צה"ל שומר על מעמדו כגוף הפופולרי ביותר בקרב אזרחי ישראל, עם 84% תמיכה, כך עולה הבוקר (שלישי) ממדד הדמוקרטיה לשנת 2015, שהגיש המכון הישראלי לדמוקרטיה לנשיא המדינה ראובן ריבלין. המוסד השני בפופולריות הוא נשיא המדינה, הנהנה מתמיכה של 70% ואחריו בית המשפט העליון עם 62%. מנגד, הממסד הפוליטי לא זוכה לאמון רב. הכנסת זוכה לתמיכה של 35% ואילו הממשלה - 36%.



בנוסף, רוב הציבור חושב שחברי הכנסת לא עובדים קשה ולא מבצעים את תפקידם באופן מיטבי (54%) ויותר משלושה רבעים מהאזרחים מרגישים שהם אינם מסוגלים להשפיע באמת על מדיניות הממשלה (78%).



שלל הפרשיות שהעסיקו את המשטרה בשנה האחרונה לא הועילו לתדמיתה ו-42% מאזרחים שנותנים בה אמון מהווים ירידה זאת השנה רביעית ברציפות.



בפרק שעסק בסובלנות ובקבלת האחר מראה החברה הישראלית מידה מוגבלת מאד של נכונות לגור ליד אנשים ממגזרים שונים או בעלי מוגבלויות. כך, 43.5% לא היו מסכימים לקבל שכנים שהם עובדים זרים, 30% לא היו מוכנים לקבל כשכנים חולי נפש בשיקום, 24% לא היו רוצים לגור בשכנות לחרדים ו-22% לא היו רוצים לגור בשכנות לזוג חד מיני.



השבר בין יהודים לערבים מעמיק


בנוגע ליחסי יהודים-ערבים, על רקע המתיחות בין יהודים לערבים אזרחי ישראל, עולה מהמדד כי 56% מהיהודים חושבים שיש סתירה בין השתייכות הערבים אזרחי ישראל לעם הפלסטיני לבין נאמנותם האזרחית למדינת ישראל. בציבור הערבי, באופן טבעי, רוב גדול (76%) לא חושב שיש סתירה.



42% מהיהודים חוששים מכך שהערבים לא השלימו עם קיומה של המדינה והם מעוניינים לחסלה ושהם מהווים איום ביטחוני (39%).



36% מהיהודים לא היו רוצים לגור בשכנות לערבים אך רק 11% מהערבים לא היו רוצים לגור בשכנות למשפחה יהודית. נתון מעודד בהקשר זה, התקבל בתשובה לשאלה האם ישנה עדיפות לזהותו של הרופא בקבלת טיפול (ערבי או יהודי), 78% מהיהודים טענו, כי אין להם העדפה לזהות הרופא ו-91% מהערבים ענו תשובה זו.



רוב היהודים (61%) תומכים בדרישה להצהרת נאמנות למדינה ולסמליה כתנאי לַזכוּת לבחור ולהיבחר לכנסת (רוב גדול של הערבים, 84%, מתנגדים כמובן לרעיון זה).



מדינה יהודית ודמוקרטית – רק כרבע מן היהודים (27%) חושבים ששני הערכים חשובים באותה מידה, זאת בניגוד לרוב שהחזיקו בעמדה זו עד לפני שנים מעטות. לעומת זאת, יש כמעט שוויון בין אלה המעדיפים את הרכיב היהודי לבין אלה שהרכיב הדמוקרטי חשוב להם יותר.



באופן אישי, הישראלים מגדירים את מצבם כחיובי – 75% אומרים שמצבם טוב או טוב מאד. רוב גדול, 84% מהנסקרים, ערבים ויהודים, מעדיפים להישאר בארץ גם אם יקבלו אזרחות אמריקאית או של מדינה מערבית אחרת.לעומת זאת, מצבה הכללי של המדינה מוערך בכלל המדגם כבינוני. ומצבה של הציונות גם הוא טוב - 86% מהיהודים מגדירים את עצמם מאוד ציונים או די ציונים.



נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר, אמר כי תוצאות המדד מצביעות על המשך ירידת אמון הציבור במוסדות השלטון ומשקפות מגמות מדאיגות של התגברות הניכור כלפי הממסד בקרב רבים בציבור. כמו כן, התוצאות ממחישות את עומק השבר ביחסים שבין אזרחי ישראל היהודים והערבים".



פרופ' תמר הרמן, ראש מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות, שערכה את המדד, אמרה: "הציבור הישראלי דמוקרטי בתיאוריה, אך הרבה פחות מחויב ליישום העקרונות הדמוקרטיים בפועל".