטב את תוככי הממשל בוושינגטון וגם את התקשורת. במשך שנים שימש ככתב הבית הלבן של סוכנות הידיעות רויטרס, ובהמשך ניהל את מערך הקמפיין של ג'יי סטריט בכל הנוגע להסכם הגרעין. בחודשים האחרונים יש מי שסבור שג'יי סטריט צפויה להתחזק בעקבות ההישג של אובמה, שכן השדולה נתפסת כמי ששיחקה תפקיד משמעותי בנושא, ואילו השדולה המתחרה איפא"ק תיחלש.

"אין לנו תחרות איתם, דווקא יש לנו הרבה חברים משותפים", אלסנר מקפיד להדגיש, ורק אז עוקץ: "המטרה שלנו היא לקדם את פתרון שתי המדינות, כי זו הדרך לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, והם תומכים במה שהממשלה בישראל עושה בלי לשאול שאלות. אומרים לכל דבר 'כן, המפקד'". 
 
אף שבמציאות של ימינו, על רקע ההחמרה הביטחונית, דווקא אתם נשמעים קצת תלושים. האם יש פרטנר בכלל? האם הנושא עוד רלוונטי? 
"אנחנו לא מתעלמים מהמציאות, שהיא טרגית ועגומה. אני לא מצדיק את הטרור ומגנה אותו בתוקף. הטרור מאיים עלי ועל אנשים שאני אוהב. אבל באותה נשימה צריך לציין שאם לוקחים לאנשים את כל התקווה, אין להם מה להפסיד, והם מתנהגים באי רציונליות. בסוף אנחנו לא רואים פתרון, מלבד פתרון שתי המדינות, שיאפשר לישראל להמשיך להיות מדינה דמוקרטית".
 
מצד שני, אתם לא חיים כאן, והרוב במדינה בחר בממשלת ימין.
"אנחנו לא מנסים להשפיע על המדיניות הישראלית, ומודעים לכך שאנחנו יושבים בחוץ. אבל מדובר במדינה יהודית, והקשר בין היהודים כאן ליהודי ארצות הברית חשוב, וחשוב שחלק גדול מהקהילה היהודית בארצות הברית, שמסכים איתנו, יקבל קול. כי עד שקמנו, לא היה להם קול". 
 
לאן אתה חושב שהסכסוך הישראלי־פלסטיני הולך? 
"אני עוסק בזה למעלה מ־40 שנה, ויכול להגיד שאין סכסוך בעולם שלא הגיע לסופו. אתונה וספרטה כבר לא נלחמות, רומא וקרתגו כנ"ל, וכך גם אנגליה וצרפת. מתישהו יגיע הסוף". 
 
השאלה היא מה יהיה הסוף הזה.
"צד אחד לא ינצח את השני. ניצחנו בששת הימים, ניצחנו בשלום הגליל, ואף שאנו מנצחים בכל מבצע, המלחמה לא נגמרה, כי הצד השני לא ייעלם. אז יש שתי אפשרויות: סכסוך אינסופי או פתרון. מישהו צריך לשמור על הרעיון של פתרון שתי מדינות, שהנר הזה לא ייכבה. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד קשה מהבחינה הזאת. אני, אישית, אמור לצאת עוד כמה שנים לגמלאות, אבל אני לא מוכן להגיד חלאס. לא מוכן להתייאש. גם במקורות היהודיים הרבה פעמים הנביא לא מתקבל, כמו ירמיהו שנזרק לבור. אז אנחנו לא פופולריים ולא מסכימים איתנו? זה לא אומר שהצד השני צודק". 
 
אבל אתה מבין שהפתרון הולך ומתרחק?
"יש דברים קטנים שישראל יכולה לעשות כדי לשפר את המצב. ששרים לא יעלו להר הבית. להכניס נוכחות ירדנית להר הבית. לתת סמכויות לוואקף. לא להכניס מג"ב לשכונות האלה. זה לא מקרי שהמחבלים יוצאים מהשכונות שבהן המצב הכלכלי מתחת לכל ביקורת. אי אפשר להשוות בין הגבעה הצרפתית לשועפט".
 
היית רוצה לומר משהו לראש הממשלה? 
"בהחלט. אני רוצה שנתניהו ידע שג'יי סטריט הוא ארגון ציוני שאוהב את ישראל ונלחם נגד תנועת ה־BDS. ארגון שרוצה עתיד טוב יותר, שאכפת לו והוא מזדהה עם המצב. וכדאי לנתניהו להכניס אותנו למחנה".