זיכוי מהדהד בפרשת בזק: בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה היום (רביעי) את כל הנאשמים - גד זאבי, מיכאל צ'רנוי, זאב רום ומיכאל קומיסר - מעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון וסיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, איסור עשיית פעולה ברכוש אסור והלבנת הון. במשפט שהתנהל שנים רבות, הואשמו הארבעה כי בעסקה לרכישת מניות בזק מחברת "כייבל אנד ויירל", הם הסתירו את העובדה כי מאחורי העסקה עומד צ'רנוי.



באוקטובר 1999 חתמו אנשי העסקים גד זאבי ומיכאל צ'רנוי על הסכם לרכישת כ-20% ממניות חברת בזק מהחברה הבריטית תמורת 632 מיליון דולר. חקירת הפרשה החלה לאחר שהאזנת סתר משטרתית, שהתמקדה בצ'רנוי מטעמים שאינם קשורים בפרשה, גילתה זיקה עסקית בין צ'רנוי לזאבי על רקע רכישת מניות בזק בידי זאבי.



על פי כתב האישום, שהוגש ב-2004, השניים הואשמו כי חששו מכך שחשדות נגד צ'רנוי ברוסיה בעניין עסקיו, ימנעו ממשרד התקשורת לאשר את העסקה ומהבנקים לספק להם הלוואות. מסיבה זאת, הציגו השניים את זאבי כקונה היחיד של מניות בזק. קומיסר ורום הואשמו כי סייעו לזאבי וצ'רנוי להציג את המידע השגוי בפני משרד התקשורת.



בפסק הדין האחרון שלו כשופט ובהכרעה שנפרשת על פני 115 עמודים, קבע השופט עודד מודריק כי "התביעה לא הצליחה להוכיח את היסוד העובדתי של עבירת המרמה כלפי משרד התקשורת". הוא ציין כי המצגים שהציג זאבי לגורמי משרד התקשורת לא היו כוזבים. חלקם העיקרי היה "מצגי אמת לפי כל אמת מבחן" וחלקם פרשנות סבירה של חובת הגילוי הקבועה בחוק.





השנים הרבות שבהן התנהל המשפט הורידו את הפרשה מסדר היום הציבורי, אולם כשהחשודים העיקריים, צ'רנוי וזאבי, נעצרו, הוצגה הפרשה כאחד התיקים הכלכליים הגדולים שעסקו בהם המשטרה והפרקליטות. הליכי החקירה השתרעו על פני מספר שנים, עד להגשת כתב האישום במרץ 2004. במהלך המשפט נערכו 147 ישיבות של בית המשפט, שהקיפו יותר מ-8,000 עמודי פרוטוקול. השופט מודריק הזכיר בהכרעתו את המשאבים הציבוריים הרבים שהושקעו בתיק, שהסתיים היום בקול ענות חלושה.



עורכי דינו של מיכאל צ'רנוי, ירון קוסטליץ, יואב סגל ויבגני טרספוב, מסרו בתגובה להכרעת הדין: "מגיעה נחת לצ'רנוי אחרי כל השנים שעברו מאז תחילת החקירה".



סניגוריו של קומיסר, עורכי-הדין דוד ליבאי, דפנה ליבאי ודנה וייס, ברכו על זיכויו היום מכל אשמה, ומסרו, כי כפי שטענו מתחילת המשפט, לא היה כלל מקום להעמיד את עו"ד קומיסר לדין. "בתום משפט ארוך הוכח כי קומיסר נתן ללקוחו, גד זאבי, ייעוץ משפטי מקצועי ואמין ולא הסתיר דבר ממשרד התקשורת והבנקים", מסרו הסניגורים.



לדברי סנגוריו של זאבי, עורכי הדין נוית נגב, איריס ניב סבאג, גיורא אדרת ואורן אדרת, זהו רגע חשוב ומיוחד. "יש לנו סיפוק רב מכך שבית המשפט קיבל את עמדתנו לפיה גד זאבי פעל בצורה לגיטימית וכי ההסכם עליו חתם משקף מערכת יחסים עסקית מקובלת, שאף לוותה בייעוץ משפטי צמוד. גד זאבי הוא אדם עתיר זכויות שעמד בגבורה ונלחם על האמת. מעבר להחלטה העקרונית החשובה, אנחנו שמחים שהוא קיבל, בפעם השניה, אישור ציבורי ליושרו ולאמינותו״.