בעברי הייתי מעשן כבד של מריחואנה, לפני כחצי שנה הפסקתי לעשן, וחוויתי תסמיני גמילה מאוד קשים. היום אני נקי לגמרי. האם עישון מריחואנה מדי פעם עלול לגרום לי שוב להתמכרות?

"כל הכבוד שקיבלת החלטה והפסקת לעשן, זה בהחלט ראוי לשבח. חשוב שתבין, גמילה מעישון והפסקה מעישון הם שני מושגים שונים לחלוטין. אם אתה רק עושה הפסקה, זה אומר שאתה הולך לחזור לעשן כי אומנם נגמלת מהחומר שאליו היית מכור, אבל אותו אזור במוח, שהתפתח בשנות העישון והשימוש, הוא אזור נוירולוגי ופיזיולוגי, והוא לא נמחק.

"שימוש חוזר, גם אם הוא קטן וכולל רק שאכטה או ג'וינט, יעורר את אותו צורך מתרדמת, כי ההתמכרות יצרה איזשהו אזור במוח שמכיר את החומר והוא לא יישכח לעולם. גם אם אדם לא יעשן עשר שנים ויפסיק לחלוטין עם גראס, החוטים הנוירולוגים העדינים והחיבורים בין נוירונים של אקסונים ודנדריטים יוצרים מבנה שגם אם הוא לא בשימוש, הוא ממשיך לשמר את הזיכרון, וברגע שנוגעים שוב באותו חומר, האזור הזה מתעורר מחדש.

"יתרה מכך, אדם שעשה שימוש במשך שנים בסם פסיכו־אקטיבי, כמו קנאביס, יכול למצוא שגם אחרי שנים בלי שימוש בחומר פתאום יש אקטיבציה, הפעלה של האזור, והוא יכול להרגיש את כל התסמינים, כאילו הוא הרגע צרך את החומר אף על פי שהוא לא. לאותו אזור יש מדי פעם חיים משל עצמו, וההפעלה הזאת יכולה להיגרם בעקבות שיר מסוים ששמענו בזמן שצרכנו את החומר. המלצתי היא כמובן לא לגעת, לא לנסות ולא להפעיל מחדש את אותו אזור, כי ייסורי הגמילה יכולים להיות קשים מאוד. פשוט תחיה את החיים הטובים, תעשה דברים חיוביים, ואל תצרוך חומרים מיותרים. אתה יכול לשמוח גם בלי חומרים כאלה". 
 
 אני בשנות ה־50 לחיי. אני סובלת מעומס על הרגליים, ובגלל סיבות רפואיות כאלו ואחרות הרופאים אמרו לי שאני חייבת לרדת במשקל. אני מאוד רוצה לעשות כן, אבל אני לא מצליחה להיפטר מפחמימות, סוכר וגלוטן. מה דעתך?

"השינוי התזונתי שאני מכיר וממליץ עליו הוא פשוט מציל חיים. כדי להיטיב ולהבריא את הגוף, יש להוציא מתוך התפריט את הסוכר ואת הגלוטן באופן מוחלט. את צריכה לקחת את עצמך בידיים ולהיגמל לחלוטין מהחומרים הללו. אני מציע שתיקחי יוזמה, תחקרי ותנברי בנושא, ותבדקי אילו מאכלים ומוצרים מכילים סוכר וגלוטן. לפני כן חשוב שתעשי את ההבחנה – הוצאה של סוכר וגלוטן מהתפריט לא גורמת לירידה במשקל, אנשים רבים חושבים שאם הם ייגמלו מהחומרים הללו, הם ירזו, אבל הם מקבלים תוצאה הפוכה ומתחילים לעלות במשקל. הדבר קורה בדרך כלל מכיוון שאנשים פועלים בצורה לא נכונה ומורידים רק את הסוכר הלבן והחום (סוכרוז) מהתפריט, ומתחילים לצרוך במקום הסוכרוז דבש, סילאן ופירות בכמויות מסחריות, או שהם מורידים את הגלוטן, אבל אוכלים כמויות של אורז, תירס ופחמימות עמילניות אחרות שהן כמעט ריקות. כאמור, לא רק שהדבר אינו גורם לירידה במשקל אלא שהוא גורם לעלייה במשקל. אם תוציאי את הסוכר והגלוטן מחייך, הרגשתך תשתפר בצורה ניכרת; אבל כדי לרדת במשקל, עלייך לעשות שינויים לגבי האוכל שאת צורכת ולגבי הכמויות שלו". 
אשתו של חבר שלי מכורה לקניות, היא יוצאת למסעות שופינג וקונה בלי שום חשבון. יש לה כרטיס אשראי, והיא קונה בתשלומים. היא טוענת שאין לה בעיה ושהכל מחושב, אבל בסוף כל חודש הם נכנסים לחובות. מה לעשות?
"התמכרות לקניות היא תופעה שנובעת מהריגוש שיש מהקנייה. כשאנשים קונים מוצר מסוים, יש להם ריגוש מדבר חדש שנכנס לחייהם. הבעיה עם הריגושים הללו נוצרת כאשר הקניות נעשות בתדירות גבוהה וכאשר אותו אדם קונה מוצרים שהוא כלל לא צריך. ההתמכרות הזאת היא מסוכנת, כי היא יוצרת בעיות כספיות.

"מה גם שלעתים אותו מכור ירכוש דברים לא חיוניים על חשבון דברים שהם כן חיוניים (כמו למשל אוכל, חשבונות או מוצרי צריכה בסיסיים). אני מציע לחבר שלך לגזור את כרטיס האשראי של אשתו, ופשוט להתקיף את ההתמכרות הזו ולהתנהל במזומן. כיום, כשאשתו עורכת קניות באמצעות כרטיס האשראי שלה היא מסתבכת, כי היא אפילו לא יודעת מה היא קנתה והיכן, והיא לא עוקבת אחרי הסכומים שהיא מוציאה.

"באופן הזה החובות שנוצרים מקנייה בתשלומים מתחילים להצטבר. כאשר אותה אישה תיאלץ להתנהל רק באמצעות כסף מזומן, היא תרגיש איך הכסף יוצא לה פיזית מהארנק, והיא תהיה מודעת בדיוק לסכומים שהיא מוציאה. מעבר לכך, חשוב שהיא תמצא לעצמה ריגושים אחרים".