השאירו את התריסים סגורים. האובך שהחל כבר אתמול מוסיף להיות איתנו גם היום (רביעי) ואיתו זיהום האוויר. שקיעתו צפויה בהדרגה מאחר הצהריים ועד סוף השבוע. במשרד להגנת הסביבה מצביעים על ערכי זיהום גבוהים ששררו לפנות בוקר מאזור נתניה ודרומה שנעים בין פי שניים לפי חמישה מערך ההתראה הבריאותי, הגבול העליון המסוכן לבריאות.



בשל תנאי מזג האוויר נסגר נמל תעופה בן גוריון להמראות בלבד למשך כשעה. המראתן של  11 טיסות התעכבו וכעת השדה שב לפעילות סדירה. 



רשות שדות התעופה פרסמה כי שדה דב בתל אביב נסגר להמראות ונחיתות בשל הגבלת ריאות ומוקדם יותר נסגר גם שדה התעופה באילת. בחברת החשמל נערכו בעקבות האובך והרוחות החזקות לתרחיש של תקלות ברשת וצוותים הועמדו בכוננות. במד"א פרסמו הנחיות מיוחדות לנוכח האובך והמליצו בפני אלו הסובלים מבעיות נשימה להישאר במבנים עם חלונות מוגפים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית. מדובר בין היתר בקשישים, נשים בהריון, חולי לב וחולים במחלות ריאה.



בתוך כך, כתוצאה מרוחות עזות נפל חייל שעמד על טנק בבסיס בצפון ונפצע באורח בינוני. החייל שנפל ונחבל פונה על ידי מסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה.




אובך בשמי הארץ. צילום: אבשלום ששוני


שיאניות הזיהום עד כה הן: ירושלים, בית שמש ומרחב הרי ירושלים עם פי 30 מערכי הזיהום הממוצעים של יום רגיל נכון לשעות הלילה, אבל הזיהום כבר במגמת ירידה.




מנסים להילחם באובך. צילום: אבשלום ששוני


חלה החמרה משמעותית בריכוזי זיהום האוויר בשעות האחרונות. המשרד להגנת הסביבה מודיע כי משעות הצהריים נמדדו עליות בריכוזי זיהום האוויר הצפון הארץ ומרכזה.



בגוש-דן חלה בשעות האחרונות החמרה משמעותית ברמות הזיהום וכעת רמתו גבוה פי 4.5 מרמתו בשעות הבוקר. באזור אריאל נמדדו ריכוזי זיהום גבוהים פי 8 מריכוזי הזיהום שנמדדו בשעות הבוקר.



רמות זיהום האוויר שנמדדו ברחבי הארץ חורגות מהרמות ביחס לממוצע: בתל אביב פי 8.8 מיום רגיל, גבעתיים פי 12.1, רחובות פי 10.3, מודיעין ואריאל פי 11.6, ירושלים ובית שמש פי 13.6 מיום רגיל, באר שבע פי 16.1 מיום רגיל, ערד ודימונה פי 13.9, באשקלון פי 5.5 ובחיפה והגליל התחתון פי 1.6-1.8 מיום רגיל.




רגיעה עד סוף השבוע. צילום: אלוני מור


השירות המטאורולוגי דיווח כי מחר וביום שישי צפויים להיות ממטרים מקומיים ויתכנו סופות רעמים בודדות כשיש חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום. תחול התקררות קלה נוספת.




לא מומלץ לצאת החוצה. צילום: אבשלום ששוני

"בפעם הקודמת שהוכרז על אובך יצאתי מהבית ותוך זמן קצר הגעתי למיון בבית חולים", מספר יובל בן 39 מתל אביב, חולה כרוני הסובל מאי ספיקת לב, אחד מאלפי חולי לב וריאות בישראל.



בימים האחרונים ניתנת באמצעי התקשורת אזהרה לקשישים, נשים בהריון ותינוקות לא להרבות ביציאה מהבית ולהימנע ממאמץ גופני, הסיכון על חולי לב גבוה באופן משמעותי מאשר לקבוצות הסיכון האחרות.



"אדם בריא שיוצא לאובך יגיד: 'איכס איזה יום מגעיל ובזה נגמר הסיפור. אם אני יוצא, תוך כמה דקות אני במצוקת נשימה ולחץ בחזה, מרגיש מועקה פיזית, הדופק שלי עולה והנשימה נעשית מהירה. אני משתעל כמו מעשן כבד שעישן קופסא שלמה של סיגריות בבת אחת. היכולת שלי לתפקד יורדת בחדות וזה קורה ללא שום מאמץ גופני חריג. יכול לקרות מהליכה ברגל למכולת. למדתי שבימים האלה עדיף שאסתגר בבית ולנוח", הוסיף יובל.



עלייה של 10 אחוזים בפניות למד"א



ד"ר רפי סטרוגו, מנהל אגף הרפואה במגן דוד אדום: "בגל האובך הנוכחי נרשמה עלייה של 10 אחוזים בפניות למד"א בעוד בגל של הקיץ הגיעה העלייה בפניות לכ-40%". סטרוגו מחלק את דרגות הסיכון באוכלוסייה לשלוש קבוצות בהתאם למה שהוא מגדיר ה"רזרבה הפיזיולוגית" שיש לאדם, עד כמה אדם יכול לספוג מצבי קיצון סביבתיים.



לדבריו אנשים בריאים וצעירים ללא רקע של מחלות הם בקבוצה עם הסיכון הנמוך ביותר "לאדם כזה יש מספיק רזרבות בריאות המתמודדות בהצלחה עם תנאי קיצון".



לעומת זאת, זקנים מגיל 75 ומעלה נמצאים בסיכון כי התפקוד של הריאות בגיל המבוגר יורד, נשים בהריון בסיכון כי ההיריון הוא עומס על הגוף ותנאי קיצון מגבירים את העומס, תינוקות עד גיל שנה שלא השלימו את המערכות השונות ומערכת החיסון שלהם עדיין איננה עובדת ברמה המיטבית וכן אנשים עם רגישויות נשימתיות כמו אנשים אסתמטיים.



בסיכון הגבוה ביותר נמצאים החולים הכרוניים הסובלים מאי ספיקת לב, מחלות ריאה כרוניות ודלקות ריאות חוזרות. אלה אנשים ללא רזרבות וכל מצב קיצון כזה עלול להביא אותם לאשפוז בבית חולים. חלק מהחולים מגיעים לבית החולים מונשמים ומצבם עלול להסתבך עד כדי מוות, במיוחד עכשיו בחורף כשניתן להדבק ממאושפזים אנשים עם סיבוכי שפעת ודלקות ריאות.