מתי בפעם האחרונה עשיתם קניות אונליין? האם זה היה ממש בשעות האחרונות, כשהזמנתם לעצמכם פינוק כלשהו שאתם לא באמת צריכים? אולי בימים האחרונים, כשעשיתם קניות בסופר הווירטואלי? האם הקניות ברשת הפכו לחלק בלתי נפרד מהשגרה שלכם, כשאתם עושים זאת בעיניים עצומות, ואולי אתם בכלל שייכים לזן הנכחד ההוא של הישראלים, שעדיין ממאנים ללחוץ על כפתור הרכישה ומאמינים בקניות אולד פאשן בקניונים ובחנויות?
 
בהתחשב בכך שאפשר לקנות ברשת הכל, אבל באמת הכל – תרופות, קוסמטיקה, גאדג'טים, כלי בית, בגדים, מזון, שתייה, מוצרים לילדים ולבעלי חיים או בקיצור, כל מה שניתן להעלות על הדעת – לא מפתיע שהישראלי הממוצע מבצע את הרכישות שלו אונליין, ולעתים תכופות מאוד. על פי נתונים שנאספו ב־2014 בשלוש חברות האשראי, כ־1.8 מיליון ישראלים ביצעו קניות אונליין בשנה שעברה. הצפי הוא זינוק של כמעט 50% בנתון הזה בשנת 2015, כשמ־2011 הנתון הזה נסק ב־208%. 
 
ממחקר שערכה גוגל בשיתוף עם "מילוורד בראון" ביולי 2015, עלה כי הישראלים מעדיפים לקנות בעיקר באתרים בינלאומיים, תודות למבצעים. צרכנים כבדים נחשבים לכאלה שביצעו לפחות חמש רכישות אונליין במהלך חודשיים, ושליש מהם בזבזו למעלה מ־500 שקל בקניות ברשת.
 

בין אם אתם צרכנים קלים או כבדים, זו ללא ספק התקופה השמחה ביותר בשנה לחובבי השופינג אונליין. בין יום הקניות הישראלי SHOPPING IL שיחול השבוע (11־12 בנובמבר) לבין יום הרווקים הסיני (גם הוא ב־11 בנובמבר) וקרנבל הקניות האמריקאי בלאק פריידיי ב־27 בחודש, ששלושה ימים אחריו מגיע כמדי שנה סייבר מאנדיי - צפויים לכם כמה שבועות של שיכרון חושים. לכם ולכרטיס האשראי.
 
אוהבים סיילים עד הבית

מתי ואיך נדבקה ישראל בשגעת הקניות הווירטואלית? קשה להצביע על מועד מדויק. כבר ב־2009, בדוח שפרסם משרד התעשייה והמסחר, נמצא כי 850 אלף ישראלים רכשו דבר מה ברשת באותה שנה. הנתונים אז הצביעו על כך ש־44% מהקונים ביצעו קנייה אונליין לפחות שלוש פעמים בשנה. מאז הספקנו להדביק את הפער עם העולם המערבי, לא מעט בזכות ענקיות הקניות עלי אקספרס ואיביי, שפתחו לנו צוהר לעולם שכולו כיסויים לסמארטפון ומדבקות לרכב במחירים מגוחכים.
 
על "יום שישי השחור", כלומר הבלאק פריידיי, ועל הסייבר מאנדיי שמענו מהקרובים באמריקה ומהחברים שהיו נבונים מספיק להצטייד בכרטיסי טיסה לתאריכים הרלוונטיים, ולחזור ארצה עם מזוודות גדושות כל טוב. דבר אחד ברור: אנחנו אוהבים סיילים, במיוחד כשאפשר לקבל אותם עד הבית.
 
יום הקניות הלאומי החדש שלנו, SHOPPING IL, הוא מסורת טרייה יחסית: זו השנה השנייה שבה הוא נערך. מדובר ביוזמה של גוגל וחברת ישראכרט, שנעשית בשיתוף 300 עסקים מקומיים (לעומת 125 ב־2014) ומערך כולל של 2,200 מבצעים בשלל תחומים, כשההנחות מגיעות בממוצע עד ל־50%. 
בשנה שעברה נרשם יום הקניות הזה כהצלחה מסחררת. באתר הראשי של SHOPPING IL נרשמו 1.1 מיליון כניסות והיקף מכירות של 20 מיליון שקלים.

השנה הוא כבר צפוי להגיע ל־30 מיליון שקלים. הפעם יוצעו למכירה גם רכבים מהיבואן (למשל לובינסקי, שמוכרת את מותגי פיג'ו וסיטרואן) וחבילות נופש ליעדים שונים. גם רשתות גדולות משתתפות ביום הקניות, כמו קסטרו, רנואר, גולף קידס, ארקיע, דלתא ועוד. 
 
ישראכרט צפויה להשיק את שירות התשלום הדיגיטלי MasterPass, שמייתר את הצורך בהקלדת פרטי כרטיס אשראי, ותציע הנחה של 30 שקלים נוספים למשתמשים שיצטרפו. שווי היום הזה לשוק הקניות אונליין: כ־60 מיליון שקלים. חברת המחקר הלוי דוויק סבורה שהוא מסייע גם להגברת המודעות לקניות אונליין ומביא להצטרפות לקוחות חדשים.
 
"אחת מההצלחות של SHOPPING IL הייתה העובדה שבתי עסק רבים, בדגש על עסקים קטנים, נחשפו לקהלים חדשים. כ־67% מהרוכשים עשו זאת מאתר ישראלי שלא הכירו קודם לכן", מסביר מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל. "זהו מנוף צמיחה אמיתי עבור בתי העסק. אנחנו רוצים לעודד את העסקים הישראליים להרחיב את פעילותם המקוונת ובכך לתרום לצמיחה כלכלית ולטובתו של הצרכן הישראלי".
 
63 מוצרים בשנייה

אף על פי שיש לנו עכשיו יום קניות לאומי משלנו, המחקר שערכו גוגל ומילוורד בראון מראה שהישראלים בכל זאת מעדיפים לעשות קניות באתרים מחו"ל, וכנראה שבצדק. המחירים מעבר לים עדיין מפתים, כמו גם היצע המוצרים הרחב עד בלתי נגמר. המחקר של גוגל מצא ש־%65 מהמשתתפים קנו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה מאתר בינלאומי. אחוזי הרכישות מתחלקים באופן הבא: 53% רכשו אופנה, 27% מחשבים, 24% צעצועים, 21% קוסמטיקה ו־16% מוצרים לבית.
 
צמד המלים בלאק פריידיי כבר הפך למזוהה באופן אינסטינקטיבי עם חגיגת קניות והנחות. אף על פי שהמאורע מתרחש מדי שנה ביום שישי האחרון של נובמבר בארצות הברית וכבר התרגלנו לראות את התמונות המטרידות של המוני קונים מסוחררים פושטים על החנויות, המבצעים זולגים גם לרשת וממשיכים למה שמכונה סייבר מאנדיי – יום שני שאחרי יום שישי השחור. ההנחות יכולות להגיע ל־%50, 60% ואפילו 70% ו־%80.
 
השאלה היחידה היא האם בלאק פריידיי משתלם גם לישראלים. בניגוד לעלויות השילוח ממזרח אסיה, המשלוחים מארצות הברית לארץ הקודש עדיין יקרים להחריד ויכולים להגיע גם לעשרות ומאות דולרים. בחלק גדול מהאתרים כלל לא מוצע משלוח לישראל (כמו למשל בענקית הקניות אמזון).
 
אבל גם לזה יש פתרון. שירותים כמו mustop ו־BUY2USA מציעים לספק לקונים הישראלים כתובת משלוח אמריקאית ולשנע לעברם את הסחורה. זה יכול לצאת פחות יקר או לפתור את עניין היעדר המשלוח, אבל עדיין לא מדובר בעסק זול מאוד. משלוח חבילת בגדים במשקל שלושה קילו ובערך של 50 דולר יעלה לכם 75 דולר נוספים, יותר מערך החבילה עצמה.
 
אפשרות נוספת היא לפנות לאתרים כמו איביי, שבהם רבים מהמוכרים מציעים משלוחים לישראל בעלויות סבירות (לא כולם, יש לציין). באיביי מציינים גם כי האתר מפעיל תוכנית שילוח גלובלית, שבזכותה יתאפשר למוכרים מארצות הברית להציע את מוצריהם ללא צורך בעיסוק בנושא המשלוח. במסגרת התוכנית, המוכרים ישלחו את המוצרים שנמכרו למחסן לוגיסטי של איביי וזו, בהסכם עם גורם שילוח מרכזי, תדאג לשלוח המוצרים ליעדם תוך כדי עמידה בחוקי המכס בכל מדינה שאליה מבוצע השילוח.
 
"המודעות לחגיגת הקניות בלאק פריידי ומקבילתה המקוונת הסייבר מאנדיי עלתה מאוד בשנים האחרונות, גם בקרב הצרכנים הישראלים", אומר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל. "בשנת 2014 נרשם זינוק של 126% בהיקף הרכישות של ישראלים, שקנו 63 מוצרים בכל שנייה. בתום יום המכירות הסתכמו רכישות הישראלים בלמעלה מ־90 אלף מוצרים".
 
על פי הנתונים של איביי, הקטגוריה החביבה על הישראלים לקניות בבלאק פריידיי בשנה שעברה היא, באופן לא מאוד מפתיע, סמארטפונים. היא זינקה ב־300% לעומת 2013, כשהמכשירים העיקריים שהוזמנו היו סמסונג גלקסי S5, שנמכרו בחצי מהמחיר הרגיל. עוד הוזמנו: טאנבלטים (גידול של 139%), מצלמות דיגיטליות, שעונים ועוד. ישראלי אחד רכש טבעת יהלום 2.25 קראט ב־42 אלף שקלים ואחר קנה שעון זהב של חברת ברייטלינג במחיר מבצע של 19 אלף שקלים, ובכך חסך כעשרת אלפים שקלים.
 
אף על פי שהזמנות מחו"ל לעתים כרוכות בתשלומים נוספים מעבר למשלוח, כמו מע"מ (מעל 75 דולר) ומכס (מעל 1,200 שקלים) – נראה שעדיין משתלם לרכוש בבלאק פריידיי, וכך חושבים ישראלים רבים.
 
ומה באשר לחגיגת הקניות הסינית, שתיערך במקביל לחגיגת הקניות הישראלית? בסין מציינים את יום הרווקים הלאומי בפסטיבל קניות שמצליח לשבור אפילו את שיאי המכירות של בלאק פריידיי, עם הנחות שיכולות להגיע גם עד ל־80% בכל הקטגוריות במעצמת הקניות עלי אקספרס. 
 
מאחר שרוב המשלוחים לישראל בעלי אקספרס הם בחינם, אין ספק שמדובר בעסקה משתלמת ביותר. אלא שבמקרים רבים זה בא גם על חשבון האיכות. מוצרי אלקטרוניקה, למשל, כדאי להזמין אך ורק ממוכרים שקיבלו ביקורות טובות רבות, ובמקרים של הזמנת בגדים יש לקחת בחשבון שהמידות במזרח אסיה קטנות מאוד לעומת המידות במזרח התיכון. גם המשלוח אורך זמן רב, לפעמים גם שישה עד שמונה שבועות.
 
מכל אלה אפשר להמר די בוודאות על כך שאף כרטיס אשראי לא יישאר אדיש בשבועיים הקרובים. ובהצלחה לרשות הדואר, שגם ככה קורסת תחת הנטל.