מהו הטרנד הנוכחי ברשת החברתית טוויטר? כנראה לא מצבה הכלכלי של החברה, שאיבדה כמחצית משווייה בתוך חמישה חודשים.



ההידרדרות הגיעה לשיאה בשבוע שעבר, כשמנכ”ל החברה החדש־ישן ג’ק דורסי הודיע על כוונת החברה לפטר 336 עובדים, שמהווים 8% מכוח האדם שלה. “אנו מרגישים שמחלקת ההנדסה תזוז מהר יותר עם צוות קטן ורזה יותר", נימק דורסי במכתב לעובדים שבישר על המהלך.



"אנו עושים זאת מתוך כבוד מרבי לכל אחת ואחד מהעובדים והעובדות שלנו. טוויטר תלך רחוק ככל שניתן כדי לדאוג לעובדים שיפוטרו, באמצעות חבילות פיצויים נדיבות וסיוע. בואו ניקח את הזמן להביע את תודתנו לכל אלה שעוזבים אותנו. אנו נכבד אותם בעשיית המאמץ המרבי לשרת את משתמשי טוויטר. זה לא צעד קל, אבל זהו הצעד הנכון - העולם זקוק לטוויטר חזקה, וזהו צעד נוסף בדרך לשם".



בדבריו אלו למעשה ביטא דורסי את פרשת הדרכים שבה נמצאת מי שבתחילת דרכה נחשבה ל"נסיכת האינטרנט".



"מרחב בטוח יותר"

טוויטר - הרשת החברתית המקוונת שמבוססת על שליחה וקריאה של מסרים קצרים, עד 140 תווים - נוסדה ב־2006 בסן פרנסיסקו על ידי ארבעה שותפים – דורסי, ששימש גם המנכ"ל הראשון, אוון ויליאמס, ביז סטון ונח גלאס - והפכה במהרה לאחת הרשתות החברתיות הפופולריות בעולם.

נכון לתחילת 2013, נחשבה טוויטר לרשת החברתית המקוונת השנייה בגודלה אחרי פייסבוק. נכון לאוגוסט 2015, היו לה 316 מיליון חשבונות של משתמשים, וממוצע הציוצים היומי בה עמד על כ־500 מיליון. זאת, לעומת 1.5 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש בפייסבוק.
 
למרות זאת, החברה מפסידה כסף מיום היווסדה, משום שלא הצליחה לאורך דרכה לצרף משתמשים חדשים ולשמר את הקיימים. על פי נתוני חברת המחקר GlobalWebIndex שפורסמו באוקטובר 2015, חלק גדול ממשתמשי טוויטר הם בכלל פסיביים.

41% מתעדכנים בחדשות ונכנסים רק כדי לראות מהו הטרנד, בלי לכתוב או להגיב. במהלך ספטמבר רק 34% שלחו ציוץ לחבר, ובניגוד לרשתות אחרות רק 28% ביקרו בעמודים של סלבריטאים בחודש האחרון. חשבונות משתמשים רבים אינם פעילים כלל, ורבים אחרים מופעלים על ידי רובוטים ומשרתים אינטרסים כאלה ואחרים.

יותר מכך, ניתן לרכוש אלף עוקבים בטוויטר ב־20 דולר בלבד, ומדובר בתעשייה פופולרית מאוד. הסיבה לכך שטוויטר לא מצליחה לשמר את המשתמשים או לצבור נוספים היא כנראה משום שהשימוש בטוויטר מתאים ליודעי ח"ן. צריך לדעת איך לתמצת מסרים, לכתוב תגיות, להתחבר לטרנדים, לייצר קהל עוקבים ועוד. ברוב המקרים השימוש ברשת לא יתאים לכל אחד. 
 
לנתונים החלשים לא תרמו סלבריטאים שונים שהחליטו לעזוב את הרשת החברתית. כך, למשל, באפריל 2015 הודיע הקומיקאי האמריקאי לואי סי.קיי על עזיבת הרשת החברתית ו־4.5 מיליון עוקביו, בטענה שזה "לא עושה לי טוב". בין המפורסמים האחרים שעזבו את טוויטר לאורך הזמן היו פרינס, אלק בולדווין, שינייד אוקונור ויוצרת "בנות", לנה דנהאם, שנימקה: "אני מנסה ליצור מרחב רגשי בטוח יותר לעצמי".


  לא עשה לו טוב. לואי סי. קיי. צילום: רויטרס


בישראל הפכה טוויטר פופולרית בקרב אנשי ברנז'ה, עיתונאים, פוליטיקאים, עוזריהם וסביבתם, שם מתנהל שיח פנימי, לעתים מאחורי הקלעים, אשר מספק כותרות לעולם החדשות האמיתי. עם זאת, נכון לאוגוסט 2015, מספר המשתמשים הרשומים בטוויטר בישראל עומד על 500 אלף בלבד.
 
לנוכח מצבה הכלכלי, החליטו לאחרונה בחברה לפטר את המנכ"ל דיק קוסטולו ולמנות לתפקיד את דורסי בן ה־38. דורסי מכהן כמנכ"ל במשרה חלקית, מכיוון שהוא עדיין משמש כמנכ"ל של חברת Square שהקים, העוסקת בתשלומים באמצעות המובייל. המשקיעים בוודאי ישאלו את עצמם אם חברה שמכניסה ומפסידה מאות מיליונים יכולה להתנהל עם מנהל במשרה חלקית, ואף לשנות לטובה את התוצאות שלה.
 
והתוצאות שלה, כאמור, לא משהו. בדוח הרבעוני האחרון של טוויטר, המסכם את תוצאות הרבעון השני של השנה, הכנסות החברה אמנם צמחו ב־61% (לעומת הרבעון המקביל ב־2014) והגיעו ל־502 מיליון דולר, אבל השורה התחתונה עדיין הסתכמה בהפסד של 136.6 מיליון דולר. גם במבט שנתי, תמונת המצב אינה מבטיחה.

בשנה שעברה הסתכמו הכנסותיה ב־1.4 מיליארד דולר, אך החברה עדיין הפסידה 539 מיליון דולר. המניה נסחרת כעת בשער של 29 דולר, רק שלושה דולרים מעל מחיר ההנפקה שלה מ־2013, שעמד על 26 דולר. המשמעות היא כי מניית החברה איבדה 49% מערכה רק בשנה האחרונה. אחת התוכניות שנזנחו לאור מצבה של החברה, היה מעבר לבניין משרדים בשטח של יותר מ־30 אלף מטר רבוע בסן פרנסיסקו.
 
לנוכח הנתונים החלשים, חברת דירוג האשראי JMP Securities הורידה את הדירוג של מניית טוויטר ל-Market Perform, בשל העובדה שהחברה אינה חושפת את מספר המשתמשים שלה, מספר המצטרפים החדשים ורמת השימוש של המשתמשים.

גם אתר הבורסה TheStreet העניק דירוג Sell למניה של טוויטר. "הדירוג נובע מכמה חולשות בולטות שאנו מאמינים שהן בעלות השפעה רבה יותר מהיכולות", נכתב בדוח באתר. "בין התחומים שאנו מרגישים כי הם שליליים נמצא בין היתר התפקוד המאכזב של המניה לאורך זמן".
 
ההודעה על פיטורי העובדים התבצעה שבועיים לפני שיוצגו דוחות הרבעון השלישי של החברה, ובעלי המניות מעריכים כי הצעדים הללו נועדו להשפיע על המספרים שיוצגו למשקיעים. "יש רצון עז ליותר יעילות, ויש הזדמנות גדולה להעלות את רף הביצוע שלנו", אמר דורסי במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה. מרבית המשרות שיקוצצו יהיו במחלקות ההנדסה והמוצר של טוויטר, שמצויות בחודשים האחרונים בעיצומם של תהליכי ארגון מחדש. מהלך הפיטורים, שיהיה כרוך בתשלום פיצויים לעובדים ובעלויות נוספות, צפוי לעלות לחברה בין 5 ל־15 מיליון דולר. 
 
בהמשך לשינויים הרבים שעוברת החברה, נקטה טוויטר צעד תמוה מאוד כשהודיעה על גיוסו של יו"ר חדש לחברה, עומיד כורדיסטני, מי שכיהן בתפקיד סמנכ"ל עסקי בגוגל ונחשב לאיש הכי יקר בחברה, שקיבל משכורת ומניות בשווי 130 מיליון דולר בשנה שעברה.

כורדיסטני היה העובד ה־11 שהגיע לחברת גוגל, והוא הגיע אליה לאחר ששימש אחת הדמויות המובילות ביצירת דפדפן Netscape. לא ברור עדיין מה יהיה שכרו של כורדיסטני ואיזה ערך ותובנות יביא לחברה, לנוכח העובדה כי כלל אינו מחזיק בחשבון טוויטר פעיל, ושכרו בגוגל הוא כרבע מכלל ההפסדים של טוויטר בשנה שעברה.
 
לנסות לחדש

לאורך שנות פעילותה, הצליחה טוויטר להפוך לכלי בלתי נפרד מלא מעט צמתים היסטוריים, ובכך להטביע את חותמה. כך למשל, בקמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2008, שימשה הרשת כלי מרכזי בידי המועמדים, ובעיקר בידיו של הנשיא המכהן כיום ברק אובמה, שנעזר בה כדי לתקשר עם עוקביו ולהפיץ מסרים. ביום הבחירות עצמו גדל השימוש בטוויטר ב־43%. גם בינואר 2011, במהלך ההפגנות של האביב הערבי במצרים, נעזרו המפגינים בין היתר בטוויטר כדי לארגן את ההפגנות ולהפיץ את בשורת המאבק. 
 
במקביל, הצליחה הטוויטר לא אחת לעורר סערות. באפריל 2015 למשל עורר נשיא אקוודור סערה כאשר צייץ בטוויטר "הייל היטלר", וביוני 2015, ציוץ של ג'ודי שלום ניר מוזס – "יודעים מה זה קפה אובמה? שחור וחלש" – עורר ביקורת רבה בארץ וגם בחו"ל, וגרם לה להסיר אותו ולהתנצל על כתיבתו. 
 
לאורך דרכה נאלצה טוויטר להתמודד מול יתר הרשתות החברתיות, שלא אחת נגסו באותו נתח של משתמשים. כך למשל, רק לאחרונה הודיעה אינסטגרם, אפליקציית שיתוף התמונות, כי חצתה את קו 400 מיליון המשתמשים ועקפה בכ־80 מיליון משתמשים את טוויטר. בטוויטר, המבוססת על טקסטים קצרים, אחד מכל שישה ציוצים הוא בכלל תמונה או וידיאו, ואף נמצא כי כ־80% מהם מופיעים גם באינסטגרם.

ברשת שבה גדל הביקוש למדיה על פני טקסט, כלל לא בטוח שהאנשים שמשתפים מדיה ירצו להמשיך להשתמש בטוויטר הטקסטואלית. יותר מכך, מרבית התמונות שמקורן באינסטגרם ומשותפות בטוויטר - מובילות חזרה לאינסטגרם, כך שלמעשה בכמעט אחד מכל שישה תכנים שהיא מייצרת, טוויטר מספקת תנועת גולשים משמעותית לאחת מיריבותיה הגדולות, ולכך יש השפעה רבה על טראפיק וגם על תקציבי פרסום.
 
מה צופן העתיד לטוויטר? המומחים חלוקים. מה שברור הוא שלמרות הנתונים הקשים, החברה ממשיכה לנסות לחדש עבור משתמשיה הקיימים, כמו גם למשוך משתמשים חדשים. בשבוע שעבר השיקה טוויטר אפליקציה חדשה שנקראת Moments. מדובר בכלי המציג את הטרנדים המרכזיים במהלך היום בטוויטר.

מדובר באחד המאפיינים החזקים של טוויטר, שידועה בכך שהיא משקפת טרנד לאומי או בינלאומי עוד בטרם הופיעו באתרי חדשות ובמדיות נוספות. זהו אולי היתרון הגדול ביותר שלה. Moments תחשוף בפני המשתמש את הנושאים החמים שעל סדר היום, ובכך תנגיש את המידע הזה גם למשתמש המתחיל. בכך אולי תצליח להיות אטרקטיבית עבור קהלים חדשים שכעת פשוט לא מבינים מה עושים בטוויטר. 
 
Moments מציעה למעשה ריכוז של שיח סביב נושאים מרכזיים ברשת. הנושאים מחולקים בשלב זה לקטגוריות, בהן חדשות, ספורט, בידור וכיף. התוכן מותאם אישית לכל משתמש, אך מבוסס על תוכן כללי שאוספת החברה עבור כל משתמשיה. בין הגורמים שמשתפים פעולה עם טוויטר ב-Moments ניתן למצוא את חברת התוכן "באזפיד", העיתון "הניו יורק טיימס" ועוד. לפי שעה, Moments פועלת רק בארצות הברית.
 
החברה תציע Moments בתשלום גם עבור נותני חסות, שיהוו למעשה קידום של אירוע או נושא מסוים. היא גם תציע למפרסמים כלי אבחון של אותם טרנדים ומידע על מה כותבים ומשתפים המשתמשים - כלי שתציע בתשלום כמובן. כאמור, הכל במטרה לייצר הכנסות. אך נשאלת השאלה: האם החברה רוצה לייצר שיח מדומה על מוצר שלה? והאם ציבור המשתמשים ישתף עם הדבר פעולה? רק לזמן הפתרונים.