מזג האוויר ההפכפך מביא עמו גם זיהום אוויר שצפוי להתפשט ברחבי הארץ. המשרד להגנת הסביבה הודיע כי היום (שלישי) כי משעות הערב צפוי זיהום אוויר גבוה בכל רחבי הארץ.



מהמשרד נמסר כי זיהום האוויר הגבוה קשור בזרימות דרומיות מזרחיות חזקות אשר גורמות להסעת אבק מכיוון סעודיה וירדן. בשל הזיהום הגבוה המומלץ לחולי לב-ריאות, קשישים ונשים בהריון וילדים להימנע משהייה ממושכת מחוץ למבנים סגורים ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת שלא צורך באוויר הפתוח. זיהום האוויר צפוי להימשך גם מחר בשל ריכוזי אבק גבוהים בכל האזורים.



במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית. מנכ"ל מד"א אלי בין: "בשל האובך הכבד הצפוי להגיע לאזורנו בשעות הערב, אני קורא לציבור הרחב להישמע להנחיות ולעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מפגיעות האבק והאובך. בכל צורך רפואי עומדים לרשות הציבור צוותי מד"א המיומנים בקו החירום 101 של מד"א".



.האם הפסקות החשמל משבוע שעבר יחזרו אלינו? לפי חברת החשמל קיים סיכוי לכך. לפני שבוע, אזור השרון היה מנותק למשך מספר ימים מזרם החשמל משום שחברת החשמל לא הצליחה לעמוד בעומס ולא תיפקדה בשעת לחץ והיום יש חשש שמראות האפלה בערים וביישובים ישובו.



חברת החשמל פירסמה כי בעקבות התראת מזג אוויר חריג הכוללת סופות חול, החברה נערכת להיתכנות של מפגעים ברשת החשמל.



עוד נמסר כי חברת החשמל קיבלה היום התראת מזג אוויר מהשירות המטאורולוגי, שכוללת רוחות מזרחיות חזקות הנושבות מכיוון צפון ערב הסעודית וירדן לכיווננו, שגורמות לסופות חול וענני אבק, אשר יגרמו להגבלת הראות. משעות אחר הצהריים צפויים להתפתח עננים, סופות רעמים וברקים מקומיים. האובך צפוי גם להמשך הלילה ומחר, בפרט בצפון הארץ.



"לשילוב של האבק והגשמים יש פוטנציאל להפרעות באספקת החשמל והחברה נערכת בהתאם. במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל, יש להתרחק מהמקום ולדווח לאפליקציית חברת החשמל או למרכז השירות 103 של חברת החשמל בנוסף, יש לחזק חפצים ואביזרים שעלולים להינתק ולהתעופף ברוח, ולפגוע בתיילי החשמל: תריסים שאינם מחוברים כראוי, מכסי מיכלים, קולטים ודוודים על הגג, אדניות, עציצים וכדומה".




ככה זה הסתיים בפעם הקודמת ברעננה. צילום: חטיבת דובר המשטרה


השירות המטאורולוגי דיווח כי היום מזג האוויר יהיה מעונן חלקית ועדיין חם מהרגיל בעונה בעיקר במישור החוף ובשפלה. ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרים ויתכן אובך. משעות הצהרים אפשרות לגשמים מקומיים וקיים חשש קל משיטפונות בנחלי המזרח והדרום. בלילה יהיה מעונן חלקית עם ממטרים מקומיים המלווים בסופות רעמים יחידות.




האובך היום בירושלים. צילום: אבשלום ששוני


מחר יוסיף להיות מעונן חלקית עם ממטרים מקומיים המלווים בסופות רעמים יחידות. קיים חשש משיטפונות בנחלי המזרח והדרום. תחול ירידה קלה בטמפרטורות, ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרים ועדיין ייתכן אובך. בחמישי ושישי יהיה מעונן חלקית עם גשמים מקומיים ויתכנו סופות רעמים.



כזכור, הפסקות החשמל היו בעיקר באזורי גוש דן, השרון והשפלה. "בשעה 9:30 בבוקר החלה הפסקת החשמל וכעת ערב ואנחנו עדיין ללא חשמל", סיפרה יפעת, המתגוררת בכפר יונה, "גם הטלפונים הסלולאריים הפסיקו לקלוט ואנשים יצאו מהבתים בגשם וברוחות, כדי לנסות לדבר בטלפון הסלולארי. היו משפחות עם ילדים שברחו מכפר יונה. החיים ללא חשמל במשך כל כך הרבה שעות הפכו לסיוט".



לדבריה, כי פניותיה הרבות למוקד חברת החשמל לא נענו. "לעיתים, השיחה היתה מתנתקת, או ששמענו הודעה שקיים עומס חריג. בגלל קריסת האינטרנט, גם לא יכולנו לברר בדרכים אחרות מתי אספקת החשמל תחודש", היא סיפרה עוד.




הצפות ברעננה לפני שבוע. צילום: חטיבת דובר המשטרה


ראש עיריית רעננה זאב בילסקי, התראיין לתכנית "משעל על הבוקר" עם ניסים משעל ברדיו 103 FM ודיבר על כך שלא יתכן שאנשים ישבו בבית שלושה ימים ללא חשמל וכי מישהו צריך לשאת באחריות: "יש מישהו שאשם ופניתי לראש הממשלה וביקשתי שיקים ועדת חקירה ויבדוק את היערכות החברה לפני, את 48 השעות בהן הייתה שביתה של העובדים ואיך אנחנו נערכים כדי שלא יהיו מצבים כאלה בעתיד".



עוד הוא אמר כי "הקמתי ועדת חקירה בעיר ואנחנו יושבים פעמיים ביום כצוות חירום. נפיק לקחים ואם יש משהו שהיינו צריכים לעשות ולא עשינו, נפיק לקחים ונעשה את זה מיד".