3000 צעירים בדואים יוצאים מדי יום לאוניברסיטאות ברשות הפלסטינית, כך נחשף היום (חמישי) בסיור של השדולה לצמצום פערים בחינוך, ביישובי הדרום.



הסיור החל והתמקד בעיר רהט, העיר הבדואית שהיא גם השנייה בגודלה בנגב. בעיר בה 67 אלף תושבים, חיים 18,000 תלמידות ותלמידים ואחוז הנשירה הגבוה עומד על 14 אחוזים מהם. חלק מהנשירה היא יזומה על ידי ההורים שדוחפים את ילדיהם לצאת לעבודה בגיל מוקדם בשל המצב הכלכלי הקשה. העיר סובלת מ-34 אחוזי אבטלה.


הטענה שתפסה את מרבית תשומת הלב הייתה לגבי העובדה כי אין מכללה לצעירי המגזר הבדואי שמתקשים בשל הפערים בשפה להתקבל לאוניברסיטאות בארץ. "בשל קשיי שפה, הפסיכומטרי קשה עבור חלק גדול מבוגרינו. אחוז האקדמאים אצלנו בישוב, עומד על שלושה אחוזים בלבד. בשל כך, יוצאים מהפזורה מידי יום 3000 צעירות וצעירים ללמוד באוניברסיטה ברשות הפלסטינית", סיפר טלל אלקרנאווי.

על פי הנתונים שהוצגו לחברי הוועדה שהצטרפו לסיור, חברי הכנסת מאיר כהן (יו"ר השדולה), ח"כ עמנואל טרכטנברג, ח"כ יפעת שאשא ביטון (יו"ר הוועדה לזכויות הילד), ח"כ מירב בן ארי וח"כ זוהיר בהלול, כי ישנו מחסור חמור בתקנים, הבולטים שבהם: מחסור ב-161 כיתות לימוד, 11 כיתות גן ומחסור במפקחים. ראש העירייה, טלל אלקרנאווי מסר כי יש בסך הכל שלושה מפקחים בחלקיות משרה, כך שמנהלי בתי הספר משמשים בעצמם כמפקחים. עוד ציין ראש העירייה כי פנה לשר החינוך בבקשה למנות וועדה בדיקה שתבחן את הסיבות לנפילה באחוזי הבגרות. 

יו"ר השדולה, חה"כ מאיר כהן אמר כי "מדובר במתכון שיוביל להתנגשות ביטחונית וחברתית חמורה שכבר ניתן לראות את סימניה. הפערים ומבחני תלות השפה יוצרים ניכור שמוביל בסופו של דבר למציאות של הסלמה. אלה פערים שאם לא יתוקנו היום, יהפכו למציאות קשה בעוד עשור".

חה"כ עמנואל טרכטנברג אמר כי "לצערנו אנחנו ממשיכים לראות כיצד המדינה זונחת ומתעלמת מהפריפריה בישראל,  בעיקר בתחום החינוך שדורש תקצוב דיפרנציאלי שמתחיל כבר מהגיל הרך. לשמחתי הרבה, במהלך הסיור ראיתי סיפורי הצלחה מקומיים, שעל אף חוסר התמיכה הממשלתית מצליחים להצעיד את מערכת החינוך המקומית קדימה. על המדינה להשקיע משאבים רבים נוספים ולשאוף לצמצום הפערים, צעד שייקח את הכלכלה הישראלית קדימה ויהווה מנוף צמיחה למשק".

יו"ר השדולה להשכלה גבוהה, חה"כ מירב בן ארי אמרה כי "כיו"ר השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה בכנסת אדאג לקדם דיון דחוף בוועדת החינוך של הכנסת בנושא הקלות בפסיכומטרי עבור אוכלוסייה זו וכמובן המשך קידום הקמת מרכז אקדמי לאוכלוסיה הבדואית בישראל".

ח״כ זוהיר בהלול מסר כי "הסיור היה חשוב ומחכים ואני מודה לחברי, ח״כ כהן, שמוביל את השדולה והשכיל להתחיל בדרום הארץ את פעילות השדולה. העבודה היא רבה ואנו נעמיק בה כהוגן מכיוון שהחינוך הוא חזות הכל, ואם נדע להשכיל ולטפח את ילדינו ולהטמיע בהם את הערכים הנכונים, ניצור פה חברת מופת".
 
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, חה"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון אמרה כי "רוצים חברה שוויונית, למזער מתחים פנימיים ולאפשר תקווה וסיכויי חייבים להתחיל בחינוך.גם ברהט ,העבודה וריכוז המאמץ צריכים  להתחיל בגיל הרך במטרה לדאוג שיגיעו להשכלה גבוהה עם הכלים הדרושים.  צריך לשאוף שתלמידי הפזורה ישתלבו בכל מסגרת לימודים בה ירצו ואסור לחפש פתרון להשכלה גבוהה שנותן "הנחות" או שקל להתקבל אליה. חשוב שהתעודה שיקבלו בסיום לימודיהם תהיה איכותית. לכן, השקעה נכונה משלבי הלימוד המוקדמים הם תנאי הכרחי לשילוב".