האובך ששטף את הארץ אתמול צפוי להימשך גם היום (רביעי). משעות הערב נמדד זיהום אוויר גבוה פי 20 מהרגיל ברחבי הארץ ובמשרד להגנת הסביבה מבהירים כי ריכוזי אבק גבוהים צפויים גם היום בשל ריכוזי אבק גבוהים בכל האזורים.



במשרד הוסיפו כי זיהום האוויר החריג הוא במרכז ודרום הארץ. מקו נתניה-אריאל ודרומה, ונע בין פי 1.5 לפי 4 מערך ההתראה, שממנו לאנשים עם סיכון בריאותי יכולות להיווצר בעיות. זיהום האוויר הגבוה נובע מרוחות דרומיות-מזרחיות חזקות שגורמות להסעת אבק מכיוון סעודיה וירדן.



איתן מאז"ה, חזאי המשרד להגנת הסביבה, סיפר שהזיהום והאובך יימשכו גם היום: "הצפי למחר הוא שהאובך והזיהום יימשכו עד לשעות הערב, עם דעיכה הדרגתית משעות אחר הצהריים".



היום צפויים ממטרים מקומיים מלווים בסופות רעמים יחידות. קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום. תחול ירידה קלה של הטמפרטורות. ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון הארץ. 
 

בחברת החשמל נערכו בעקבות האובך והרוחות החזקות לתרחיש של תקלות ברשת וצוותים הועמדו בכוננות. במד"א פרסמו הנחיות מיוחדות לנוכח האובך והמליצו בפני אלו הסובלים מבעיות נשימה להישאר במבנים עם חלונות מוגפים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית. מדובר בין היתר בקשישים, נשים בהריון, חולי לב וחולים במחלות ריאה.



"לשילוב של האבק והגשמים יש פוטנציאל להפרעות באספקת החשמל והחברה נערכת בהתאם. במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל, יש להתרחק מהמקום ולדווח לאפליקציית חברת החשמל או למרכז השירות 103 של חברת החשמל בנוסף, יש לחזק חפצים ואביזרים שעלולים להינתק ולהתעופף ברוח, ולפגוע בתיילי החשמל: תריסים שאינם מחוברים כראוי, מכסי מיכלים, קולטים ודוודים על הגג, אדניות, עציצים וכדומה", כך נמסר מחברת החשמל.




אובך בנתיבי איילון. צילום: אבשלום ששוני



אתמול האובך וסופות החול אילצו את טייס מטוס חברת התעופה הירדנית רויאל ג'ורדיין, שהמריא מדובאי בדרכו לבירת ירדן עמאן, להמשיך בטיסה לנמל התעופה בן גוריון. בשל חשש ממחסור בדלק הוכרז בנתב"ג מצב חירום, אבל המטוס, שעל סיפונו היו 56 נוסעים ואנשי צוות, נחת בסופו של דבר בשלום - ולאחר תדלוק המשיך בדרכו לעמאן. במקביל, הודיעה חברת ארקיע כי בשל תנאי הראות הקשים יועתקו מחר הטיסות שאמורות לצאת בין השעות 08:00-14:00 משדה דב בתל אביב, למסלולים בנתב"ג.



החזאי התורן בשירות המטאורולוגי, אנטולי חריטונוב, מסר כי רוחות מזרחיות חזקות שהגיעו עד למהירות של 60 קמ"ש גרמו לאובך. לקראת שעות הערב ירדו לפרקים גשמים מקומיים, מלווים בסופות רעמים. במהלך שעות היום נמדדו בכמה מקומות רמות זיהום אוויר החורגות מהתקן שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה. כך למשל בתל אביב ובירושלים היתה רמת זיהום האוויר פי 10 מהמותר.