קשה לעיכול: בתעשיית הבשר הגיבו אתמול בזעם לקביעתו של ארגון הבריאות העולמי כי אכילת בשר מעובד וכן בשר אדום עלולה לגרום לתחלואה בסרטן, וטענו כי הממצאים "מרחיקי לכת ותיאורטיים בלבד" וכי יש הוכחות שאכילת בשר דווקא מסייעת לבריאות בני האדם.


 

הסערה החלה אתמול, שעות ספורות לאחר שהסוכנות הבינלאומית למחקר הסרטן, הזרוע של סוכנות האו"ם העוסקת במחקר גורמי המחלה, פרסמה רשמית את הדוח, שלפיו יש "מספיק ראיות" שבשר מעובד – כל סוגי הבשר שעברו תהליך עיבוד באמצעות הוספת מלח, התססה, עישון ושיטות אחרות לשימור ולהוספת טעם, כדוגמת נקניקיות – מהווים "גורמים לסרטן המעי הגס בקרב בני אדם".
 

נוסף לכך, המחקר מצא כי יש "ראיות מוגבלות" לכך שצריכת בשר אדום – כדוגמת בקר, בשר עגל, טלה, חזיר וכבש – עלולה לגרום לסרטן המעי הגס וייתכן שאף לסרטן הלבלב ולסרטן בבלוטת הערמונית. 
 
"הממצאים האלה תומכים בהמלצות להגביל את צריכת הבשר", אמר מנהל סוכנות המחקר ד"ר כריסטופר ויילד לאחר פרסום הדוח, "במקביל - לבשר אדום יש ערך תזונתי. לכן התוצאות האלה חשובות בכך שיאפשרו לממשלות ולסוכנויות רישוי בינלאומיות לנהל הערכות סיכון במטרה להגיע לאיזון בין הסיכונים והיתרונות של אכילת בשר אדום ובשר מעובד, ולספק את המלצות התזונה הטובות ביותר". 
 
שלא במפתיע, הדוח עורר תרעומת גדולה בתעשיית הבשר ברחבי העולם, שמיהרה להסתייג מהממצאים. בארה"ב, שם מגלגלת התעשייה 95 מיליארד דולר בשנה, נמסר ממכון הבשר הצפון אמריקאי כי הדוח "מנוגד להיגיון הבסיסי ולמחקרים שמראים כי אין קשר בין בשר לסרטן". 
 
התאחדות מגדלי הבקר הלאומית ציינה כי ממצאי הסוכנות לא התקבלו פה אחד אלא ברוב קולות, וכי "מרבית המדענים מסכימים שזה לא ריאלי לבודד מזון אחד בתור גורם לסרטן ממגמה מורכבת של תזונה שמסתבכת בשל מרכיבים של סגנון חיים וסביבה". "אנחנו פשוט לא סבורים שהראיות תומכות בקשר סיבתי בין בשר אדום לסוג כלשהו של סרטן", אמרה שאלין מקניל, מנהלת אגף תזונת בני אדם בהתאחדות. 
 
בחברת הורמל, אחת מחברות עיבוד המזון הגדולות באמריקה, הדגישו כי המחקר מתעלם מהיתרונות הבריאותיים של אכילת בשר וכי "הערכים התזונתיים החשובים ביותר בבשר עולים במשקלם על כל סכנה תיאורטית". 
 
גם בקרב ארגונים העוסקים במלחמה בסרטן נשמעו אתמול קולות ספקניים בנוגע לממצאים. "אנחנו יודעים זה זמן מה שיש קשר אפשרי בין בשר אדום ומעובד לבין סרטן המעי", אמר פרופ' טים קי מאוניברסיטת אוקספורד בהודעה של הקרן למחקר הסרטן בבריטניה. "אכילת כריך בייקון מדי פעם בפעם לא גורמת נזק כלשהו – תזונה בריאה עוסקת באכילה מתונה".
 
בסמיתפילד, שוק הבשר הגדול ביותר בבריטניה, דחו את הדוח הרפואי. "זו רק הפחדה", אמר ג'ון, קצב שעובד בשוק, בשיחה עם "הגרדיאן", "אני לא רוצה לחיות עד גיל 105 גם ככה". ואילו רוברט, שיצא מבית קפה עם סנדביץ' עוף, אמר כי הוא מתייחס לממצאים בסקפטיות. "בעוד חמש שנים יהיה משהו אחר", אמר, "ואני לא חושב שאנשים ישימו לב לזה". 
 
בתוך כך, גם בישראל התייחסו אתמול לתוצאות הדרמטיות של המחקר. ברשת מקדונלד'ס הישראלית מיהרו לפרסם הודעה לתקשורת, ולפיה "הבשר הנמכר ברשת הוא 100% בשר בקר לא מעובד ורזה (בין 9% עד 11% שומן בלבד), כפי שממליצה האגודה למלחמה בסרטן".