מהו הטרנד הנוכחי ברשת החברתית טוויטר? כנראה לא מצבה הכלכלי של החברה, שאיבדה כמחצית משווייה בתוך חמישה חודשים.
ההידרדרות הגיעה לשיאה בשבוע שעבר, כשמנכ”ל החברה החדש־ישן ג’ק דורסי הודיע על כוונת החברה לפטר 336 עובדים, שמהווים 8% מכוח האדם שלה. “אנו מרגישים שמחלקת ההנדסה תזוז מהר יותר עם צוות קטן ורזה יותר", נימק דורסי במכתב לעובדים שבישר על המהלך.
"אנו עושים זאת מתוך כבוד מרבי לכל אחת ואחד מהעובדים והעובדות שלנו. טוויטר תלך רחוק ככל שניתן כדי לדאוג לעובדים שיפוטרו, באמצעות חבילות פיצויים נדיבות וסיוע. בואו ניקח את הזמן להביע את תודתנו לכל אלה שעוזבים אותנו. אנו נכבד אותם בעשיית המאמץ המרבי לשרת את משתמשי טוויטר. זה לא צעד קל, אבל זהו הצעד הנכון - העולם זקוק לטוויטר חזקה, וזהו צעד נוסף בדרך לשם".
בדבריו אלו למעשה ביטא דורסי את פרשת הדרכים שבה נמצאת מי שבתחילת דרכה נחשבה ל"נסיכת האינטרנט".
נכון לתחילת 2013, נחשבה טוויטר לרשת החברתית המקוונת השנייה בגודלה אחרי פייסבוק. נכון לאוגוסט 2015, היו לה 316 מיליון חשבונות של משתמשים, וממוצע הציוצים היומי בה עמד על כ־500 מיליון. זאת, לעומת 1.5 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש בפייסבוק.
41% מתעדכנים בחדשות ונכנסים רק כדי לראות מהו הטרנד, בלי לכתוב או להגיב. במהלך ספטמבר רק 34% שלחו ציוץ לחבר, ובניגוד לרשתות אחרות רק 28% ביקרו בעמודים של סלבריטאים בחודש האחרון. חשבונות משתמשים רבים אינם פעילים כלל, ורבים אחרים מופעלים על ידי רובוטים ומשרתים אינטרסים כאלה ואחרים.
יותר מכך, ניתן לרכוש אלף עוקבים בטוויטר ב־20 דולר בלבד, ומדובר בתעשייה פופולרית מאוד. הסיבה לכך שטוויטר לא מצליחה לשמר את המשתמשים או לצבור נוספים היא כנראה משום שהשימוש בטוויטר מתאים ליודעי ח"ן. צריך לדעת איך לתמצת מסרים, לכתוב תגיות, להתחבר לטרנדים, לייצר קהל עוקבים ועוד. ברוב המקרים השימוש ברשת לא יתאים לכל אחד.
לא עשה לו טוב. לואי סי. קיי. צילום: רויטרס
בשנה שעברה הסתכמו הכנסותיה ב־1.4 מיליארד דולר, אך החברה עדיין הפסידה 539 מיליון דולר. המניה נסחרת כעת בשער של 29 דולר, רק שלושה דולרים מעל מחיר ההנפקה שלה מ־2013, שעמד על 26 דולר. המשמעות היא כי מניית החברה איבדה 49% מערכה רק בשנה האחרונה. אחת התוכניות שנזנחו לאור מצבה של החברה, היה מעבר לבניין משרדים בשטח של יותר מ־30 אלף מטר רבוע בסן פרנסיסקו.
גם אתר הבורסה TheStreet העניק דירוג Sell למניה של טוויטר. "הדירוג נובע מכמה חולשות בולטות שאנו מאמינים שהן בעלות השפעה רבה יותר מהיכולות", נכתב בדוח באתר. "בין התחומים שאנו מרגישים כי הם שליליים נמצא בין היתר התפקוד המאכזב של המניה לאורך זמן".
כורדיסטני היה העובד ה־11 שהגיע לחברת גוגל, והוא הגיע אליה לאחר ששימש אחת הדמויות המובילות ביצירת דפדפן Netscape. לא ברור עדיין מה יהיה שכרו של כורדיסטני ואיזה ערך ותובנות יביא לחברה, לנוכח העובדה כי כלל אינו מחזיק בחשבון טוויטר פעיל, ושכרו בגוגל הוא כרבע מכלל ההפסדים של טוויטר בשנה שעברה.
ברשת שבה גדל הביקוש למדיה על פני טקסט, כלל לא בטוח שהאנשים שמשתפים מדיה ירצו להמשיך להשתמש בטוויטר הטקסטואלית. יותר מכך, מרבית התמונות שמקורן באינסטגרם ומשותפות בטוויטר - מובילות חזרה לאינסטגרם, כך שלמעשה בכמעט אחד מכל שישה תכנים שהיא מייצרת, טוויטר מספקת תנועת גולשים משמעותית לאחת מיריבותיה הגדולות, ולכך יש השפעה רבה על טראפיק וגם על תקציבי פרסום.
מדובר באחד המאפיינים החזקים של טוויטר, שידועה בכך שהיא משקפת טרנד לאומי או בינלאומי עוד בטרם הופיעו באתרי חדשות ובמדיות נוספות. זהו אולי היתרון הגדול ביותר שלה. Moments תחשוף בפני המשתמש את הנושאים החמים שעל סדר היום, ובכך תנגיש את המידע הזה גם למשתמש המתחיל. בכך אולי תצליח להיות אטרקטיבית עבור קהלים חדשים שכעת פשוט לא מבינים מה עושים בטוויטר.