שר האוצר משה כחלון ומזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן יחלו היום (ראשון) בניסיונות מחודשים להתנעת הרפורמה בחברת החשמל. המגעים ייעשו בתיאום עם שר האנרגיה יובל שטייניץ.



עקרונות הרפורמה יהיו דומים לאלה שהושגו לפני שנה וחצי, אבל נפסלו ברגע האחרון על ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. כזכור, לפיד פסל את הרפורמה משום שלטענתו עלות הוצאתה לפועל (5.8 מיליארד שקל) הייתה מוגזמת ולכל עובד פורש הובטחו כ־1.5 מיליון שקל.



מטרת הרפורמה הייתה לייעל את החברה באמצעות פרישה של עד 2,500 עובדים, להעביר חלק גבוה יותר ממקטע ייצור החשמל ליזמים פרטיים (בעלי תחרות כוח פרטיות) ובמקביל להפריט את האחריות לניהול המערכת. צעד נוסף, שנועד להבטיח את יציבותה הפיננסית של החברה, היה הנפקת חלק ממניות חברת החשמל בבורסה.



מהלכים אלה אמורים היו לסייע לאורך זמן לצמצם את היקפי החובות של החברה, הנאמדים ב־70 מיליארד שקל, ולפנות הון להשקעות שוטפות.




שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הרפורמה בחברת החשמל נתקעה גם בגלל מחלוקת על תוספות שכר שקיבלו עובדים בחברה, לטענת האוצר, שלא כדין. על פי הערכות, כחלון יורה לממונה על השכר באוצר קובי אמסלם לנסות "להלבין" את התוספות באמצעות פשרה עם העובדים.



יש לציין כי מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, תומך בקידום הרפורמה ויעשה הכל כדי לשכנע את כחלון ואת נתניהו בצורך להוציאה לפועל בהקדם האפשרי.



העיכובים בקידום הרפורמה היו אחד הגורמים שאילצו את עובדי חברת החשמל לשבש את הטיפול במערכת החשמל הקורסת ולהביא לעיכוב בתיקונים של 350 קווי מתח עליון קרועים.



בסוף השבוע התראיין יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל ב"אולפן שישי" והטיח בעובדים את האשם במחדל. העובדים טענו כי מדובר בכפיות טובה על עבודתם המסורה בתקופות הקשות ביותר של מבצע צוק איתן ובחורפים הקשים.



היום יתחילו בעבודתם ועדות הבדיקה שמינו משרד האנרגיה וחברת החשמל לבדיקת המחדלים. שר האנרגיה יובל שטייניץ כבר הודיע כי יקבל את המלצות הוועדה שהקים (בראשות מנכ"ל משרדו), גם אם יהיה מדובר בהמלצות אישיות.