יום לאחר היבחרו של ח"כ דני עטר (המחנה הציוני) לתפקיד יו"ר קק"ל, הניח (שלישי) חברו לסיעה, ח"כ מיקי רוזנטל, הצעת חוק המבקשת להחיל על קק"ל את הפיקוח, הבקרה והשקיפות הראויים לגוף שבמהותו הוא רשות ציבורית. זאת בהמשך להתחייבותו של ח"כ עטר טרם היבחרו לעשות כן כצעד ראשון בתפקיד.



ח"כ רוזנטל ברך את עטר על בחירתו ואמר כי זו השעה להפוך דיבורים למעשים ולהתחיל בעבודת ניקוי האורוות ששנים לא ראו אור שמש. "לקק"ל תפקיד ציבורי מהותי והיא חולשת על תקציב של מיליארדים, העובדה ששנים פועלת במחשכים היא כשלעצמה שחיתות. אין עניין דחוף יותר ליו"ר הנכנס מאשר החלת השקיפות והביקורת על הקרן", הוסיף רוזנטל.



בבעלות הקרן הקיימת כ-2.5 מיליון דונם מהקרקעות באזורים מבוקשים במדינה בשווי המוערך ב-8 מיליארד שקל. על אף שהיא מאוגדת סטטוטורית כגוף פרטי, בפועל קק"ל הינה רשות ציבורית בעלת סמכויות שלטוניות מובהקות. בין סמכויותיה: הכשרת קרקעות, הקמת ישובים, פרויקטים בתחום החינוך, פיתוח המרחב החקלאי, ייעור, הקמת פארקים ובמקרים רבים זרוע ביצועית של הממשלה. 



ח"כ רוזנטל אמר כי "המידע השמור בקק"ל שייך לציבור. אני מאמין שבתנאים החדשים ובהתאם להצהרותיו של עטר טרם הבחירות, יוכל בקרוב הציבור לבקש מידע הקשור בניהול העניינים הכספיים, המינויים וכל פרט אחר מהגוף השולט במשאבי הטבע של אזרחי המדינה. הנוסחה מוכחת – יותר שקיפות פחות שחיתות".




יו"ר קק"ל הנכנס. עטר. צילום: מירי צחי


בתוך כך, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, תקיים היום דיון דחוף בעניין התנהלות קרן קיימת לישראל.



ח"כ אלהרר אמרה לקראת הדיון כי מדובר בדיון חשוב מאין כמותו. "היום אקיים הצבעה על פי חוק במטרה אחת ברורה - להפוך את קק"ל לגוף שקוף לעיני הציבור, בכך שיהיה נתון לביקורתו השוטפת של מבקר המדינה".



לדבריה, לא ייתכן שגוף חשוב זה, שעוסק בכספי ציבור, מנוהל על ידי עסקנים ועל פי אינטרסים פוליטיים, רחוק מעיני הציבור ומביקורת של כנסת ישראל. "את התיקון הזה היה צריך לעשות לפני שנים רבות, אבל אני דורשת לקחת אחריות ולוודא שקק"ל תנהג בהגינות כלפי הציבור בישראל מעכשיו ואילך".



עוד הוסיפה אלהרר כי הדיון נקבע במיוחד לאחר הבחירות, כדי לא לפגוע בהליך הבחירות ליו"ר קק"ל החדש. "עם זאת, אין זה אומר כי הדבר פותר מישהו מלקיחת אחריות. הפיכת קק"ל לגוף מבוקר מהיום תהווה יריית פתיחה להתחלה חדשה הן לגוף והן למי שיעמוד בראשו. אסור לוותר על ניקיון כפיים בשם סחטנות פוליטית. אני מצפה מכל חברי הוועדה להצביע בעד שקיפות וביקורת בריאה ולא לתת יד לדילים פוליטיים שנעשים במחשכים".



מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שלח אתמול את טיוטת הדו"ח שבדק את ההתנהלות הכספית של הקרן הקיימת לישראל.