רבים חושבים על גיל הפנסיה ככזה שמאפשר ליהנות מזמן פנוי לא מוגבל ולבלות גם בחופשות, שבגיל צעיר יותר התקשינו לעתים להתפנות אליהן. אבל בעידן של שחיקת הפנסיה, יוקר המחיה המאמיר והשכר העומד במקום של מעמד הביניים והשכבות החלשות - אזרחים ותיקים רבים בישראל ובהם כאלה שרחוקים מקו העוני מוצאים עצמם מרותקים לשגרה אפורה בעיקר בבית, ואף רחוקים ממציאות פיננסית שתאפשר להם ליהנות מחופשה בסיסית.

על פי סקר מיוחד של מכון גיאוקרטוגרפיה שנערך בחודש אוקטובר לכבוד חודש האזרח הוותיק הבינלאומי, אחד מכל שלושה קשישים בישראל אינו מרשה לעצמו לצאת לחופשה. המשיבים היו גברים ונשים מגיל 70 ומעלה, המהווים מדגם מייצג ארצי של האוכלוסייה היהודית בישראל בשכבת הגיל הזאת. 23% אינם יוצאים לחופשות כלל, ובקרב 38% מהישראלים המבוגרים - חופשה בבית מלון אינה עניין שבשגרה. רק 25% יוצאים לחופשה פעם בשנה בממוצע ו־27% בתדירות גבוהה יותר. אבל 27% אחרים השיבו שיצאו לחופשה לפני יותר משלוש או חמש שנים או שאינם זוכרים כלל מתי הייתה חופשתם האחרונה.
בקרב המבוגרים שציינו כי אינם נוהגים לנפוש או לטייל - 29% ציינו סיבות בריאותיות כמגבלה העיקרית המונעת מהם חופשה, אבל 30% ציינו כי מצבם הכלכלי הוא הסיבה העיקרית, וכי אם היו רוצים לצאת לחופשה לא היו יכולים לאפשר לעצמם.

את הסקר הזמינה רשת הדיור המוגן בית בלב, שיצאה בעקבותיו בפרויקט חברתי ייחודי המיועד דווקא לקשישים שגורלם לא שפר עליהם, לעומת אלה שהכסף לדיור מוגן ושלל הפעילויות שהוא מציע מצוי בכיסם. מדובר בקשישים המתגוררים בקהילה, ורבים מהם לבדם. הרשת הזמינה בני 70 ומעלה לחופשות אירוח במתנה בבתי הדיור שלה ברחבי הארץ, הכוללות אירוח מלא של שני לילות והשתתפות בפעילויות הבידור, החברה והספורט השונות.

מזי אורן, מנהלת אחד מבתי הרשת ועובדת סוציאלית במקצועה, מסבירה: "המצב של הגיל השלישי בישראל הוא בכי רע. דיון מוגן נתפס היום כמשהו בלתי מושג, וזה עצוב. הרבה מאוד אנשים היו רוצים להיות תלויים פחות במשפחה ויותר עצמאיים. אנחנו עובדים עם הפנים לקהילה כל השנה, ולרוב עם אנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם להיות דיירים שלנו". אורן מדגישה: "פנסיה היא לא חופשה, טעות לחשוב ככה כי טרדות היומיום ממשיכות לאתגר יותר, בעיקר בתחום הבריאותי. חופשה בכל גיל, ובפרט בגיל השלישי, היא יציאה משגרה שגם מסייעת להתמודד עם בדידות ודיכאון".