כוחות ההצלה בפיליפינים ניסו להגיע אתמול לעשרות אלפי בני אדם, רבים מהם באזורים מבודדים, לאחר שהטייפון "לנדו" שפגע בצפון המדינה גרם להצפות ולשיטפונות כבדים. לפחות שני בני אדם נספו באסון הטבע שצפוי להמשיך להזיק גם בימים הקרובים.



הטייפון פגע באי לוזון שבצפון הפיליפינים ביום ראשון עם רוחות עזות במהירות של כ־200 קמ"ש, אולם אף שאתמול נחלשה מעט עוצמת הרוחות ל־150 קמ"ש, הגשמים העזים שירדו גרמו להצפות באזורים נרחבים ולניתוק החשמל. נער נהרג מפגיעת עץ שקרס בבירה מנילה ואישה בת 62 נספתה לאחר שקרס עליה קיר בעיירה סוביק, צפונית מערבית למנילה.




בתים בעשרות כפרים הוצפו עד גובה של כשלושה מ' ותושבים נראו כשהם ממתינים לחילוץ בקומות העליונות או על הגגות. המים הגבוהים ומחסור בסירות הצלה מונעים מכוחות החילוץ להגיע לאזורים שנפגעו. "לא הגענו לאזורים רבים. כ־%60־70% מהעיירה שלנו מוצפים", אמר הנרי ולרדה, סגן ראש העיר של העיירה ג'אאן, "יש כ־20 אלף תושבים באזורים מבודדים הזקוקים למזון ולמים".



בעיר טוגואגראו, בירת מחוז קגאיאן, עלה מפלס המים בנהר המקומי לגובה של 11.52 מ', כחצי מ' בלבד מעל הרמה הקריטית שעלולה לגרום להצפת כל האזור. יותר מ־8,000 תושבים נאלצו לעזוב את בתיהם, ורבים מהם עברו לקרובי משפחה המתגוררים באזורים גבוהים יותר.



הנשיא בנינו אקינו השלישי ביקר אתמול באחד האזורים וקרא לתושבים שפונו לא לשוב לבתיהם מחשש להצפות נוספות. הוא ציין כי הרשויות פועלות לחדש את הקשר עם האזורים המרוחקים שנפגעו, אולם הודה כי הטייפון צפוי להשפיע על המדינה עוד ימים ארוכים. "האתגר הוא שמדובר בטייפון ממושך, בניגוד לטייפונים שרק חוצים את השטח הקרקעי שלנו בתוך שעות ספורות", אמר, "יוצא הדופן הוא שההשפעות של הטייפון הזה יימשכו עוד שלושה ימים".