אני אישה ערירית בת 74. כבר חמש שנים אני סובלת בגלל שכן רע. הוא פלש למגרש שלי, גנב לי בלוני גז, ושם דבק במנעול שלי. הוא פשוט מנסה להתיש אותי כדי שאעזוב את המקום. ניסיתי לפנות אליו, ואפילו התלוננתי במשטרה, אבל שום דבר לא עזר. אני אובדת עצות, מדובר בבעיה משפטית שדורשת הוצאות רבות, ואין לי כוחות לזה. אני לא רוצה לוותר ולעזוב את הבית שלי, כי הרגש שלי למקום הוא גדול, ומה גם שחשוב לי שהפשע לא ינצח. מה עלי לעשות?


"לדעתי, במצב הזה כדאי שכן תשקלי לעזוב את המקום. את בת 74, וכדאי שתיהני מהשנים הבאות ולא תקדישי אותן למלחמות ומאבקים. אני מבין שמבחינתך זהו סוג מסוים של כניעה, אבל כרגע את סובלת, ואני מניח שאת לא רוצה לסיים את חייך בצורה כזאת. אני מתנצל על התשובה הלא נורמטיבית, אבל אני לא מתעסק בגובה הפשיעה בארץ, כי זה לא תפקידי, אני מתעסק בך ואני רואה כיצד את הולכת ונגמרת בשם העקרונות שלך, וזה לא שווה בעיני. את מפחדת שהפשע ינצח, אבל את לא יכולה לדעת מה יקרה, יכול להיות שתמכרי את השטח לאדם אחר שיצליח למגר את הפשע, מה שאת לא מסוגלת. תביני, מכירת החלקה לא מעידה על ויתור; אם תמכרי אותה, את תעשי שינוי, את תלכי למקום אחר, תכניסי אור לחיים שלך ותיתני לגלגלי הצדק ולאלוהים לעשות את עבודתם. נראה שאת משלמת מחיר מאוד כבד בערוב ימייך, ונראה שהוא יקצר את חייך. אני חושב שאת צריכה בשנים האלו להתחדש ולזוז משם. יש הרבה ילדים במדינת ישראל שאין להם סבים וסבתות והם גרים במעונות או בפנימיות למיניהם. אם תעשי את השינוי הזה, תוכלי לנצל את השקט שייווצר בחייך כדי להיות בעלת משמעות עבור אנשים, אז תוכלי לחייך ולהעביר את החיים שלך בכיף".



אני בת 60. אחרי 29 שנים של מאבק, קיבלתי גט מהגרוש שלי. במסגרת הסכם הגירושים נתתי לו הכל רק כדי שנתגרש, ונשארתי בלי חסכונות ובלי בית. אני חוששת מהעתיד לבוא, כי כשאצא לפנסיה אקבל רק 1,000 שקלים. יש לי בצד 250 אלף שקלים שאני שומרת לגיל זקנה, לעת שאצטרך כסף ולא אוכל לדאוג לעצמי. כולם אומרים לי שאני צריכה לקנות דירה, אבל אני מפחדת לעשות את הצעד הזה. האם עלי להשתמש בכסף?


"את אולי מפחדת להשתמש בכסף ולפעול, אבל את יודעת שאם לא תעשי זאת, לא תצליחי להחזיק את עצמך. המצב שלך מקביל לאדם שנמצא בביצה טובענית, רואה מקל שיכול להציל אותו אבל מפחד להחזיק בו כי אולי הוא יישבר. את כבר התחלת לשקוע, אם לא תיקחי את הצ'אנס הזה ותיעזרי במקל, את תטבעי. אל תקדשי את הפחד, תקדשי את הפתרון. יש לך רבע מיליון שקלים, והם צריכים כבר עכשיו להתחיל ולהוות פתרון בשבילך. את צריכה שהכסף הזה יניב עבורך רווח. אני ממליץ שתשתמשי בסכום הזה כדי לבנות תיק השקעות או כדי לקנות דירה קטנה להשקעה. 250 אלף שקלים הם סכום ראשוני, שבאמצעותו, עם עוד משכנתה ממש קטנה, אפשר לקנות נכס. את יכולה לחלופין לבנות תיק השקעות מניב, שיניב לך עוד 1,000 שקלים בחודש, וכך תוכלי, בעזרת הפנסיה, להתחיל לזוז. את לא יכולה לשבת על הגדר ולחכות, אין לך הרבה זמן עד הפנסיה. אלו הן שנים קריטיות שבהן את חייבת שהכסף יעבוד בשבילך בהשקעה כזאת או אחרת. אני מציע שתתייעצי עם איש מקצוע, הוא יוכל להציג בפנייך את כל האפשרויות הקיימות".



קרוב משפחה שלי הוא נשוי ואב לארבעה. לצערי היחס שלו לאשתו הוא נוראי, והיא חיה בתנאים לא תנאים. הוא לא נותן לאיש להתקרב אליהם הביתה, והיא פוחדת ממנו פחד מוות. ברווחה אמרו שאם היא לא מתלוננת ומשתפת פעולה אין הרבה מה לעשות. אני ואחיו רוצים לפעול בנושא. מה עלינו לעשות?
"במקרה כזה, אם האחים מחויבים ולא מוכנים לוותר, צריך לעשות סוג של התערבות. אני מציע שתיפגשו כולכם עם קרוב משפחתך ותכריחו אותו לעשות שינוי ולטפל בעצמו. תתכנסו כולכם בביתו או שתחכו לו במקום ניטרלי, ואל תוותרו לו עד שהוא לוקח אחריות ועושה שינוי. צריך לשים אותו עם הגב לקיר ולהתעקש, הוא צריך לדעת מהן הפעולות שאתם עומדים לנקוט אם הוא לא ישתף פעולה. אני מציע שתיקחו בעל מקצוע שילווה אתכם בתהליך ויסביר לכם איך לנהל תהליך התערבות בצורה נכונה. חפשי באינטרנט את המושג 'ניהול תהליכי התערבות', ותוכלי למצוא פסיכולוגים ואנשי מקצוע מתאימים". 



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"