המחאה בגליל המערבי: מאות בני אדם מפגינים היום (שני) נגד המתווה שמתגבש בוועדת הכספים לצמצם את הטבות המס יישובי האזור, כחלק מהמאמצים לשנות את ההחלטה. בנוסף הוקם אוהל מחאה מול משכן הכנסת בירושלים.



החל מהבוקר חוסמים המפגינים את הצמתים עין המפרץ ונהריה. מאות תושבים עומדים עם שלטים נגד שרי הממשלה ביניהם שר האוצר משה כחלון, ש"מרסק את כולנו", לטענת אחד השלטים, ושר הכלכלה היוצא אריה דרעי, ש"הופך אותנו לשקופים".



הפגנה נגד הקיצוץ בהטבות המס לפריפריה


מפגינים מניפים שלטים עליהם כתוב: "דרעי הופך אותנו לשקופים"


הפגנה נערכה גם מול משרד ראש הממשלה בירושלים. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בה: "אנחנו אתכם בכל הכוח. הממשלה עסוקה בלהמציא משרדים פיקטיביים שלא יעזרו לאף אחד במקום להעביר את הכספים ולחזק את היישובים".



הרצוג הוסיף כי "הנגב והגליל הם הציונות האמיתית. אי אפשר להמשיך להתעמר באזורים האלה ובתושביהם ולצפות שתהיה בהם צמיחה והתיישבות".



ח"כ עמיר פרץ אמר כי הממשלה נוקטת בצעדים של הפרד ומשול כאשר מוסיפה ישובים לרשימת זכאי ההטבות במס ,אך לא מוסיפה לכך תקציב. "אם ברצונה של הממשלה לסייע לישובים נוספים שתואיל להוסיף לכך תקציב ראוי ולא תפגע בתושבים שקשרו את עתידם עם הנגב והגליל, נכנסו להתחייבות שמבוססות על ההנחות ממס והיום מוצאים עצמם בשוקת שבורה".



ח"כ איציק שמולי ביקר אף הוא בהפגנה ואמר למפגינים: "עבור נתניהו אתם שקופים ותמיד תישארו שקופים. הבן המועדף על הליכוד הם ההתנחלויות ולא הפריפריה. זה מתגלה בכל פעם מחדש".



עוד אמר ח"כ שמולי: "פשוט שערורייה, לא רק שהממשלה לא מוסיפה די תקציב לאור תוספת היישובים, היא עוד מעזה לדרוש באופן חזירי את הוספת כל ההתנחלויות פנימה. אנחנו נמשיך להיאבק למען הפריפריה האמיתית בכל הכוח".



ואילו ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה באוהל המחאה מול הכנסת כי ביטול הטבות מס משמעותיות בפריפריה בנשימה אחת עם בניית משרד ממשלתי חדש שבראשו שר הפריפריה זו ציניות לשמה". נתניהו נוקט בצעדים קוסמטיים שיוכל להכריז עליהם במסיבות עיתונאים, אך מקצץ בכל הטבה מהותית של יישובי הפריפריה. הייתי מצפה משר הפריפריה הנכנס אריה דרעי לצאת נגד הגזרה אבל השקופים עליהם דיבר יוותרו שקופים גם עתה. ממשלת ציניות, זאת ממשלת נתניהו".



על פי המתווה שקידם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, ההטבה שמקבלים תושבי נהריה, מעלות תרשיחא ומטה אשר אמורה לרדת מ־11% ל־9%, ואילו ההטבה שמקבלים תושבי עכו תצומצם מ־11% ל־7%.




ח"כ גפני. "לא תהיה הצבעה כל עוד לא נוודא שאנחנו פועלים נכון". צילום: הדס פרוש, פלאש 90


בתוך, הודיע ח"כ גפני כי ההצבעה על הטבות המס ליישובים לא תתקיים כל עוד הוא לא יהיה בטוח שהוא עושה דבר טוב. הדברים באו בעקבות פרסומים שההצבעה היתה אמורה להיערך כבר היום. גפני הסביר, ש"מכיוון שהרחבנו מאוד את רשימת היישובים המוטבים ולמרות התוספת התקציבית לכך, "עדיין יש מיעוט קטן של יישובים שלגביו תהיה פגיעה מזערית לבעלי שכר גבוה וגם את זה אנחנו מנסים לפתור בדרכים שונות. על-כן לא הצביע עד שנמצה את התהליך ונוודא שהפגיעה בהם, אם בכלל תהיה כזאת, תהיה מזערית ביותר", אמר.



גפני הדגיש שוב ושוב: "אני לא אעלה את הנושא להצבעה, כל עוד לא אהיה בטוח שאני עושה דבר טוב. תמונת המצב היא כזו, שאם לא החוק שמקדמת ועדת הכספים, הרבה יישובים לא יהיו במפת הטבות המס. מבין 407 היישובים שנכללים במפה שעולה מהצעת החוק, רבים היישובים שנוספו למפה שהיתה קיימת עד היום ושנפסלה ע"י בג"צ. רמת הגולן למשל, לא נמצאת כיום במפת היישובים אך בחוק היא נכנסת, כי עונה על הקריטריונים. יש 6.2% מבין היישובים שנפגעים רק לבעלי שכר מאוד גבוה. עד 16,700 ₪ לא נפגעים כלל. מעל לרמת השכר הזו נפגעים מעט. בעלי שכר גבוה של 30 אלף שקלים ויותר ייפגעו, אך גם לא במידה גדולה".



גפני אמר: "ביקשתי שיימצאו פתרון לאותם מיעוט יישובים שנפגעים, כי אנשים צועקים שהם ייפגעו בעקבות המתווה החדש המוצע בחוק. יש דברים שאנחנו מצליחים למצוא פתרון מבחינת הקריטריונים, לא מבחינת התקציב. יותר מהתוספת של 400 המיליון שהסכים שר האוצר לתת, לא יהיו. כלומר, 1.2 מיליארד שקלים, זה התקציב שעומד לטובת הטבות המס ליישובים ולא יותר. הפתרונות המוצעים; למשל, ניתן לקבוע בהוראת שעה, שמי שיורד באחוזי הזיכוי במס במפה, לא יירד דרמטית, הכל במסגרת הקריטריונים. אני לא מביא את זה לעת עתה. אנחנו מחפשים פתרונות".