התחתנתי בגיל 20, ועכשיו, בגיל 60, קניתי דירה והשיפוץ של הדירה החדשה מתעכב ואני מוצאת את עצמי גרה עם בעלי אצל אמי. אני מרגישה מבורכת שאני יכולה להיות עם אמא שלי ואני רוצה לדעת מה הסיבה שחזרתי לגור עמה עכשיו ועל מה עלי להסתכל בהזדמנות הזאת שניתנה לי?


"תמצית הראייה האחרת עוסקת בנגזרת של האדם, כלומר שהאדם הוא תמצית של איזושהי נגזרת משרשרת דורית. ואם תמצית האדם חלק משרשרת דורית, אז יכול להיות שאת פשוט תמצית של אמא שלך, כלומר שאת הנגזרת של אמא שלך. הרבה מאוד אנשים לא יכולים לגלות את הנגזרת שלהם כי לפעמים אנחנו יכולים להתחבב על הורה אחר או להעריץ הורה אחר, ואז אנו נוטים לחשוב שאנו נגזרת של ההורה שאנחנו מאוד אוהדים, שהיינו רוצים להידמות לו, אבל אנחנו לא הנגזרת שלו. יכול להיות שאת מגלה שאת הנגזרת של אמא שלך בתת־המודע ואת בעצם צריכה לחקור את עצמך דרכה. זה קורה הרבה פעמים שאנחנו לא מוכנים להיוודע לנגזרת שלנו, כלומר למראה שלנו, אל מי שאנחנו. ואז הרבה פעמים יש לנו מזל. ומה שקרה לך זה מזל, כי לחקור את עצמנו דרך הנגזרת המקורית שלנו, השורשית שלנו, מעניק לנו גם אפשרות לחקור את עצמנו דרך נגזרת שהיא לא השורשית שלנו, ולא דרך השרשרת הדורית שלנו, אלא דרך מישהו כמו מעביד, חבר, מעסיק, מורה, שהוא הנגזרת שלנו. התאפשר לך בגיל 60 לחקור את עצמך ולראות את עצמך במראה דרך אמא שלך, כי את הנגזרת שלה, וזה דבר מאוד גדול. כך תוכלי לראות מה היית רוצה לשפר, כי תמיד יש מה לשפר. איך היית רוצה לראות את עצמך בגיל 85 כמו בגילה של אמא שלך? ואיך היית רוצה ליצור בגיל שלה מערכת יחסים עם הנכדים והילדים שלה? כך את יכולה לחקור את עצמך דרכה, ולא הרבה אנשים זוכים להזדמנות כזאת. יש לך אפשרות לראות את עצמך מן השורש וזו חקירה אמיתית, כי את גרה אצלה כרגע ויכולה להתבונן במה שאת צריכה לעשות בשביל לשנות את זה. איך היחסים שלה עם האנשים שהיא נמצאת איתם, כי בכל מה שהיא מראה לך עכשיו, היא בעצם מראה לך את העתיד, מה שאת יכולה להיות, ואת יכולה לשנות את זה אם תתוודעי לזה בהכרה ובגיל 60. את צריכה לחשוב מה היית רוצה לשנות אצלך, בשביל לראות את עצמך משופרת בגיל 85. לפגוש את עצמי במראה מהשורש שלי זה דבר גדול מהחיים. אנו יכולים לצפות בעצמנו ולראות כמה אנחנו דומים וזה מרתק לראות זאת וגם ומאוד משמעותי בשביל לשפר את עצמנו".



אני רוצה לדעת מהי מלאות לפי הראייה אחרת, מלאות שהיא ההפך מריקנות. איך אני יכול לדעת מה יגרום לי להרגיש יותר מלא בחיים ומה אני יכול לעשות בשביל להרגיש כך?


"לפי התפיסה של הראייה האחרת, האדם הוא נגזרת של איזושהי נגזרת מהשרשרת הדורית, והרבה פעמים המלאות שלנו תלויה במלאות של אותה הנגזרת שאליה אנו שייכים. מלאות היא דבר מאוד סובייקטיבי, כי אנשים מתמלאים מכל מיני רצונות או צרכים אישיים פנימיים שונים. יש אנשים שמתמלאים משופינג ויש אנשים שמתמלאים מקריאת ספר טוב ויש אנשים שמתמלאים משיחה מעניינת. אבל אתה מדבר על מלאות שבה אדם מרגיש יותר שלם בתוכו, וזה דבר מאוד גדול, זה דבר שעמו אנו עוברים תהליכים בחיים. בשביל להגיע להיות שלם עם עצמי אני חייב לעבור חקירה פנימית. לבדוק כמה אני יכול להתמלא ביחס למקום שבאתי וכמה אני יכול להשלים את עצמי. יש הרבה אנשים שהיו רוצים להיות שלמים עם עצמם אם הם היו לגמרי שונים מהשרשרת הדורית שלהם. אז הם יוצרים איזשהו ניתוק דורי וקונים תרבויות או מראה אחר, וזה דבר מאוד לא פשוט, כי אז הם מרגישים חסכים מכיוונים שונים. הכוונה במלאות היא לשלמות. אני שואף להיות שלם ממה שהיה חסר לי מהשרשרת הדורית שלי. לכן השאלה המדויקת היא איך אני משלים את החסכים מהשרשת הדורית שלי? אם למשל בילדות שלך לא חווית את אחד מההורים שלך באופן מלא, אז חלק מהשלמות שלך בחיים תהיה לחוות את ההורות שלך בצורה מלאה. לכן לפי התפיסה של הראייה אחרת, מלאות זה דבר מאוד סובייקטיבי לכל אדם מאותה נגזרת שממנה הוא בא. והרצון של האדם להרגיש מלאות זה להשלים את החסרים שהיו לו כדי להרגיש שלם". 



ערכה: הדס בארי



מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב"רדיו ללא הפסקה"