"בית המשפט אינו פועל בזדון בעניין הריסת בתי המחבלים והוא גם אינו פועל למען אויבי ישראל", כך אמר היום (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהופיע בפני חברי ועדת חוץ וביטחון.



לדבריו, הממשלה קיבלה החלטה להרוס את בתי המחבלים ונכון שזה יבוצע סמוך ככול הניתן לאירוע כדי לחזק את ההרתעה. "כל שאנחנו מבקשים מבית המשפט הוא להחליט מהר יותר, גם אם ההחלטה בסופו של דבר תהיה בניגוד לעמדתנו".



דבריו של ראש הממשלה באים בעקבות המחלוקת סביב החלטת בית המשפט העליון לעכב הריסת בתי מחבלים עד לשמיעת עתירות בנושא, והתגובה החריפה שנשמעה מהצד הימני של המפה הפוליטית, בעיקר של ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), שקרא לשופט עוזי פוגלמן "לפשוט את מדי השופט ולהצטרף לרשימה המשותפת".



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, קרא ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, להעמיד את ח"כ יוגב לדין בעקבות דבריו.



עוד אמר ראש הממשלה בדיון, כי הוא שוקל לשלול תעודות זהות מתושבי שכונות במזרח ירושלים. נתניהו הוסיף כי בכוונתו לערוך סיור במזרח ירושלים כדי לבחון את המצב מקרוב ואף לזמן חלק מחברי הקבינט בטרם יקבל החלטה.



אחד מחברי הוועדה אף הציע לנתניהו לצאת לסיור כשהוא מחופש כמסתערב, וללמוד את המצב מקרוב.



"הגדר בארמון הנציב: החלטה טקטית"


על ההחלטה להניח את הגדר סמוך לשכונת ארמון הנציב, אמר נתניהו כי אין בה כדי להצביע על שינוי מדיניות. "מדובר בהחלטה טאקטית בלבד כמו תקצוב תאורה בצירים, מיגון תחבורה ציבורית, הכנסת כוח התערבות מהיר בצירים, סלילת כבישים עוקפים, הקלה בקבלת רישיונות נשק למי שמיומן, הקפאת החזרת גופות מחבלים, הגדלת המענקים לשוטרים שפועלים בירושלים, קביעת עונשי מינימום למידי אבנים, שלילת אזרחות ותושבות למפגעים וצעדים נוספים".



באשר לתקציב המדינה ותקציב הביטחון, אמר ראש הממשלה, כי יש להגיע לאיזון נכון בין השניים כך שניתן יהיה לשלב בין הצרכים הביטחוניים לאלו הכלכליים והחברתיים כגון חינוך ורווחה. "למרות הכול עדיין החיים קודמים לאיכות החיים. יש לייצר שיח ענייני בין האוצר למשרד הביטחון שיאפשר את הגדלתו של תקציב הביטחון מאחר והמציאות מחייבת זאת".



כך למשל, הוסיף נתניהו, כי  יש צורך להגדיל את ההשקעה והתקציב ברכישה נוספת של מערכות הגנה אקטיבית. בסופו של דבר תקציב הביטחון יהיה גבוה יותר מ-56 מיליארד אבל נמוך יותר ממה שמצפה לקבל מערכת הביטחון. "אנחנו נפעל כדי לאמץ חלק מדו"ח לוקר שהוא דו"ח רציני ומעמיק. כבר היום 70 אחוז מהדו"ח חופף את תוכנית התר"ש של צה"ל. אנחנו יכולים להגיע למצב של חפיפה בסדר גודל של 80 אחוז. הסכום הסופי של תקציב הביטחון, כחלק מתקציב המדינה, יקבע לכל המאוחר תוך שלושה שבועות, כך שהתקציב יהיה בהתאם לתר"ש".



באשר לדיאלוג האסטרטגי עם ארה"ב בדבר הגדלת הסיוע והבטחת היתרון האיכותי של צה"ל, הוא אמר כי הדיאלוג נימשך. "לא בטוח שנקבל כל מה שאנחנו רוצים אבל אנחנו מזהים הבנה מצד ארה"ב".



ראש הממשלה אמר עוד, כי נבחן פיתוח אפליקציה שתאפשר לכל אזרח להזעיק כוחות ביטחון במידה והם נתקלים באירוע ביטחוני.