התופעה הזאת כבר יוצאת משליטה: אחרי “תיקים באפלה”, “טווין פיקס”, “צער גידול בנות”, “משפחה בהפרעה”, “24” ופחות או יותר כל סדרה מצליחה שאי פעם הכתה במסך ואז ירדה ממנו בעשורים האחרונים, עכשיו גם “בנות גילמור” זוכה למסכת החייאה ושבה מן המתים לארבעה פרקים, שיעלו בנטפליקס מתישהו בשנה הבאה.



החדשות פורסמו לפני ימים אחדים, ואפשר היה לצפות שנתרגש מהן מאוד. אחרי הכל, חלקנו צמחנו על הספה ממש מול רורי ולורליי והתאהבנו בז’אנר הדמויות הנוירוטיות בעלות הדיאלוגים האינטנסיביים, הרבה לפני ש”האנטומיה של גריי” הייתה אפילו ניצוץ בעיניה של שונדה ריימס. אלא שבשלב הזה כבר מתקבלת התחושה שהרימייקים האלה מתחילים להמאיס את עצמם. ואנחנו ממש לא היחידים שמרגישים ככה: “נוסטלגיה היא עניין שקשה לחקות”, כותבת אנדריאה מורביטו מה”ניו יורק פוסט”. “תוכניות טלוויזיה – במיוחד אלה ששודרו טרום עידן ה־DVR (ה־VOD בעברית) – משויכות אוטומטית לתקופה ספציפית בחיים שלך, כשישבת מדי שבוע, באותו יום ובאותה שעה, עם אמא שלך, חברים, שותפים וכו’, כדי לצפות בהן. זה לא משהו שקל לשחזר בתקופה הנוכחית”.




"לא משהו שקל לשחזר בתקופה הנוכחית". "בנות גילמור". צילום: באדיבות yes


גם התוצאות בשטח מוכיחות שמגמת הרימייקים לא מנגנת על נימי הנוסטלגיה כפי שקברניטי הטלוויזיה היו רוצים להאמין, ועד כה שום רימייק לא גדל לממדים שלהם קיוו. חלק מהניסיונות האחרונים היו אפילו רחוקים מהצלחה, כמו למשל העונה הרביעית והמצופה של “משפחה בהפרעה”, שזכתה לביקורות מעורבות, ההמשך של “24” לא גירד את שיאי הרייטינג שהיו לסדרה בעבר, והרשימה עוד ארוכה. קרוב לוודאי שזה בדיוק מה שיקרה גם ל”בנות גילמור”, ואפילו לרימייק הצפוי של “תיקים באפלה” שיעלה בקרוב. לא רחוק היום שבו יבינו שהדרך האמיתית למשוך את הצופים היא פשוט לייצר טלוויזיה מקורית. וטובה. 



כוכב אורתודוקסי

לדים יהודים אורתודוקסים הם לא בדיוק כוכבי הטלוויזיה הטיפוסיים שתמצאו בארצות הברית, אבל גם בתחום הזה יש הפתעות. הכירו את כוכב הטלוויזיה החדש של רשת OWN (השייכת לאופרה וינפרי): מנדל הורוביץ – נער חרדי אורתודוקסי בן 15 מבודפשט. מנדל הוא אחד מכוכבי הסדרה החדשה שעלתה ברשת השבוע – Belief – שחוקרת את הדתות והאמונות השונות. הסדרה בנויה משבעה פרקים, ומנדל הוא מרכז הפרק הראשון, שבו מתועד תהליך ההכנה שלו לבר המצווה (הסדרה צולמה כבר לפני שנתיים). הכריזמה וחוש ההומור של מנדל (שמוכרחים להודות, היה הרבה יותר חמוד בגיל 13 מאשר עכשיו) כבשו את יוצרי הסדרה וגם את וינפרי עצמה, שצייצה עליו השבוע והפכה אותו לנושא טרנדי בטוויטר: “אהבתי את הסיפור של מנדל כל כך, משום שהוא מייצג במדויק את השלב הזה בחיים, של ‘ביי ביי לילדות’”. גם כוכבת “כתום זה השחור החדש” וזוכת האמי אוזו אדובה צייצה על מנדל וכתבה: “לכל שלב בחיים יש מטרה אחרת, אבל אתה חייב לעבור אותו”, והוסיפה את ההאשטג #Mendel. מנדל עצמו, לעומת זאת, לא ממש בעניין של כוכבות. “החלום שלי הוא להיות רבי חכם, זאת שאיפה מאוד גבוהה”, אמר. 




לא ממש בעניין של כוכבות. הורוביץ. צילום מסך


הרימה קול צעקה

הורים האמריקאים יש אויב חדש על הכוונת, וקוראים לו ריאן מרפי. אתם אולי מכירים אותו בתור היוצר של סדרות להיט כמו “גלי” ו”אימה אמריקאית”, אבל הסדרה החדשה שלו – “מלכות הצעקה”, שעולה השבוע ב־yes – הצליחה להרגיז את מועצת ההורים הטלוויזיונית באמריקה, וכעת אנשיה קוראים לספונסרית של הסדרה, מקדונלד’ס, להסיר את חסותה. וזאת, משום שלטענתם הסדרה מקדמת רק אלימות ואפילו נקרופיליה. “הסדרה היא מרושעת, סקסיסטית ומלאת אימה”, כתבו בדרישתם למקדונלד’ס. “היא לא בטוחה לילדים בכל גיל”.



הסדרה, בכיכובן של אמה רוברטס וג’ימי לי קרטיס, היא פרודיית אימה העוסקת בבית אחווה שבו מתרחשים אירועים מחרידים, כמו רציחות אכזריות שונות, ומלאה בסטיגמות ובסטריאוטיפים הקשורים לבתי האחווה בקולג’ים האמריקאיים ולסטודנטים הנרקיסיסטים שבהם (היא כמובן לועגת להם בדרכה). כמו כן הסדרה כוללת סצינות סקס עם גופות, טבילת ראשיהם של אנשים בשמן רותח ושאר זוועות, שגרמו למועצת ההורים להזדעזע עד עמקי נשמתם: “אין ספק שמבקרי טלוויזיה ותעשיית הבידור בעצמה יהללו את ‘מלכות הצעקה’ כהגזמה תיאטרלית מצחיקה, וישבחו אותה על ה’אומץ’ להביא תוכן כזה לשעת שידור לכל המשפחה, אבל אנחנו ממליצים בחום להורים להרחיק את הילדים ואת בני הנוער מהסדרה הזאת ככל האפשר”. 




ממליצים להרחיק ממנה ילדים. "מלכות הצעקה". צילום: באדיבות yes