מתווה הגז צפוי לצאת לדרך בעקבות התפטרותו הצפויה של יו”ר ש”ס, אריה דרעי, מתפקיד שר הכלכלה והעברת סמכויות החתימה על סעיף 52 לחוק ההגבלים לראש הממשלה בנימין נתניהו.



הממשלה תתכנס הבוקר (ראשון) ותתבקש לאשר את השינוי. כפיצוי יקבל דרעי את המשרד לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה החברתית, בתוספת שדרוג שייכללו בו גם חלק מערי הפריפריה. במקביל יוגדל תקציב המשרד ב־300 מיליון שקל.



העברת הסמכויות לנתניהו מבטיחה את החתימה על השימוש בסעיף 52 והוצאתו לדרך של קידוח "לוויתן". זאת כיוון שבתפקידו כשר הכלכלה יוכל נתניהו לעקוף את רשות ההגבלים ולחתום על מתווה הגז הממשלתי. חברת נובל אנרג’י וקבוצת דלק כבר נערכו לאישור המתווה והחלו בפעולות ראשונות להתחלת הפעילות. עם זאת, מתווה "לוויתן" לא יפותח במתכונת המקורית, שבה דובר על השקעה של 7.5 מיליארד דולר. על פי הערכות, היקף ההשקעה יצומצם ב־2 מיליארד דולר ויסתכם ב־5.5 מיליארד דולר. גם היקף השדה שיפותח יהיה מצומצם יותר. במקביל, עלויות הפיקוח ירדו אף הן, וזאת לנוכח מגמת ירידת מחירי הגז והנפט בעולם.



למרות כל אלה, סביר שגורמי אופוזיציה וגם ארגונים ירוקים יפנו לבג”ץ בדרישה לעצור את המתווה. לא ברור אם בית המשפט העליון יסכים לפתוח מחדש את המתווה, בטענה כי מדובר במהלך בלתי סביר בעליל.



הגדלת המשרד גם לפריפריה החברתית תאפשר לדרעי לעסוק באזורים מוחלשים שלאו דווקא שוכנים בנגב או בגליל, כלומר מוחלשים חברתית גם אם הם באזור המרכז. דרעי עצמו אמר כי הוא מעוניין בתיק זה כדי לעסוק ב’שקופים’ שאותם הוא מייצג לטענתו. עם זאת, דרעי טרם הגיע להסכמות עם נתניהו על משרד ממשלתי נוסף שאותו הוא אמור לקבל לידיו, אולם נכון לעכשיו מסתמן כי בשל רצונו שלא לעכב את העברת מתווה הגז הוא יתפטר מתפקידו במהלך השבוע הבא, ורק לאחר מכן ימשיך בדיונים עם נתניהו על משרד חלופי.



בתוך כך נודע כי לאחר התפטרות דרעי ממשרד הכלכלה, מבקשים התעשיינים למנות שר תעשייה חדש במשרד מלאה. שר התעשייה והמסחר האחרון ששימש במשרה מלאה היה שלום שמחון (העבודה). השר שאחריו, יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט, היה זה ששינה את השם למשרד הכלכלה - וכך הוא נותר גם היום.



מנכ”ל התאחדות התעשיינים הפורש, אמיר חייק, סבור שמינוי שר תעשייה במשרה מלאה הוא חשוב מאין כמותו לאתגרים הכלכליים. לדבריו, הוא משדר מסר לגבי חשיבות התעשייה הישראלית. חייק גם יוזם חתימת עצומה בפייסבוק לקידום הדרישה שלו.