חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שלחה היום (שלישי) מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין ולמפכ"ל, רוני אלשיך, בו היא תובעת מהם לפעול בדחיפות ולחקור את נסיבות חקירתם של חמישה ממארגני ההפגנות נגד מתווה הגז.



במכתב היא כתבה: "אבקשכם לבדוק את הנסיבות החריגות שבהן זומנו לחקירה/הוזהרו/הופחדו/היו מושא לסנקציות במשטרה: מור גלבוע, עדי פלד, אלון ויסר, איתי שפירא וכרמל שצמן. חקירתם, האיומים שהושמעו כלפיהם, הסנקציות שננקטו נגדם ועצם מעצרם לחקירה, וזאת במחוזות משטרה שונים בארץ אך בדפוס זהה וחריג ביותר - מעידים על הנחייה מפורשת ומתואמת, שיש בה פגיעה חמורה ביותר בחופש הביטוי, בזכויות אדם ובדמוקרטיה".



עוד היא כתבה: "ברצוני גם לדעת מי נתן את ההנחיה המתואמת, מדוע נתנה, האם היה זה דרג פוליטי, והאם נבדקו ההשלכות המשפטיות של המעצר. כמו כן אבקשכם לבטל לאלתר כל רישום וכל סנקציה שהוטלו על הנ"ל, ולהבהיר להם כי עצם ארגון הפגנות הוא זכות דמוקרטית מוקנית וכי לא יבולע להם רע אם יוסיפו לעשות זאת".




ההפגנה נגד מתווה הגז. צילום: אבשלום ששוני


"אין להם כל עבר פלילי"


יחימוביץ' הדגישה כי במהלך ההפגנות נעצרו 11 מפגינים מסיבות שונות ומכתבה אינו נוגע אליהם, אלא לחמישה שזומנו לחקירה יום לאחר ההפגנות "ובאופן ברור וודאי לא היו מעורבים בשום הפרת סדר ולו הקלה ביותר. כל חטאם היה שהם היו אלה שחתמו על בקשות ההיתר לקיים את ההפגנות. אין להם כל עבר פלילי, מעולם לא נלקחו מהם טביעות אצבע ומעולם לא ביקרו קודם לכן במשטרה".



"אציין שוב כי דפוס הקריאה לחקירה, האזהרות, החמרת היתר אף שלא נעברה שום עברה, השיחות שנשאו אופי של הפחדה ואיום למפרע וטיב הסנקציות הוא דפוס אחיד, הוא אינו עולה בקנה אחד עם זכויות יסוד במדינה דמוקרטית. סימני שאלה וסימני קריאה רבים עולים ממה שהתרחש לאחר ההפגנה, ודגל שחור מתנוסס מעל ההתרחשויות. מדובר בניסיון השתקה ברוטאלי, מכוון ומתוזמן של מחאה שהפתיעה ככל הנראה בעוצמתה", כתבה חברת הכנסת.




ההפגנה בת"א. צילום: אבשלום ששוני


השר לביטחון הפנים התייחס


אמש, התייחס השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, בחשבון הטוויטר שלו לעניין: "לכל הפונים בעניין המחאה נגד מתווה הגז: דומני שזה ברור מאליו אך בכל זאת אבהיר- שר לביטחון הפנים אינו מנחה את המשטרה מתי לפתוח בחקירה או מתי להימנע ממנה".




מספר דקות לאחר מכן הוא הוסיף כי "שר גם לא רשאי להנחות את המשטרה את מי לחקור ואת מי לא. אני מאמין בזכות המחאה אך המשטרה היא זו שמחליטה מי הפר את החוק ואת תנאי ההפגנה. וטוב שכך".




בנוסף, חבר הכנסת דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, מחה בחריפות על ההתנכלות המשטרתית למארגני ההפגנות: "הניסיון להרתיע אנשים מלהשמיע את קול המחאה לא יצליח. לא נסכים לשתוק נוכח שוד הציבור. לא יפחידו אותנו ולא ירתיעו אותנו. אסור למשטרה לשמש כלי בידי אלה שמעוניינים להשתיק את קולות המחאה הציבורית. מארגני המחאה ראויים לפרס על גילוי מעורבות אזרחית, ולא להענשה, הטרדה בידי המשטרה, והרחקה ממרכזי הערים".



ח"כ קסניה סבטלובה פנתה בבקשה לקיים דיון דחוף בוועדת הפנים לאור מעצרם של מארגני מחאת מתווה הגז ואמרה: "חופש הביטוי והמחאה הם מיסודות הדמוקרטיה. זכותו הדמוקרטית של הציבור להתנגד, וזו חובתנו האתית והמקצועית כנבחרי ציבור לאפשר זאת".



"למרות החקירות, יתקיימו הפגנות נוספות במוצ"ש"


היום ארגוני המחאה הודיעו כי תתקיים הפגנה נוספת במוצאי שבת למרות הרחקת בכירים במטה המאבק: "למרות החקירות, ההרחקות וניסיונות ההשתקה, מאבק הגז ממשיך ובמוצאי שבת שוב נצא לרחובות להפגנות בכל הארץ. נמשיך להיאבק עד שמשק האנרגיה הישראלי ינוהל לטובת הציבור, עד אשר יושג פיקוח על המחירים, יובטח ביטחון אנרגטי לאזרחי ישראל, יפורק המונופול, תובטח יתירות למשק והחלטות יתקבלו באופן דמוקרטי ולא בתרגילים עוקפי דמוקרטיה. את המחאה הזאת אי אפשר להשתיק".



במשטרה הגיבו לחקירת מארגני ההפגנה: "משטרת ישראל מכבדת את זכותו של אזרח למחות ולהפגין אך זאת במגבלות החוק בלבד. מעצרם של המפגינים באירועים השונים ברחבי הארץ הוא תוצאה של הפרת תנאים עליהם חתמו והתחייבו מגישי הבקשות בעת הגשת הבקשות לרבות כמות המשתתפים, אי חסימת צירי תנועה ועוד. בהתנהגותם הפרו המפגינים ביניהם מגישי הבקשות את הסדר הציבורי בכך שחסמו צירי תנועה ופגעו בשגרת חיי התושבים והעוברים והשבים".



עוד נמסר כי "כאמור משטרת ישראל מאפשרת מחאה לגיטימית תחת רישיון כנדרש בחוק ועמידה בתנאים שנקבעו. המשטרה תמשיך ותבצע אכיפה נחושה ומחמירה כלפי מי שינקוט באלימות או יפגע בסדר הציבורי ותמצה עמו את הדין".