שר האוצר משה כחלון נדרש אתמול במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת על מצוקת הדיור. כחלון קבע: "מי שהבעיר את שוק הדיור זאת מדינת ישראל בעצמה. המדינה שולטת על יותר מ־90% מהקרקעות. באמצעות ספסרות בלתי מתקבלת על הדעת בקרקעות של עצמה, העלתה המדינה את מחירי הקרקע בעשרות אחוזים".



"אנחנו רואים כי ברגע שהמדינה מורידה את מחירי הקרקעות שלה, גם מחירי הקרקעות הפרטיים יורדים. ההחלטה הראשונה שלי כיו"ר רשות מקרקעי ישראל הייתה להפסיק את הספסרות בקרקע ולהפנות את כל קרקעות המדינה לטובת זוגות צעירים", אמר.



לדבריו, "אנחנו פועלים להוציא לשוק מכרזים בכמות מקסימלית ולייצר כמה שיותר היצעים. ויתרנו על הכנסות של מיליארדי שקלים לטובת העתיד של הזוגות הצעירים. מכרזי מחירי למשתכן ישפיעו על שוק הדיור. אנחנו מתכוונים לבנות בשנה הקרובה 70 אלף יחידות בכל רחבי הארץ".



כחלון לא התייחס לנתונים שפרסם שלשום משרד השיכון שהצביעו כי מחירי הדירות ירדו ברבעון השלישי בשיעור ממוצע של 4.5% לעומת הרבעון הקודם. עם זאת, הוא הוסיף: "המגמות שאנחנו רואים הן ברורות: מספר המשקיעים יורד בצורה דרמטית והיקף העסקאות פוחת".



על פי נתוני משרד השיכון המחיר הממוצע של הדירות ירד כאמור ברבעון השלישי ב־4.5%. נתוני משרד השיכון נסמכים על סקרים שנערכו בעשרות ערים ברחבי הארץ. אלא שהנתונים מראים כי ב־34 מהערים אכן ירדו המחירים, ואולם ב־62 ערים הם עלו בשיעור חד.



כך למשל, ביישובים בדרום הארץ כמו ירוחם ודימונה, עלו המחירים ביותר מ־10%. מומחי נדל”ן כמו יו”ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס סבורים שהנתונים אינם משקפים את תמונת המצב האמתית בשטח.



דנוס, כמו אחרים, סבור שהממוצע מטעה שכן ברוב הערים מחירי הדיור ממשיכים לעלות ועדיין מוקדם לחגוג את נתוני משרד השיכון.