לפחות 129 בני אדם נהרגו אמש (שישי) ועוד כ-200 נפצעו, מתוכם 80 באורח קשה, במתקפת טרור משולבת בפריז, שכללה לפחות שבעה מוקדים שונים. זוהי המתקפה הגדולה ביותר על צרפת מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה. 
המשטרה פורצת לאולם ההופעות "בטקלן" בפריז

הפיצוץ שנשמע באיצטדיון הכדורגל בפריז
בסך הכול נמנו ברחבי העיר לפחות שישה מוקדי טרור - ובחלקם, לפי דיווחים, היו מעורבים מחבלים מתאבדים ורימוני יד. המתקפה החלה בירי במסעדה במרכז פריז ואחר כך נמשכה בפיגוע התאבדות במסעדה לידי האצטדיון הלאומי סטאד דה פראנס.  ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על מתקפת הטרור המשולבת. עוד איים הארגון  לבצע מתקפות נוספות בוושינגטון, ברומא ובלונדון.
  
האירוע הקטלני ביותר התרחש באולם המופעים "בטקלן", שם נרצחו קרוב למאה בני אדם בידי לפחות. ארבעה חמושים שטבחו בנוכחים בהופעת רוק של להקת Eagles Of Death Metal. מתוכם, שלושה מחבלים חגרו חגורות נפץ והתאבדו עם כניסת כוחות הביטחון לאולם כשעה מתחילת ההתבצרות. הארבעה חוסלו וכוחות הביטחון שחררו כמאה בני ערובה. בעקבות הפיגועים, הכריזה הממשלה על שורת צעדים, בהם מצב חירום וסגירת הגבולות. הנשיא הולנד הגיע לזירת הטבח בתיאטרון בטקלאן והכריז: "נילחם בטרור ללא רחמים".  

 הכבאים מחוץ לאולם "בטקלן" בפריז, בו נטבחו לפחות 112 בני אדם. צילום: רויטרס


באולם המופעים בטקלן, כוחות של היחידה המיוחדת למלחמה בטרור פרצו למבנה וחיסלו שלושה מחבלים, ולאחר מכן השיגו שליטה על המבנה. המשטרה הצרפתית דיווחה כי טבח מחריד התרחש במבנה. בכיר שצוטט בכלי התקשורת הצרפתית אמר כי "גופות היו בכל מקום. המחבלים השליכו מטעני חבלה לעבר בני הערובה במקום". 



המשטרה הודיעה על שבעה מוקדים של ירי ופיצוצים בבירה הצרפתית, אך דיווחים בתקשורת דיווחו על חמישה מוקדים בלבד. עיריית פריז דיווחה בתחילה כי מספר ההרוגים עומד על לפחות 140 בני אדם, אך ההערכות הן כי מדובר על לפחות 150 הרוגים, עם זאת אין מספרים רשמיים. 

נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר לתקשורת הצרפתית: "כל המחבלים שהשתתפו בהתקפה על אולם המופעים "באטאקלן" נהרגו. צרפת תפעל בנחישות וחוסר רחמים נגד אלו המסכנים אותה".


פצוע מחזיק את ראשו מחוץ לאולם בטקלן, בו התרחש הטבח. צילום: רויטרס

שעה אחרי תחילתו של מופע רוק של להקה מקליפורניה שנקראת "איגלס אוף דת' מטאל", אדם אחד או שניים נכנסו למקום והחלו לירות באוויר. המחבלים קראו קריאות "אללה הוא אכבר" וכן קריאות למען סוריה ובגנות המערב.  בהמשך החל טבח שיטתי של בני הערובה במקום. 

מארק קפריס, אזרח אירי שהוחזק כבן ערובה במבנה אמר לתקשורת במדינתו: "המקום נראה כמו שדה קרב. גופות היו מפוזרות בכל מקום. למזלי שהיתי בחלק האחורי של האולם כשהמתקפה החלה ולכן שרדתי"

בני ערובה דיווחו בהודעות שהעלו ברשתות החברתיות כי הם עדיין לכודים בידי המחבלים בתוך אולם באטאקלן והתחננו בפני כוחות הביטחון לפרוץ למקום משום שהטרוריסטים מבצעים טבח ואינם מעוניינים להחזיק בבני ערובה.




הציוץ של בנג'מין קזנוב. צילום: טוויטר

הגולש בנג'מין קזנוב כתב בעמוד הפייסבוק שלו במהלך הטבח שהתבצע בתיאטרון: "אני נמצא בבאטאקלן, אני פצוע קשה. המשטרה חייבת לפרוץ הנה מיד. עדיין יש פה ניצולים. הם רוצחים אותנו אחד אחד". בציוץ מאוחר יותר הוסיף קזנוב: "אני חי. רק שריטות. טבח. גופות בכל מקום".

מצב חירום

נשיא צרפת פרנסואה הולנד נשא נאום לעם הצרפתי וקרא לשמור על קור רוח: "אזרחי צרפת, הפעולה נגד הטרור טרם נסתיימה. עלינו להישאר מאוחדים ולשמור על קור רוח. על צרפת להיות חזקה, אנו ננצח את הטרור. תחי צרפת".
 
בתום ישיבת קבינט מיוחדת הכריז הנשיא על מצב חירום במדינה ועל סגירת הגבולות עד תום הפעולה נגד הטרור. עוצר הוכרז בחלקים של העיר פריז.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נשא נאום ואמר: "נעשה את כל מה שצריך לעבוד עם הממשל הצרפתי כדי לתפוס את מאות רשתות הטרור שמנסות לפגוע בעמינו, תפילותינו עם המשפחות. דיברתי עם פרנסואה לקראת הפגישה של ה-g30 ונעזור לעם הצרפתי. זה מצב שובר לב וחווינו דברים דומים. תמיד סמכנו על העם הצרפתי שיהיו לצידנו ואנחנו נהיה כעת לצידם. כעת ישנה פעילות אקטיבית".

 רה״מ בנימין נתניהו אמר בתגובה למתקפת הטרור בפריז:  ״ישראל עומדת כתף אל כתף עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד והעם הצרפתי, במלחמה המשותפת נגד הטרור. אני שולח תנחומים בשם העם בישראל למשפחות הנרצחים ומאחל החלמה מהירה לפצועים.״