האו"ם יקיים היום (רביעי) אירוע מיוחד לציון 40 שנה לנאום הכי מפורסם ששגריר ישראל בארגון נשא ושנחשב על ידי רבים לאחד הנאומים הטובים בהיסטוריה: נאומו של השגריר חיים הרצוג נגד ההחלטה שהשוותה את הציונות לגזענות, שזכור בגלל אמירתו של הרצוג כי "עבורנו, העם היהודי, זהו לא יותר מפיסת נייר ונתייחס אליה בהתאם", קריעתו את נוסח ההחלטה וירידתו מדוכן הנואמים בהפגנתיות לקול מחיאות הכפיים.



נאום חיים הרצוג נגד ההחלטה המשווה בין ציונות לגזענות

האירוע, שייערך בשעה 01:30 בלילה (שעון ישראל) באחד מהאולמות בבניין האו"ם, ישתתפו מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנת'ה פאוור ובניו של הנשיא לשעבר הרצוג: ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה ותא"ל (במיל.) מיכאל (מייק) הרצוג.



ח"כ הרצוג, יו"ר האופוזיציה ובנו של הנשיא והשגריר לשעבר הרצוג, אמר לרגל האירוע: "המאבק שאבי היה ממנהיגיו לפני 40 שנה לא תם. כל יום באים לערער על צדקת קיומנו עם אותה גישה שפוסלת את ישראל רק בכלים שונים. לכן לא נרכין ראש בפני המחרימים, מסמני המוצרים והפוסלים. אלחם בכל כוחי מול כל מי שמעז לדמיין מציאות אחרת מלבד ישראל בטוחה, עצמאית ודמוקרטית, ישראל שהיא בית לאומי לכל יהודי ויהודייה ברחבי העולם".


החלטת ג'ון קרי לכבד את האירוע בנוכחותו, שבאה כהפתעה למארגנים, התפרשה כמחווה מיוחדת מצדו לראש האופוזיציה הרצוג. קרי גם נפגש שלשום לשיחה ארוכה עם הרצוג בוושינגטון.

כזכור, ההחלטה להגדיר את הציונות כגזענות היתה יוזמה של הליגה הערבית והתקבלה ברוב גדול במליאת עצרת האו"ם בעשרה בנובמבר 1975. ההחלטה נחשבת לאחד מרגעי השפל של הארגון העולמי וביטאה בזמנו את אחד משיאי גילויי העוינות של האו"ם כלפי ישראל. ההחלטה בוטלה רק בשנת 1991.
מי שכיהן אז כשגריר ישראל באו"ם, חיים הרצוג, נשא אז נאום היסטורי והוקיע באופן בוטה את ההחלטה. "עבורנו העם היהודי, זו איננה אלא אפיזודה חולפת בהיסטוריה ארוכה, עשירה ומלאת מאורעות. בעינינו אין זו אלא פיסת נייר וכך נתייחס אליה". בצעד הזכור במטה הראשי של האו"ם בניו יורק כתגובה ספונטנית, חריגה ובלתי דיפלומטית בעליל, מעל דוכן הנואמים, חיים הרצוג קרע לגזרים את נייר המסמך שכלל את נוסח ההחלטה.

לקראת האירוע אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון, "לפני 40 שנה נכתב פרק חשוך בהיסטוריה של האו"ם ולמרות ביטול ההחלטה, הצביעות וניסיונות הדה-לגיטימציה כלפי מדינת ישראל עדיין מהדהדים במסדרונות הארגון". השגריר הוסיף, "על האו"ם לקרוע את הפרק הזה מתולדותיו ולפתוח דף חדש של שוויון והוגנות בין המדינות".

האירוע אורגן על ידי משלחת ישראל באו"ם בשיתוף עם עמותת "יד חיים הרצוג" והוועד היהודי האמריקאי.