מתייחדים עם הקורבנות: בצרפת נערכה היום (שני) דקת דומיה לזכר הנרצחים בפיגועים שארעו בפריז ביום שישי. הנשיא פרנסואה הולנד הצטרף לסטודנטים בכיכר האוניברסיטה בסורבון. בזירות הפיגועים אנשים עצרו, עמדו ומחאו כפיים.  



דקת דומיה בפריז לזכר קורבנות הפיגועים

ובתוך כך, חקירת הפיגועים נמשכת, כמו גם גל המעצרים של חשודים בהשתייכות לארגוני הג'יהאד. ראש הממשלה מנואל ואלס אמר הבוקר כי המשטרה פשטה הלילה על בתים של תושבי צרפת החשודים שחברי ארגון המדינה האסלאמית. במהלך הלילה ביצעו כוחות הביטחון 150 פשיטות, במהלכן נעצרו חמישה בני אדם ונתפסו משגר טילים, רובה קלצ'ניקוב, אפודי מגן ואקדחים. 



לדברי ואלס, המודיעין הצרפתי מנע מספר פיגועים מאז הקיץ ואמר שהמשטרה יודעת שפיגועים נוספים הוכנו בצרפת, כמו גם במדינות אחרות באירופה. "אנחנו עושים שימוש בחוקי החירום על מנת לחקור אנשים שהם חלק מהתנועה הג'יהאדיסטית הקיצונית ואת כל אלה שמעודדים שנאה לרפובליקה", אמר ואלס. 



התובע הצרפתי האחראי על חקירת הפיגועים מסר הבוקר כי טביעות האצבע של אחד המחבלים המתאבדים בפיגוע ליד הסטאד דה פראנס, תואמות את אלו של אדם שנכנס ליוון בחודש שעבר כפליט. "בשלב זה, למרות שיתר הפרטים של האיש, כמו שמו - אחמד אל מוחמד, שנולד באידליב שבסוריה - צריכים להיבדק, יש דמייון בטביעות האצבע של המחבל לשל שהאיש הגיע ליוון באוקטובר", אמר.



התובע הוסיף כי זוהה אחד המחבלים שביצעו את הפיגוע באולם ה"בטקלן" הוא סאמי אמור, בן 28 מדראנסי, צפונית לפריז, ואמר כי הוא היה ידוע ליחידות נגד טרור לאחר שהיה נתון למעקב בעקבות ניסיונו לנסוע לתימן. הוא נעלם ב-2013 והוצא נגדו צו מעצר בינלאומי. 



אימו של המחבל: 'הוא היה בלחץ, לא התכוון להרוג אף אחד'



שלושה אחים היו מעורבים בהתקפה בפריז, כל אחד באופן אחר. איברהים אבדסלאם, 31, ביצע מתקפת סולו מחוץ לקפה 'קומפטואר וולטייר' קרוב להיכל בטקלאן. אחיו מוחמד אבדסלאם, עובד מועצה לשעבר, נעצר במולנביק במערב בריסל יום לאחר ההתקפות על בירת צרפת, במקום שייתכן כי שימש כמקום מפגש של תא הטרור לפני שיצא למשימה.



המשטרה פספסה את ההזדמנות לעצור את האח השלישי, סלאח, כאשר תושאל בזמן שחצה את הגבול לבריסל לאחר ההתקפות. מתנהלת סביבו חקירה בינלאומית. דיווחים כי הוא נעצר על ידי המשטרה הבלגית במולנבק התבררו כלא נכונים. לא נמסרה תגובה מהרשויות.



היום הגנה אמם של שלושת האחים על איברהים, כשאמרה שחגורת הנפץ שלו הופעלה בטעות ואמרה שיכול להיות שתקף כי היה בלחץ. בני המשפחה טוענים כי היו מופתעים שאיברהים התפוצץ ליד אצטדיון סטאד דה פראנס, למרות שבעבר ביקר בסוריה. אמו סיפרה שהם בטוחים שהוא לא תכנן להרוג אף אחד. "זאת לא היית התכנית שלו, זה בטוח". היא אמרה. "העובדה שחגורת הנפץ התפוצצה בלי להרוג אף אחד אומרת הרבה". המשפחה הוסיפה: "ראינו אותו יומיים לפני התקיפות. לא היו סימנים שהם מתכננים לעשות משהו אלים." המשפחה חלקה את הפתעתה: "היינו מאוד מופתעים שסאלח היה מעורב. איברהים היה שונה. ראינו שהוא נעשה קיצוני, לפחות ברמה מסוימת. אבל לא עד כדי כך שנחשוב שהוא יבצע כזה מעשה זוועתי."



מכרים של האח טענו כי לא היה רוצה להפוך למחבל מתאבד: "אולי חומרי הנפץ התפוצצו בטרם עת. אולי זה היה מתוך לחץ"., אמרו. התובעים זיהו את איברהים כאדם ששכר מכונית שהייתה מעורבת בהתקפות. הרכב שימש את הטרוריסטים שרצחו סועדים מחוץ לפיצריה 'קאסה נוסטרה' ו'לה בל אקיפ' קפה. היא נמצאה נטושה במרחק 20 דקות מהמקום כשבתוכה סליק נשק.



'מאורת הטרוריסטים' במולנבק


שר הפנים הצרפתי אישר כי מחלקת הלוחמה בטרור ביצעה 168 פשיטות ברחבי המדינה במהלך הלילה. נעצרו עשרות חשודים בעקבות המתקפה, ונחשף מצבור נשקים בו היה משגר טילים. הפרבר מולנביק בבריסל מכונה 'מאורת הטרוריסטים' ע"י התקשורת הבלגית כי הרבה פיגועים מקושרים לשם, בינהם הפיגוע בהיפר כשר (שם נקנה הנשק לביצוע הפיגוע) ומספר מחבלים אשר ביצעו פעולות טרור שונות שהו שם בזמנים שונים.



ראש הממשלה הבלגי שארל מישל הודה כי אזור מולנבק מהווה בעיה בטחונית גדולה כבר כמה שנים. הוא סיפר לכתב מרשת VTR: "כמעט בכל פעם יש קשר למולנבק". שר הפנים הבלגי, ז'אן ג'מבון, הוסיף "הסיטואציה במולנבק יצאה משליטה". כמו כן טען כי סוכנויות מודיעין גילו כי ג'יהאדיסטים משתמשים בקונסולות משחקים כדי לתקשר זה עם זה בקודים. כך אמר ל-HNL.be: "פלייסטיישן 4 יותר קשה לניטור מאשר וואטסאפ".